Sobota 8. srpna 2020, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 8. srpna 2020 Soběslav

Přicházíme o desítky milionů, říká ředitelka Masarykova okruhu. A GP?

  13:32aktualizováno  13:32
Motocyklové Grand Prix jsou aktuálně odloženy až do začátku června, v úterý koronaviru padl za oběť i pátý závod seriálu v Barceloně. V obavách jsou ale už i v Brně, kde se má jet v srpnu. Výjimečně letos nejde o peníze, ale o pohyb lidí přes hranice, co vážně ohrožuje (a může překazit) konání závodu.

Závod MotoGP na okruhu v Brně. | foto: Reuters

Zjednodušeně řečeno: půlka aktérů motocyklového mistrovství světa je z Itálie, druhá polovina ze Španělska. Jde nejen o nejsilnější země v MotoGP, ale také o evropské země nejvíc sužované koronavirem.

V motocyklovém mistrovství světa byly odloženy další dva závody

„Dorna (promotér šampionátu) překládá jeden závod za druhým, a doufá, že Brno vyjde. Já takový optimista nejsem. Myslím si, že hranice zůstanou ještě nějaký čas zavřené, a nevím, jestli si jezdci troufnou strávit v Brně čtrnáct dní v karanténě. Ze zahraničí nepřijedou diváci. Neumím si představit, jak by se tohle řešilo,“ uvažuje Ivana Ulmanová, výkonná ředitelka brněnského Automotodromu.

Karanténa byla už v březnu důvodem, proč šampionát MotoGP nezačal v Kataru. Tam se jely aspoň nižší třídy Moto2 a Moto3. Bude mít karanténa fatální dopad na zbytek sezony?
V letošním roce možná ano, protože Italové a Španělé jsou velmi postižení a karanténu budou mít dlouho. Možná letos budeme mít „rok nula“ a vrátíme se zase příští rok, kdo ví? Strašná spousta lidí na závod nemůže přijet, a to je to, co šampionát zabrzdí. A i kdyby k nám mohli přijet, museli by zde dva týdny zůstat. To nejsou jen jezdci, ale i mechanici a další členové týmů. Tam je zakopaný pes.

Neuvažuje se naopak o tom, že by se mistrovství světa koncentrovalo i s karanténou na jeden okruh, kde by se jelo vícekrát?
Vůbec ne, vždyť situace v evropských zemích je všude stejná. Všude jsou omezení a volný přechod hranic budou státy hlídat. Když si pomůžu hláškou z Cimrmana, narajzovali jsme se dost, budeme doma. (pousměje se) Troufnu si říct, že do konce roku se nedostaneme nikam.

Ivana Ulmanová na tiskové konferenci Automotodromu Brno

Ivana Ulmanová

Máte zprávy, jak to ovlivňuje vyjednávání o MotoGP v Brně na další roky, protože letos končí smlouva?
Vím, že v únoru proběhla jednání, a pak hejtman (Bohumil Šimek) říkal, že zhruba v červnu se měla podepisovat smlouva na další roky. Česká strana ani Dorna ale tuhle věc teď neřeší. Nikdo nemá představu, jak skončí tento rok. Teď se všechno utlumí.

Pro vás by nová smlouva zároveň znamenala nutné úpravy na okruhu. Pustíte se do nich?
Dorna po nás chce jednu zásadní věc, a to je úprava dráhy, což je ale obrovská investice ve výši 80 až 100 milionů korun. Zatím rekonstrukci pořád to odsouváme a čekáme, zda se podepíše dalších pět let. Pokud ano, tak už to pro nás bude nůž na krku a za rok touto dobou by oprava měla finišovat. Pokud smlouva nebude, tak dráha je dnes v dobré kondici pro superbiky, kdyby se u nás jely. Na ně by homologaci dostala určitě. Na MotoGP ale asi těžko.

Marc Márquez (uprostřed) vyhrál brněnský závod MotoGP. Druhý dojel Andrea...

Marc Márquez (uprostřed) loni vyhrál brněnský závod MotoGP. Druhý dojel Andrea Dovizioso (vlevo), třetí pak Jack Miller.

