Už to chvíli vypadalo, že pátý závod světového seriálu gétéček bude mít zase jiného vítěze než ty předchozí, ale nakonec to dlouho nevydrželo. Belgická posádka Anthony Kumpen a Bert Longin se totiž z vítězství radovala jen pár hodin. Technická kontrola po dojetí do cíle odhalila na jejich voze zvětšenou palivovou nádrž. A to byl důvod k diskvalifikaci. Vítězství tak doslova spadlo do klína původně druhé dvojici Thomas Biagi a Michael Bartels z domácího týmu Vitaphone Maserati.
Podobný osud však potkal i posádku Christophe Bouchut a Stefan Mücke - původně třetí v cíli. Ti doplatili na úpravy převodovky. Pro poháry si dodatečně přišli ještě Bertolini s Piccinim z týmu Scuderia Playteam Sarafree Maserati a původně až pátí Jamie Davies a Fabio Babini s Aston Martinem z týmu BMS Racing.
Závod v Oscherslebenu tak skončil přesně, jak začal – velkým překvapením. Na 30 tisíc diváků sledovalo v horkém dni opravdovou taktickou bitvu. A překvapení se dočkali hned v úvodu. To když hned po projetí zaváděcího kola zamířila do boxů čtveřice vozů. Kromě obou ferrari týmu Scuderia Ecosse ještě Bartelsovo Maserati a corvetta týmu J. D. Deletraze.
Nejednalo se o hromadnou kolizi nebo protest. To se pouze některé posádky rozhodly využít mezery ve sportovních řádech. Podle nich totiž musí každý z vozů po dobu dvouhodinového závodu absolvovat nejméně dvě povinné zastávky v boxech, při kterých musí dojít i ke střídání jezdců.
Uskutečnit první zastávku hned v úvodním kole doposud nikoho nenapadlo. A jak se zdá tato taktika se může vyplatit. Jen na vedoucí corvettu nestačila. Dvojice Kumpen-Longin před sebe po celý závod, s výjimkou zastávek v boxech, nikoho nepustila. To však ještě netušila, jaké překvapení je čeká v cíli...
Tvrdé boje se odehrávaly i ve slabší kategorii GT2. Letos již páté vítězství získal tým AF Corse s vozem Ferrari 430 GT2. Tentokrát se tak stalo zásluhou dvojice Stephane Ortelli a Gianmaria Bruni. O napětí se několik kol před koncem postaral Janišův spolujezdec Mullen, který se snažil předstihnout Collarda na porsche týmu BMS.
Jejich souboj o druhé místo sledoval v boxu skotského týmu s napětím i Janiš. Collardovi se však podařilo soupeře udržet za zády, a Janišově posádce tak přisoudil bronzovou pozici. I přesto byl Janiš s výsledkem spokojen.
"Dopadlo to velmi dobře, takže jsem spokojený. Závod jsme měli dobře rozjetý a hlavně jsem rád, že se mi letos konečně už podařilo dojet do cíle," řekl Jarek Janiš.
Ovšem jeho výsledek mohl být ještě lepší. "Při druhé zastávce ztratil jeden z mechaniků matku na kolo a než se našla, ztratili jsme tak 18 vteřin. To nás stálo určitě druhé, ale možná i to první místo," uvažoval Janiš.
"Jarek předvedl ohromný výkon a jsem moc rád, že jsme mohli znovu závodit společně," pochvaloval Janiše týmový kolega Tim Mullen. "Bohužel jsme klesli kvůli nešťastné matici při zastávce v boxu. Ale tento víkend jsme udělali velký krok vpřed. Dva dny jsme zůstali v Monze a testovali jsme s Pirelli nové pneumatiky."
Pro Janiše měl nedělní závod zvláštní atmosféru. Konal se totiž právě v den jeho 24. narozenin. A lepší oslavu si opravdu nemohl přát. Svoje druhé letošní vystoupení v seriálu proměnil v medailovou pozici, a vyrovnal tak i výkon Tomáše Engeho, kterého v týmu zastoupil. Kromě blahopřání, kterého se mu dostalo veřejně hned na stupních vítězů, si tak domů odváží i mohutný pohár za třetí místo. A co oslava?
"Na okruhu nebyl na oslavu čas. Ale je to skvělé, že se mi zrovna v den mých narozenin podařil takový výsledek. A hlavně jsem rád, že jsem konečně dokončil závod, což není v letošní roce pravidlem. Takže oslava mě čeká až doma," usmíval se olomoucký jezdec.
Do čela celkové klasifikace se po pěti odjetých závodech dostal Thomas Biagi, za kterým je však s minimálními rozestupy seřazeno dalších 14 jezdců. Na protagonisty seriálu ale nyní čeká nejtěžší a také nejdůležitější závod sezony. Již za tři týdny se všichni sejdou na belgickém okruhu ve Spa-Francorchamps, kde absolvují 24 hodinový maraton.
Výsledky závodu:
1. Bartels, Biagi (Maserati MC12) 2:02:22.704 hod., 2. Bertolini, Piccini (Maserati MC12), 3. Davies, Babini (Aston Martin DBR9), 4. Pier Guidi, Giannoccaro (Maserati MC12) 5. Menten, Kox (Lamborghini Murcielago) všichni -1 kolo, 6. Alessi, Monfardini (Aston Martin DBR9) -3 kola, 7. (1.GT2) Bruni,Ortelli (Ferrari 430 GT2) -3 kola, 8. Aucott, MacAri (Maserati MC12) -4 kola, 9. (2.GT2) Collard,Malucelli (Porsche 997 GT3 RSR) -4 kola, 10. (3.GT2) Mullen, Janiš (Ferrari 430 GT2) -4 kola.
Průběžná klasifikace jezdců GT1:
1. Thomas Biagi (It.) 31 bodů, 2. Andrea Bertolini a Andrea Piccini (oba It.) 23, 3. Miguel Ramos (Por.), Christian Montanari (S. Mar.), Anthony Kumpen (Bel.), Bert Longin (Bel.), Karl Wendlinger (Rak.) a Ryan Sharp (Ang.) 20, 4. Jean-Denis Deletraz (Švýc.), Mike Hezemans (Hol.), Christophe Bouchut (Fr.), Stefan Mücke (Něm.), Fabio Babini (It.) a Jamie Davies (Ang.) 18, 5. Michael Bartels (Něm.) 15, 6. Mika Salo (Fin.) 10.
Průběžná klasifikace jezdců GT2:
1. Toni Vilander (Fin.), Dirk Müller (Něm.) 43, 2. Gianmaria Bruni (It.), Stephane Ortelli (Mon.)28, 3. Tim Mullen (Angl.) 22, 4. Emmanuel Collard (Fr.), Matteo Malucelli 21, 5. Paolo Ruberti (It.), Damien Pasini (Fran.) 18, 6. Emanuele Busnelli (It.), Marcello Zani (It.) 16, 7. Andrew Kirkaldy (Ang.) 15, 8. Matteo Cressoni, Michele Rugolo (oba It.) 13, 9. Leo Machitski (Rus.), Sean Edwards (Ang.) 11, 10. Chris Niarchos (Ang.) 9, 11. Tomáš Enge (ČR) 8, 12. Horst Felbermayr ml. (Něm.), Marc Lieb (Něm.) a Jarek Janiš (ČR) 6, 13. Nigel Mansell (Angl.) 2.
Průběžná klasifikace značek GT1:
1. Maserati 56 bodů, 2. Corvette 47, 3. Aston Martin 35, 4. Lamborghini 18
Průběžná klasifikace značek GT2:
1. Ferrari 101, 2. Porsche 46