Neděle 15. prosince 2019, svátek má Radana, Radan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Když airbag místo bezpečí přináší motocyklovým jezdcům zlost

Ital Lorenzo Baldassarri při pádu v nedávné Velké ceně Německa s nafouknutými airbagy pod vestou. | foto:  David Neff, MAFRA

3 2018
V autech už je to nedílná součást výbavy, u motorkářů ale pořád velká novinka. A to taková, že jí mnozí profesionální závodníci nepřišli na chuť, a když slyší o airbagu, jen kroutí hlavou. „Je to výplod moderní doby. Myslím, že to není potřeba a zatím ani nejsou airbagy tak vychytané, aby nás ochránily,“ tvrdí třeba Jakub Kornfeil.

Další Čech v seriálu mistrovství světa Karel Abraham na otázku, zda se teď cítí na motorce bezpečněji, jen rázně odpoví: „Ne!“

Nic naplat, ať jezdci chtějí, nebo ne, jsou pro ně airbagy od letošní sezony povinné ve všech třídách mistrovství. Logicky si výrobci i vedení šampionátu slibuje, že díky nim vymýtí fatální následky vážných karambolů. Zároveň věří, že vzhledem k množství pádů ve vysokých rychlostech, které se na trati odehrávají, se prohloubí vývoj motorkářských airbagů pro normální silniční provoz. „Jsme jen pokusní králíci,“ míní Kornfeil.

Před Velkou cenou Brna

Často se pesimisticky říká, že každá změna je k horšímu, a tak lze v rámci této teorie „brblání“ jezdců pochopit. Airbag je na rozdíl od aut skrytý v jezdcově kombinéze (v tzv. hrbu), což změnilo její velikost. Proto Abrahama zprvu štvalo, že mu kombinéza neseděla. Kornfeilovi zase vadí, že i když výrobce udává váhu airbagu 450 gramů, on cítí, že mu novinka včetně vesty přidala kilo a půl, což je zvlášť v jeho nejslabší třídě Moto3 dost.

Každopádně až o víkendu při brněnské Velké ceně uvidíte nějaký tvrdý pád, sledujte, jak najednou jezdcům narostou ramena a během zlomku vteřiny se z nich stanou kulturisté. A ač se jim to možná teď nepozdává, je jasné, že povinné airbagy jen tak nikdo nezruší. Koneckonců pronikly i do dostihového sportu a sjezdového lyžování. Ty motorkářské například firma Alpinestars vyvíjí od roku 2001. Poslední tři roky jezdcům z mistrovství světa dala do kombinéz i řadu čidel, ze kterých analyzovala pády.

A je tu ještě jeden zásadní rozdíl oproti airbagům z aut. V nich se nafouknou po nárazu, u motorek ale mají airbagy vystřelit ještě před ním.

Jak tedy vše funguje? Uvnitř kombinézy je chytrá krabička podobná televiznímu set-top boxu. Do ní vedou dráty ze senzorů, které jsou na několika místech kombinézy, a ona za pomoci vyvinutého algoritmu „spočítá“, jestli se děje s jezdcem něco neobvyklého a má tedy za pomoci dvou bombiček nafouknout airbagy. Ty chrání lopatky, ramena a prsní svaly. Zhruba po 20 vteřinách se airbag začne sám vypouštět, aby piloti mohli pokračovat či – třeba v kvalifikaci – doběhli do garáže pro novou motorku.

Jenže jak už to u novinek bývá, sem tam něco zahapruje. A tak Marku Márquezovi, lídrovi třídy MotoGP, vystřelil airbag při výjezdu z garáže. Abrahamovi se při lehčím pádu několikrát vůbec nenafoukl a snad nejkrušnější chvíle s ním zažil Kornfeil.

Ten přitom prakticky nepadá a celá jeho praktická zkušenost se smrskává do nezapomenutelného desetimetrového skoku z letošního Le Mans. Právě během letu se airbag nafoukl, což lze pochopit, protože se „skutečně s jezdcem dělo něco neobvyklého“, ale kvůli špatnému ventilu se už nevypustil. „V kombinéze mě to stáhlo, nedalo se dýchat. Byl jsem rád, že bylo přede mnou poslední kolo, které jsem projel v bolestech. Hned za cílem jsem nechal motorku opřenou u svodidel a s úlevou kombinézu rozepnul,“ vzpomíná dnes.

