S čím na Man? Než sem jedeš, srovnej si život, říká závodník Dokoupil

Motocyklový jezdec Michal Dokoupil s motocykly, se kterými letos závodí na Tourist Trophy | foto: Dušan Rapl

7 2019
Na britském ostrově Man si Michal Dokoupil poprvé zazávodil před deseti lety. Za těch deset let byl několikrát svědkem toho, co z Tourist Trophy, jednoho z nejslavnějších motocyklových světových závodů, zároveň dělá jeden z nejnebezpečnějších. Letošek není výjimkou, vždyť na začátku tohoto týdne na tomto více než 60 kilometrů dlouhém okruhu zahynul sedmadvacetiletý britský jezdec Daley Mathison.

Avšak Dokoupila, v motocyklovém světě známého pod přezdívkou Indy, všudypřítomná nebezpečnost ostrovního okruhu neodrazuje. „Na Man jezdím proto, že to je nejvíc, čeho může člověk v roadracingu dosáhnout,“ prohlašuje přímo v dějišti dvoutýdenního motocyklového svátku borec, jenž se v posledních letech zařadil k málu českých jezdců, kteří na silničních motocyklech na Manu závodí pravidelně. Letošek není výjimkou, už druhý týden zdolává, pokud to počasí dovolí, téměř mýtickou trať, sen každého, kdo motocyklovým závodům propadne.

Další oběť závodění na ostrově Man: zahynul britský jezdec Mathison

Jak se dá hlavně psychicky připravit na trať, která skýtá tolik záludností?
Psychiku musíš naladit už předem, než sem jedeš. Všem říkám, že než sem jedeš, tak si srovnej svůj život. I proto, abys byl srovnaný s tím, že se něco stát může.

Dokonce něco velmi vážného, jak ostatně ukazuje pondělní případ.
Aby byl člověk šťastný, měl by být srovnaný s tím, že umře. A já s tím, že se třeba za hodinu může stát, že tady nebudu, jsem srovnaný. Proto se chovám tak, jak se chovám. Neberu to tak, že se může stát něco jen tady na Manu, ale že se ti může stát cokoliv kdekoliv.

Takže nejdůležitější je srovnat se s nebezpečím, které na trati hrozí?
To není jen o motorkách. Ale pokud s tím srovnaný nejsi, tak takovýhle sport bys neměl vůbec dělat, protože tě to může zničit.

Tourist Trophy berete jako něco, co je v tomto sportu nejvíc. Jak se k tomu závodník, jako jste vy, vůbec dostane?
Vcelku jednoduše. Jsem odkojený Hořicemi, okruhem, který má pro jezdce na přírodních okruzích velkou přitažlivost. Pro mě to byl shodou okolností první roadracingový závod v kariéře. Předtím jsem závodil krátce na Alpen Adria Cupu, pak jsme se dostali do Hořic. Zpočátku jako že to je sranda, že budeš závodit na okruhu, který je obležený diváky, což na motodromech při našich závodech nebylo. Je to už nějakých patnáct let a někde tam začala vznikat i touha zkusit Man.

Z Hořic na Man, dá se to tak říct?
Vlastně ano, protože Hořice mi hodně pomohly. Když se totiž chceš na Man dostat jako závodník, musíš pořadatelům ukázat potřebnou závodní historii na podobných okruzích a pro mě to byly Hořice.

Čím je Man tak výjimečný?
Vlastně vším. Dlouhý okruh, skvělá atmosféra. jezdím sem proto, že mě baví způsob závodění, baví mě, jak je okruh obtížný, náročný na techniku a na tým, který máš kolem sebe. A také proto, že se tady sejdeš s největší konkurencí tohoto druhu motocyklového světa.

Okruh má přes 61 kilometrů, vede přes města, jede se v horách, kde se často mění počasí, to vše při průměrné rychlosti přes dvě stě kilometrů v hodině. Jak se na tohle všechno dá připravit? Vždyť jen zapamatovat si každou zatáčku je asi problém...
Paměť je opravdu klíčová a v tom asi mám výhodu. Když jsem tady jel v roce 2009 poprvé, tak jsem byl v závodě pátý a až do roku 2014 jsem tenhle svůj první výsledek nedokázal překonat. A hodně to je právě o tom, hned od začátku si trať zapamatovat.

„My (jezdci) milujeme ten pocit a spíš lituju ty, kteří na mě čekají v depu. Ti se strachují víc. Zatímco ty tohle necítíš, ty si jenom užíváš, oni jsou ti, kteří mají tu starost, jestli se vrátíš.“

Dá se tomu pomoct třeba tím, že si ji budete přibližovat třeba na videích, kterých je hodně?
Možná dá, ale tohle já nepotřebuji, žiju z vlastní zkušenosti. A z toho, že se s tratí sžiju velmi rychle. Roadracingový závody jsem před časem jezdil třeba i v Irsku, kde jsou velmi populární, a všude jsem jako nováček zajel dobrý výsledek, někde rekord ve své třídě.

