Prestižně tak důležitou, i když ze sportovního hlediska zcela bezvýznamnou pole-position, si zajistil výrobce z Ingolstadtu. V páteční noci se o ní zasloužil místní matador Benoit Treluyer na novém Audi R18 TDI před týmovým kolegou Rominem Dumasem. Průměrná rychlost vítěze přitom činila 238,5 km/h.
Na domácí Peugeoty zbyla jen nevděčná druhá startovní řada. O tom, jak vážně se o postavení na startu bojovalo, svědčilo několik rozbitých vozů. Jediný český borec v poli si vedl výborně. Jan Charouz zajel na prototypu Pescarolo-BMW týmu Oak celkově 19. čas, což odpovídalo slibnému pátému času třídy LMP2.
Hned od prvních metrů po sobotním startu bylo jasné, že šest továrních dieselů Audi a Peugeot pojede o prvenství výhradně mezi sebou. Ostatních 50 posádek smělo hrát jen role statistů. Treluyer, který se o kokpit dělil s Fasslerem a Lottererem, převzal vedení před posádkou vítězů minulého ročníku ve složení Bernhard/Dumas/Rockenfeller. Teprve za nimi se zařadila francouzská konkurence.
Již v první hodině ovšem inkasovalo Audi první tvrdou ránu: nedočkavý Allan McNish se ve třetí audině tlačil na druhé místo, přičemž jej v zatáčce za mostem Dunlop přehlédl pomalejší Beltoise na Ferrari GT. Bývalý pilot F1 zavadil o opozdilce a letěl za vysoké rychlosti do svodidel. Bylo velkým štěstím, že nebyl zraněn ani jezdec, ani nikdo z diváků – Audi ovšem muselo odepsat první ze svých tří továrních vozů.
Mnohem lépe si v této fázi vedl Charouz, který několik kol dokonce vedl třídu LMP2.
Rychlost proti nízké spotřebě
Když se začalo stmívat, bylo rozvrženi sil jasné: německé vozy byly o něco rychlejší, Francouzi ale díky menší spotřebě paliva vydrželi na trati mezi zastávkami o kolo déle. Výsledkem bylo, že do tmy vedl pole Anthony Davidson na Peugeotu 908. Honička na špičce, při které se obě značky bez ustání střídaly ve vedení, poté trvala až do desáté večerní hodiny, než byla přerušena další neutralizací.
Ve věrné kopii McNishovy nehody ztratilo Audi druhý vůz: Mike Rockenfeller byl přehlédnut opozdilcem a po srážce vletěl v rychlosti kolem 300km/h do bariéry sekce Indianapolis, kde se jeho R18 roztříštil. Pilot byl okamžitě transportován do nemocnice, až na tržnou ránu pravé paže ale zůstal nezraněn.
Němcům tedy na noc a druhý poločas závodu zbylo jediné želízko v ohni proti armádě tří Francouzů. Charouz a jeho kolegové Nakano s De Cremem přitom dokázali držet své Pescarolo-BMW mezi nejlepší dvacítkou jako sedmí ve své třídě.
I za rozbřesku na špičce dále řádil vyrovnaný souboj gigantů Audi s Peugeotem, a když se za prvních slunečních paprsků začali fandové vracet na tribuny, čekala je velkolepá podívaná: první čtyři tohoto maratonu se pohybovali v rozmezí pouhých deseti sekund! Zbylé Audi R18 v kokpitu s André Lottererem bylo v pevném sevření tří francouzských lvů.
Charouzův tým zradila poloosa
Tým Jana Charouze se přes noc bil výborně. Držel celkově dvanáctou pozici a ve třídě LMP2 začal ze čtvrtého místa pošilhávat po umístění na stupínku vítězů. Na čas se růžovo-černý vůz dokonce propracoval na třetí pozici, ale delší zastávka v boxech jej z toptrojky zase vyřadila.
K polednímu, když závod vkročil do své poslední fáze, začalo lehce pršet. Také Peugeot se již musel vyrovnat s první ztrátou, když Rakušan Alex Wurz napasoval třetí vůz týmu do bariér, což jej stál čtyři kola a celkové naděje.
Vedení Audi rozhodlo, že závod dojede Lotterer a Němec s úspěchem „zlobil“ zbývající dva Peugeoty. Pouze vůz číslo 9 se Sebastienem Bourdaisem v kokpitu ovšem ještě byl ve stejném kolem s rychlým R19.
Poslední úsek za peugeot na druhém místě převzal domácí Simon Pagenaud, Lotterer a Audi ale měli navch. Pilot z Duisburgu žijící v Tokiu půl hodiny před koncem fasoval poslední sadu nových pneumatik, jeho náskok se při tom zkrátil na osm sekund, cílem ovšem chladně projel s náskokem třinácti sekund – po 24 hodinách závodu!
Charouzův týmový kolega, bývalý pilot Ligieru a Minardi F1 Šinji Nakano, měl pět minut před koncem maratonu závadu poloosy. Vůz ale dovlekl do cíle na celkově 14. pozici. Jan Charouz tak o jediné místečko propásl pozici na stupních vítězů třídy LMP2. Loňské druhé místo nezopakoval.
Výsledky závodu 24 hodin Le Mans:1. Fassler/Lotterer/Treluyer (Šv./Něm./Fr.) Joest-Audi R18 |