Sobota 18. ledna 2020, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Když airbag místo bezpečí přináší motocyklovým jezdcům zlost

Ital Lorenzo Baldassarri při pádu v nedávné Velké ceně Německa s nafouknutými airbagy pod vestou. | foto:  David Neff, MAFRA

3 2018
V autech už je to nedílná součást výbavy, u motorkářů ale pořád velká novinka. A to taková, že jí mnozí profesionální závodníci nepřišli na chuť, a když slyší o airbagu, jen kroutí hlavou. „Je to výplod moderní doby. Myslím, že to není potřeba a zatím ani nejsou airbagy tak vychytané, aby nás ochránily,“ tvrdí třeba Jakub Kornfeil.

Další Čech v seriálu mistrovství světa Karel Abraham na otázku, zda se teď cítí na motorce bezpečněji, jen rázně odpoví: „Ne!“

Nic naplat, ať jezdci chtějí, nebo ne, jsou pro ně airbagy od letošní sezony povinné ve všech třídách mistrovství. Logicky si výrobci i vedení šampionátu slibuje, že díky nim vymýtí fatální následky vážných karambolů. Zároveň věří, že vzhledem k množství pádů ve vysokých rychlostech, které se na trati odehrávají, se prohloubí vývoj motorkářských airbagů pro normální silniční provoz. „Jsme jen pokusní králíci,“ míní Kornfeil.

Před Velkou cenou Brna

Často se pesimisticky říká, že každá změna je k horšímu, a tak lze v rámci této teorie „brblání“ jezdců pochopit. Airbag je na rozdíl od aut skrytý v jezdcově kombinéze (v tzv. hrbu), což změnilo její velikost. Proto Abrahama zprvu štvalo, že mu kombinéza neseděla. Kornfeilovi zase vadí, že i když výrobce udává váhu airbagu 450 gramů, on cítí, že mu novinka včetně vesty přidala kilo a půl, což je zvlášť v jeho nejslabší třídě Moto3 dost.

Každopádně až o víkendu při brněnské Velké ceně uvidíte nějaký tvrdý pád, sledujte, jak najednou jezdcům narostou ramena a během zlomku vteřiny se z nich stanou kulturisté. A ač se jim to možná teď nepozdává, je jasné, že povinné airbagy jen tak nikdo nezruší. Koneckonců pronikly i do dostihového sportu a sjezdového lyžování. Ty motorkářské například firma Alpinestars vyvíjí od roku 2001. Poslední tři roky jezdcům z mistrovství světa dala do kombinéz i řadu čidel, ze kterých analyzovala pády.

A je tu ještě jeden zásadní rozdíl oproti airbagům z aut. V nich se nafouknou po nárazu, u motorek ale mají airbagy vystřelit ještě před ním.

Jak tedy vše funguje? Uvnitř kombinézy je chytrá krabička podobná televiznímu set-top boxu. Do ní vedou dráty ze senzorů, které jsou na několika místech kombinézy, a ona za pomoci vyvinutého algoritmu „spočítá“, jestli se děje s jezdcem něco neobvyklého a má tedy za pomoci dvou bombiček nafouknout airbagy. Ty chrání lopatky, ramena a prsní svaly. Zhruba po 20 vteřinách se airbag začne sám vypouštět, aby piloti mohli pokračovat či – třeba v kvalifikaci – doběhli do garáže pro novou motorku.

Jenže jak už to u novinek bývá, sem tam něco zahapruje. A tak Marku Márquezovi, lídrovi třídy MotoGP, vystřelil airbag při výjezdu z garáže. Abrahamovi se při lehčím pádu několikrát vůbec nenafoukl a snad nejkrušnější chvíle s ním zažil Kornfeil.

Ten přitom prakticky nepadá a celá jeho praktická zkušenost se smrskává do nezapomenutelného desetimetrového skoku z letošního Le Mans. Právě během letu se airbag nafoukl, což lze pochopit, protože se „skutečně s jezdcem dělo něco neobvyklého“, ale kvůli špatnému ventilu se už nevypustil. „V kombinéze mě to stáhlo, nedalo se dýchat. Byl jsem rád, že bylo přede mnou poslední kolo, které jsem projel v bolestech. Hned za cílem jsem nechal motorku opřenou u svodidel a s úlevou kombinézu rozepnul,“ vzpomíná dnes.