Co je ještě důležité, aby jezdec dokázal co nejvíc eliminovat nebezpečí?
Já třeba neřeším věci kolem sebe, jezdce, kteří se mnou závodí.

Přesto ale nebezpečí nelze vyloučit. Co vnímá jezdec, když se řítí mezi domy či v horách třísetkilometrovou rychlostí?
Že je to super, proto to dělám. My milujeme ten pocit a spíš lituju ty, kteří na mě čekají v depu. Ti se strachují víc. Zatímco ty tohle necítíš, ty si jenom užíváš, oni jsou ti, kteří mají tu starost, jestli se vrátíš.

 Michal Dokoupil (vpředu) a Udo Reichmann.

Michal Dokoupil (vpředu) a Udo Reichmann.

Jaké jsou záludnosti manského okruhu?
Těch je dost. Hned po startu jedeš na šestku na plný plyn a takových míst je na trati možná dvacet. Ve městě jedeš kolem zdi a nevidíš za roh. Pak jedeš v horách, což je taky náročný. Všechno na trati musíš registrovat, abys měl jistotu a mohl jet rychle. Na téhle trati se opravdu nevyplatí dělat něco, co nemáš pod kontrolou.

Co je potřeba k tomu, aby si jezdec mohl zazávodit na Manu?
Tím skoro hlavním je šest roadracingových výsledků za rok. A pak pochopitelně nasbírat potřebné finance, abys vůbec byl schopný se sem dostat, pokrýt náklady na benzín, na pneumatiky. Ale je to top v celé sezoně a všechno k tomu směřuju.

Stojí to za tu veškerou námahu, kterou musíte vynaložit?
Stojí. Kdo tady nikdy nebyl, tomu se to těžko popisuje, ale jsou to dva týdny, které za to stojí. A i když finance jsou rozhodující, nestěžuji si. Mám kolem sebe partu lidí, kteří se výborně starají o techniku, a myslím si, že i proto jsou naše výsledky úžasný. Přitom jezdím už několik let na stejné technice. Na top konkurenci to sice nestačí, ale když se mi podaří porazit někoho z továrních jezdců nebo z těch domácích, je to něco výjimečného, vždyť to děláme ve třech čtyřech lidech.

Autoři:

Sport v roce 2020

30. 11. 2019 - 22. 3. 2020 (přehled závodů)
26. 12. 2019 - 5. 1. 2020 (Ostrava a Třinec)
5. - 17. 1. 2020  (Saúdská Arábie)
8. - 24. 5. 2020 (Švýcarsko)
12. 6. - 12. 7. 2020 (13 měst)
24. 7. - 9. 8. 2020 (Tokio)
  • Nejčtenější

Česko - Kosovo 2:1, fotbalisté otočili skóre a postoupili na Euro

Vrcholný turnaj fotbalistů bude po čtyřech letech zase s českou účastí. Národní mužstvo s předstihem vybojovalo postup...

Los Eura 2020: Češi nejdou k Rusku, Belgii ani Dánsku, Ukrajina hraje s Nizozemci

Fotbalové mistrovství Evropy už zná takřka kompletní složení jedné ze šesti skupin. Výsledky kvalifikace, složitý...

Bartošák kvůli životosprávě končí v Třinci. Přerušil kariéru a chce se léčit

Angažmá hokejového brankáře Patrika Bartošáka v Třinci zkrachovalo. Účastník posledního světového šampionátu přestoupil...

Bulharsko - Česko 1:0, zmar na závěr, fotbalisty skolil gól z ofsajdu

Čeští fotbalisté nenapsali pěknou tečku za jinak povedenou kvalifikací o Euro 2020. Jako jistý postupující v Bulharsku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražské zázemí Kellnerovou nadchlo: Ale je to pro mě těžké a smutné

Stejně jako loni měla být ozdobou parkurového svátku, který zavítal do Česka. Jenže vinou květnové zlomeniny stehenní...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Citroën po Ogierově odchodu opouští mistrovství světa v rallye

Stáj Citroën Racing opouští světový šampionát v rallye. Její vedení to vysvětlilo tím, že po odchodu exmistra světa...

Marc Márquez dostal v MotoGP nového parťáka. Vlastního bratra

Barvy týmu Repsol Honda bude v příští sezoně MotoGP hájit sourozenecká dvojice. K šestinásobnému šampionovi Marcu...

Vettel vyhrál úvodní den tréninků v Brazílii, Hamilton se nikam nehnal

Německý pilot Sebastian Vettel vyhrál první den tréninků na nedělní Velkou cenu Brazílie formule 1. Dvaatřicetiletý...

Vynikající Salač. Sezonu zakončil pátým místem ve Valencii

Filip Salač na závěr své první kompletní sezony mistrovství světa silničních motocyklů zaznamenal ve Velké ceně...

TIP: Mějte přehled o dítěti v autě i bez otáčení
TIP: Mějte přehled o dítěti v autě i bez otáčení

Díky digitální video chůvičce do auta už se nemusíte otáčet směrem k vaší ratolesti a můžete se věnovat bezpečnému řízení.

Najdete na iDNES.cz