Český motocyklista Jakub Kornfeil (s číslem 84) během dramatické Velké ceny...
Český motocyklista Jakub Kornfeil (s číslem 84) během dramatické Velké ceny...
Český motocyklista Jakub Kornfeil (s číslem 84) během dramatické Velké ceny...

Na druhou stranu to byla důležitou zpětná vazba pro výrobce. Ten totiž kontroluje kombinézy jezdců každý den závodního víkendu. Stahuje si data, dál a dál analyzuje.

Je tu ale ještě jedna věc, která jezdcům na airbagu vadí. Existuje pravidlo, že závodníci, kteří jedou na divokou kartu (či jako náhrada), ho nemusejí při první Velké ceně mít.

„Je to nejhorší pravidlo, které jsem v životě viděl. Něco neuvěřitelného. Jezdci na divokou kartu přeci nemohou být méně chráněni než ostatní,“ zlobí se Aleix Espargaró.

Ale i tady je vývoj. Do června mohli bez něj jet ve dvou závodech.

Autor:

Sport v roce 2020

30. 11. 2019 - 22. 3. 2020 (přehled závodů)
26. 12. 2019 - 5. 1. 2020 (Ostrava a Třinec)
5. - 17. 1. 2020  (Saúdská Arábie)
8. - 24. 5. 2020 (Švýcarsko)
12. 6. - 12. 7. 2020 (13 měst)
24. 7. - 9. 8. 2020 (Tokio)
  • Nejčtenější

PROGRAM: Přehled závodů biatlonové sezony 2019/2020

V sobotu 30. listopadu startuje ve švédském Östersundu biatlonová sezona 2019/2020 a o čtyři měsíce později v norském...

Televizní reportérka ze Slovenska dostala pukem. Bojuje o oko a mimiku

Podle svědků ten moment vypadal hrozivě a přiložená fotografie to jen potvrzuje. Slovenská televizní reportérka Barbora...

Premium

Kam dál, Slavie? Manažer Nezmar připouští obavy: Jsme na hraně

Na Dortmund má jednu bizarní vzpomínku. Po letech se jí zasměje, ale tehdy? V březnu 2002 bylo Janu Nezmarovi ouvej....

Trest potvrzen. Rusko bylo kvůli dopingu vyloučeno z olympijských her

Rusko bylo kvůli dopingu na čtyři roky vyloučeno z olympijských her a mistrovství světa. V pondělí o tom rozhodl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dvě setiny od pódia. Ledecká končí ve druhém sjezdu v Lake Louise čtvrtá

Tak blízko dalšímu skvělému úspěchu. Den po premiérovém vítězství ve Světovém poháru sahala Ester Ledecká ve druhém...

Premium

Zoufale jsme se snažili postřeleného muže zachránit, líčí lékař z Ostravy

Hrudní chirurg Marcel Mitták z Fakultní nemocnice Ostrava se snažil s týmem zdravotníků zachránit jednoho z těžce...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky

Bude to Zarco. Stáj Avintia obsadila post po Karlu Abrahamovi

Johann Zarco je novým jezdcem stáje Reale Avintia Racing, působící v seriálu MotoGP. Francouzský motocyklista nahradí...

Mezinárodní automobilová federace vyhlásila osobností roku zesnulého Laudu

Mezinárodní automobilová federace (FIA) vyhlásila osobností roku trojnásobného mistra světa formule 1 Nikiho Laudu,...

Kubiena míří na Dakaru vysoko, Engel je zvědavý, Michka čeká výzva

Je pětinásobným českým šampionem nejprestižnější třídy MX1 v motokrosu, v minulosti sbíral vavříny i v barvách...

Motorkář Engel vyrazí na šestý Dakar, těší se na duny

Má za sebou už pět startů na Rallye Dakar. Třikrát dojel do cíle, naposledy vybojoval životní patnácté místo....

Najdete na iDNES.cz