Český motocyklista Jakub Kornfeil (s číslem 84) během dramatické Velké ceny...
Český motocyklista Jakub Kornfeil (s číslem 84) během dramatické Velké ceny...
Český motocyklista Jakub Kornfeil (s číslem 84) během dramatické Velké ceny...

Na druhou stranu to byla důležitou zpětná vazba pro výrobce. Ten totiž kontroluje kombinézy jezdců každý den závodního víkendu. Stahuje si data, dál a dál analyzuje.

Je tu ale ještě jedna věc, která jezdcům na airbagu vadí. Existuje pravidlo, že závodníci, kteří jedou na divokou kartu (či jako náhrada), ho nemusejí při první Velké ceně mít.

„Je to nejhorší pravidlo, které jsem v životě viděl. Něco neuvěřitelného. Jezdci na divokou kartu přeci nemohou být méně chráněni než ostatní,“ zlobí se Aleix Espargaró.

Ale i tady je vývoj. Do června mohli bez něj jet ve dvou závodech.

Autor:

Sport v roce 2020

30. 11. 2019 - 22. 3. 2020 (přehled závodů)
26. 12. 2019 - 5. 1. 2020 (Ostrava a Třinec)
5. - 17. 1. 2020  (Saúdská Arábie)
8. - 24. 5. 2020 (Švýcarsko)
12. 6. - 12. 7. 2020 (13 měst)
24. 7. - 9. 8. 2020 (Tokio)
  • Nejčtenější

PROGRAM: Přehled závodů biatlonové sezony 2019/2020

V sobotu 30. listopadu startuje ve švédském Östersundu biatlonová sezona 2019/2020 a o čtyři měsíce později v norském...

Gólman o kruté diagnóze: Netrpím sebelítostí, chci se s rakovinou domluvit

Kruté diagnóze se rozhodl postavit bývalý ligový fotbalista Radim Novák. Podpořili ho bývalí spoluhráči z Ústí nad...

Jágr řídil dvěma góly obrat proti Spartě, do čela se vrací Liberec

Po šestitýdenní pauze se vrátil do zápasové akce a hned rozhodl. Řeč je o kladenském útočníkovi Jaromíru Jágrovi, který...

Liberec zesměšnil Plzeň a je první. Kladno udolalo Kometu, Litvínov tápe

Hokejisté Liberce se vrátili do čela extraligy. Ve 37. kole totiž jednoznačně přejeli třetí Plzeň 7:1. Už v sobotu je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Házenkáři vydřeli na Euru postup ze skupiny, Ukrajince vychytal Galia

Rakouskou jim dalo vítězstvím nad Severní Makedonií naději na postup ze základní skupiny Eura a čeští házenkáři po ní...

Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

  • Další z rubriky

Prokop na Dakaru přeskočil Alonsa a je třináctý, Loprais stále čtvrtý

Automobilový jezdec Martin Prokop poskočil v průběžném pořadí Rallye Dakar na 13. místo. V 10. etapě, která byla z...

Sen o Le Mans. Sedmnáctiletý člen závodnického klanu míří vysoko

Závodní overal na sebe navlékal jeho děda Jaroslav i táta Dušan starší. A přestože Dušana Kouřila mladšího v dětství...

Loprais dojel v osmé dakarské etapě třetí, Prokop si pohoršil

Poprvé se Aleš Loprais na Rallye Dakar v Saúdské Arábii dostal na pomyslné stupně vítězů. V osmé etapě skončil v...

Sainz potřetí ovládl Rallye Dakar, Prokop dojel na dvanáctém místě

Motocyklista Ricky Brabec se stal prvním Američanem, který vyhrál Rallye Dakar. Tovární jezdec Hondy zároveň při...

NENECHTE SI UJÍT: Výprodeje Gues, CK, O bag a Desigual, které stojí za to
NENECHTE SI UJÍT: Výprodeje Gues, CK, O bag a Desigual, které stojí za to

Vánoce jsou za námi, nastává čas výprodejů. Udělejte si radost a oživte svůj šatník novým módním kouskem, který je navíc za zlomek původní ceny. Máme pro vás tipy na ty nejzajímavější značky, které si zamilujete. Jsou módní, stylové a originální. Kde je seženete nejlevněji?

Najdete na iDNES.cz