I toto patří ke kouzlu vytrvalostních závodů, jakým byl i šestihodinový Epilog o víkendu v Brně. Závod byl mozaikou bezmála padesáti vozů všech možných kategorií, závodníků profesionálů, bohatých hobby jezdců či nadšenců, kteří jednoduše u toho musejí být. A co na pit lane Masarykova okruhu zaznělo?
Kanystr na trati
"Co on si vlastně myslí, ten Ostaševski. Na trati mu došel benzin, mechanici za ním přijeli s kanystrem a tankovali přímo na dráze, což je nepřípustné. Nevěřil jsem svým očím. Když se rozjel, černou vlajkou jsme ho odvolávali ze závodu, on pětkrát neposlechl, až po pohrůžce týmu, že si příští rok nezajezdí, uposlechl," sportovní komisař závod Adolf Fešárek.
Šlápnutí na špatný pedál
"Přidal jsem plyn, čímž jsem chtěl vyrovnat smyk. Jenže jsem zapomněl, že nejsem v octávii ale v BMW a bylo zle. Se škodovkou, která má náhon i motor vpředu, bych přidáním sklouznutí vyrovnal, ale u bavoráku se zadním pohonem to byla velká chyba. Jel jsem ven a po ráně do bariéry skončil na střeše. Kluci to ale rychle vyklepali," Adam Lacko, který s BMW M3 havaroval v tréninku.
Vynechání motoru, signál k tanoování
"Až motor zaškytá na rovince svažující se ke Schwantzově zatáčce, vím, že mám benzin nejvíce na dvě kola," jezdec vozu Škoda Pick-Up Petr Jansa k taktice, kdy tankovat palivo.
Koupil si Indycar, aby se pobavil
"Co se dá dělat, že tým Coca-Cola Racing, jehož jsem byl členem, přestl v půli sezony fungovat. Tak to chodí. Nevadí, koupil jsem si lolu, se skterou byl Scott Brayton šestý v 500 mil Indianapolis v roce 1990. Jezdím s ním ve státech závody starších monopostů a je to dobrá zábava. Jen mě štve, že tam závodí i formule 1, ty jsou hodně dobré," Američan českého původu Tom Šedivý, v severní Karolině úspěšný obchodník s turnikety a nadšený závodník amatér.
Až příliš mnoho šroubků
"Přestalo svítit jeden světlomet. Jsetli odejde i druhý, bude zle. Při výměně žárovek musíme rozebrat celý předek auta. Bože, kolik tam je šroubků a různých spojek," pilot prototypu Tampolli Alfa Romeo Petr Válek.
Vrchař všeuměl
"Proč jsem tady? Proč ne? Letos jsem jel sezonu vrchů, zazávodil jsem si v rallyesprintu, v offroudech, tak mi chyběl jen okruh," bývalý trucker a nyní lavně vrchař Jaroslav Malý.
Ptát se. Ale na co?
"Jestli mi Igor Salaquarda radí? Ono je to jinak, já zatím pořádně ani nevím, nač se jej ptát," Jan Vonka, který tři dny před závodem koupil od stáje Coca-Cola Racing Porsche GT3-R. Salaquarda byl technickým šéfem týmu.
Zapomnětliví gumaři
"Pneumatikáři na nás zapomněli. Úplně. Objednali jsme si nová kola a oni je prostě nedodali včas. Hrůza," pilot Tatry Eccora Sport Stanislav Hajdušek a šéf stáj vysvětlil, proč jeho týmový kolega Krčmář nestihl start a proto vyrážel jako poslední.
Porsche není formule
"Jestli jsem byl zvyklý s formulí nebo prototypem brzdit před zatáčkou tak padesát metrů, tak tady s touto bednou musím na brzdu dupnout už sto padesát metrů před zákrutem," Jiří Mičánek, který jel s Janem Vonkou poprvé s Porsche GT3-R. Jinak si vůz chválil a řekl, že pro výjimečný návrat na okruhy po sedmi letech přijal pouze tuto nabídku. "To auto za to stálo."
Typická scéna z boxů při vytrvalostním závodě. Mechanici se činí při výměně pneumatik a doplňopvání paliva. |
Sportovní prototyp Tampolli Alfa Romeo, s nímž trojice Válek, Cepin, Gsell Epilog vyhrála, stojí v depu. Mechanici mění kola. |
Pomocný světlomet svítí na BMW M3 stáje Vonka Racing. |
Jisef Venc (vpravo) opustil porsche a pozoruje kolegu Toma Šedivého z USA, který jej vystřídal za volantem. |
Porsche GT3-R má problémy. V boxech Masarykově okruhu zjišťují mechanici posádky Václav Nimč, Tom Šedivý, Josef Venc, co je v nepořádku. Trojice nakonec dojela druhá. |