Max Verstappen slaví triumf ve Velké ceně RAkouska. | foto: AP

Proč myslíte, že Ferrari nestačilo? naznačoval po závodě Verstappen

  • 9
Náhlý výkonnostní pád vozů ferrari, které nebyly při Velké ceně USA formule 1 schopné konkurovat Mercedesu nebo Red Bullu, mnohé překvapil. Ne tak třetího muže závodu Maxe Verstappena, ten má jasno. „Proč jim to nejelo? Co myslíte?“ ptal se uštěpačně.

Už po prvních metrech závodu v Austinu bylo jasné, že Ferrari má problém. Sebastian Vettel spadl hned v první zatáčce za Verstappena, ještě v tom samém kole se kolem něj i Leclerca prohnal Hamilton. Němcovo auto viditelně nedrželo na dráze, klouzalo po okruhu a bylo tak silně nedotáčivé, že měl problémy téměř v každé zatáčce.

Fotogalerie

Charles Leclerc byl o něco lepší, viditelné potíže neměl, ale jeho časy na kolo byly v průměru o vteřinu pomalejší než u největších soupeřů. Ferrari nemohlo na boj s Mercedesem tentokrát ani pomýšlet.

Stáj Ferrari zahájila sezonu 2019 špatně. V podstatě až do prázdninové pauzy její jezdci nestačili. Poté koncem léta jako by dostali nový vůz. Ferrari zejména díky ohromné rychlosti na rovinkách a silnějšímu motoru začalo vyhrávat, byla z toho tři vítězství za sebou a šest triumfů v kvalifikaci, která je nejasnějším důkazem okamžité síly monopostu.

Aerodynamika vozu na prudký výkonnostní vzestup vliv neměla, Mercedes byl v zatáčkách dál silnější, ale na rovinkách neměli jeho jezdci šanci. Vidět to bylo například v Monze, kde Leclerc bez systému DRS na dlouhé cílové rovince nabral stejnou rychlost jako Hamilton za ním s otevřeným zadním křídlem, a tedy mnohem menším odporem vzduchu.

Tehdy se objevily první protesty - taková rychlost na rovinkách není normální, na jejich autě bude něco nelegálního, tvrdili soupeři. Oficiální stížnost byla podána v Mexiku, ale Italové legalitu svého motoru uhájili. Poté inženýři Red Bullu zjistili, že Ferrari možná obchází nařízení o maximálním možném průtoku paliva do motoru a na rovinkách jeho auto údajně dostávalo víc paliva. Tým proto vznesl dotaz na FIA a ta obratem vydal prohlášení upřesňující technická pravidla.

Když poté dostal Verstappen dotaz, zdali ho překvapily podivné potíže Ferrari, odpověď znal hned. „Nebyly vůbec podivné,“ řekl. „Proč asi myslíte, že jim to nejelo? Zkuste si to přebrat sami.“

Výsledky závodu

Horší z obou jezdců Ferrari, Sebastian Vettel, si od prvních kol stěžoval na nedostatek přilnavosti. To přece nesouvisí s výkonem motoru. „Jasně, já bych říkal to samé,“ smál se Nizozemec. Jako vždy si nebral servítky.

Ferrari mu leží v žaludku už proto, že kvůli jeho zlepšeným výkonům přišel o třetí pozici v šampionátu F1 a dva závody před koncem sezony má stále na Leclerca velkou ztrátu. „Budeme se snažit až do konce. Já chci být vždy první, ale je jasné, že i třetí místo je lepší než páté,“ dodal mladík. 

Sport v roce 2020

30. 11. 2019 - 22. 3. 2020 (přehled závodů)
26. 12. 2019 - 5. 1. 2020 (Ostrava a Třinec)
5. - 17. 1. 2020  (Saúdská Arábie)
8. - 24. 5. 2020 (Švýcarsko)
12. 6. - 12. 7. 2020 (13 měst)
24. 7. - 9. 8. 2020 (Tokio)