Asi nejvýraznější proměnou prošla auta v top kategorii Rally1 – ne tolik zvenčí, ale uvnitř.
Po pouhých třech letech je neplánovaně pryč hybrid. Odstřelila jej kombinace rostoucí ceny, nákladů na opravu i časté poruchovosti. Vozy přijdou o zhruba 130 koní elektrického boostu, ale zároveň jsou o 87 kilogramů lehčí, a tudíž agilnější.
„Je to i jednodušší. Dřív jsme měli pro hybrid různé strategie, kdy a jak ho používat, zapisovat to do navigačních rozpisů,“ popisuje vicemistr Ott Tänak. „Jízdně mě to baví, takové by rallye auto mělo být. Je lehčí, hravější, máme sice o něco menší výkon, ale celkově to není špatné.“
Rallye Monte Carlo 2025: program, startovní listina a Češi na startu![]() |
Na Rallye Monte Carlo zažijí ostrou premiéru také nové pneumatiky od dodavatele Hankook.
Po letech navíc závodníky zřejmě potrápí počasí. Zatím se na silnicích střídá sucho, mokro, napadl sníh, jehož část se rozpustí a přes noc zamrzne...
„Kdo se tomu přizpůsobí nejlépe, uspěje,“ přemítal Sébastien Ogier. „Kromě počasí myslím i ty novinky, gumy, hybridy. Neměli jsme ani moc času na testování,“ připomněl, že Mezinárodní automobilová federace (FIA) upravila regule až v závěru minulého roku.
„Klíčem k úspěchu bude to, jak se každý z nás sžije s pneumatikami. Potřebujeme získat víc zkušeností a ty získáme přímo na rychlostních zkouškách,“ přitakal šampion Thierry Neuville.
Zjednodušené je bodování, na nějž si jezdci stěžovali. Systém, který vydržel pouze minulou sezonu, podle mnohých z nich devalvoval vítězství.
Stejně jako v minulosti bude bodovat deset nejlepších posádek v cíli (25 bodů pro vítěze), i nadále bude součástí soutěží speciálně bodovaná závěrečná rychlostní zkouška neboli Power Stage (maximálně 5 bodů) a pět bodů si budou rozdělovat i nejrychlejší posádky v nedělních etapách. Vítěz tak může získat v jednom závodě až 35 bodů.
Do seriálu se opět plnohodnotně zapojí dvojnásobný mistr světa Kalle Rovanperä z Finska, jenž loni startoval jen ve vybraných závodech. A to není jediná změna ve složení elitních týmů.
Adrien Fourmaux přestoupil z M-Sportu do Hyundai, Sami Pajari po zisku titulu v druhé nejvyšší kategorii Rally2 přechází mezi elitu za volantem toyoty. Debut v Rally1 čeká také Joshe McErleana, jehož angažoval M-Sport.
Neuville, Rovanperä i další jezdci se mohou těšit na rozšířený čtrnáctidílný seriál, do něhož byly nově zařazeny rallye na Kanárských ostrovech, v Paraguayi a Saúdské Arábii. Po roční přestávce se opět pojede v Estonsku a potřetí za sebou je součástí šampionátu i Středoevropská rallye, která opět odstartuje v Praze.
Na startu Rallye Monte Carlo budou i dva zástupci českého motorsportu. V kategorii WRC2 se představí Jan Černý a Filip Kohn. I pro ně pořadatelé připravili trať s 18 rychlostními zkouškami o celkové délce 344 kilometrů. Vše zahájí tři podvečerní testy ve čtvrtek za tmy, v programu nechybí průjezd ikonickým průsmykem Col de Turini.
Mistrovství světa v rallye (WRC)Počet závodů: 14 |