Naproti tomu Robert Kubica před dvěma lety vyvázl ze šílené nehody, když skoro v třístovce vletěl s formulí 1 do betonové zdi, jen s pochroumaným kotníkem. I tenhle kontrast vám ukáže, které místo je pro jezdce to nejméně bezpečné.
"Máme otevřené kokpity, před které prostě nedokážeme postavit neprůstřelné sklo. To, co se Felipemu stalo, byla nehorázná smůla," řekl o nehodě jeho týmový kolega z Ferrari Kimi Räikkönen.
Podívejte se, jak se chrání jezdci formule 1 |
Je vážně neskutečná smůla, že pár centimetrů velká pružina, která před čtyřmi vteřinami odpadla ze soupeřova vozu, trefí na široké dráze jiného jezdce přímo do hlavy – a ještě do hledí helmy. Zásah přímo do helmy, vyrobené z "nezničitelného" karbonu, který přečká i střelbu z pistole, by Massa zvládl bez následků.
Takto je sice zraněný, ale i tak jde o velký pokrok. Stát se vše před patnácti lety, dost možná by byl Massa mrtvý.
Právě před patnácti lety se F1 naposledy dotkla smrt, když v Imole zahynul Ayrton Senna. "Ten rok byl pro nás pořádným budíkem, který se postaral o enormní zlepšení bezpečnosti," říká šéf McLarenu Martin Whitmarsh. A zlepšilo se téměř vše.
Každé auto má pečlivě testovaný monokok vozu – tedy jistou kostru – která i přes tvrdý náraz zůstane neporušena. Jezdec je tak chráněný "v neporušené skořápce". Uhlíková vlákna, ze kterých je monokok vyroben, jsou totiž dvakrát pevnější než ocel. Mezi jednotlivé vrstvy vláken jsou vkládány hliníkové plásty a zylon, jenž se používá při výrobě neprůstřelných vest.
Mimochodem, dost možná jste si všimli podivné "sedačky", kterou mají jezdci při výstupu z vozu na ramenou. Tahle věc se jmenuje HANS a je pro pilota další ochranou při tvrdém nárazu. Je povinná šest let, fixuje hlavu a zabraňuje, aby si závodník zlomil vaz či se při karambolu praštil o volant.
Pro piloty už není největším nepřítelem ani oheň. Kombinézy i spodní prádlo jsou vyrobeny z nehořlavého materiálu, který ochrání jezdce po dobu 12 vteřin v osmisetstupňovém žáru.
Ušít overal je taky pěkná alchymie.
Jezdcům musí dokonale padnout. "Stačí například delší rukáv nebo úzký střih a závodník může mít najednou problémy během klíčových momentů v zatáčkách," popisuje Mick Gomme, marketingový koordinátor týmu Force India. Zkrátka i přesně ušité rukávy snižují riziko nehody.
Přes všechny popsané prvky však stále platí sobotní slova šéfa McLarenu Whitmarshe: "Motosport je velmi nebezpečný a pokaždé, když pilot vyjede na trať, riskuje svůj život.
Možná jsme se v poslední době až moc věnovali politice a nemysleli na bezpečnost. Nehoda Massy nám otevřela oči." Snad má pravdu.