Budoucí investice jsou jedna věc, aktuální ztráty druhá. Z okruhu vždy zněl hlas, že Grand Prix je hezká, ale provoz u vás „živí“ hlavně pravidelné akce během celého roku. Pociťujete dopad koronaviru?
Situace je velmi vážná, protože nás živí hlavně klubové ježdění. Předpokládáme, že se k nám zahraniční klientela vůbec nedostane, a tedy už teď máme obrovské problémy. Řada klubů nám vypovídá smlouvy a ruší si termíny. Chystáme takovou variantu, abychom, pokud se uvolní provoz sportovišť, mohli nabídnout program pro Čechy a pro celé rodiny.

Vyčíslujete si již ztráty, které vám vznikají?
My je počítáme v desítkách milionů, jsou obrovské. Hodně klientů přesunuje ježdění až na rok 2021. Tam, kde jsme měli být v plusu, máme nulu. Jedeme z toho, co máme našetřeno, zásoby ale nejsou bezedné. Finančně to bude velmi těžké ustát. Víme, že v takové situaci zdaleka nejsme sami. Musíme přemýšlet a musíme se starat.

Jaké máte možnosti? Provoz vám stojí na velké dráze, na „malé“ minibikové dráze, na Polygonu se školou bezpečné jízdy, v minibikové motoškole, restaurace je zavřená...
Všechno bude záležet na tom, kdy se otevřou sportoviště. U nás kumulace lidí není tak velká. Na motorce jede jeden člověk, v autě taky sedí jeden řidič. Ve chvíli, kdy se otevřou sportoviště, najedeme na běžný provoz.

Do té doby jste omezili provoz a šetříte?
Zastavilo se úplně všechno, ani dělníci nesmí pracovat. Omezili jsme náklady na opravy. Jediné, co se stihlo, je nové startovací zařízení na dráze, to jsme řešili na začátku roku. Kolegové jsou doma, probíhá komunikace s klienty, přesouvají se závody na podzim, ale nejsme nafukovací, takže taky nejde zvládnout posunout do podzimu všechno.

Fanoušci přicházejí do areálu brněnského závodiště před začátkem hlavního...

Fanoušci přicházejí do areálu brněnského závodiště před začátkem hlavního programu Velké ceny České republiky silničních motocyklů.

Vypadávají vám i závody.
Během velikonočního víkendu se měla jet Jarní cena Brna, ta nebude. Měl se jen Histo Cup, taky nebude, v kalendáři máme sice dál na červen Ferrari challenge, ale to jsou Italové. Věřím tomu, že hranice otevřeny nebudou, chápu to a beru to jako fakt. Budeme rádi, když se s Ferrari dohodneme na příští rok. Byla by velká škoda nejet vůbec.

Překlenete z rezerv celý rok?
Určitě ne. Jsem realista a počítám s optimistickou variantou, že provoz obnovíme v červenci. Pokud dřív, budu ráda. Nejhorší variantou je září. Musíme požádat banku, u které máme úvěry, o odklad, zažádat o další půjčky. Vytlouká se klín klínem. Nic jiného nám nezbývá.

Museli jste rozdat výpovědi zaměstnancům?
Nemáme sezonní pracovníky, ale stálé zaměstnance a vysoce kvalifikovaný personál. Dlouze jsme o tom diskutovali. Naše lidi učíme několik let. Nemůžeme si dovolit jen tak vyhodit třeba dispečera závodní dráhy a nemít místo něho kvalifikovaného člověka. Snažíme se lidi zuby nehty držet a já jim chci strašně moc poděkovat. Jsou doma na částečném platu, ale všichni to chápou, nikdo proti tomu nevystupoval. S firmou dýchají.

Jakub Kornfeil na trati domácí Velké ceny v Brně.
Marc Márquez z týmu Repsol Honda vyhrál brněnský závod MotoGP.
Valentino Rossi, jezdec týmu Monster Energy Yamaha, jede závod MotoGP v Brně.

Osobně si neumím představit, že někdo v současné situaci schválí příspěvek ve výši desítek milionů korun na Grand Prix. Slyšel jsem ale mluvit i manažera z jiného sportovního odvětví, který navrhoval motorky za každou cenu podržet, protože mohou pomoct napumpovat peníze do ekonomiky a pomoct ji zase nastartovat. Co si o tom myslíte?
Za tento názor jsem pánovi velmi vděčná. Jako jeden z mála chápe, o co tady jde. Grand Prix může přinést příjmy, které budeme potřebovat. Každý šampionát, který se v naší zemi koná, nejen tento, pro nás hodně znamená.

Když se nekoná závod, jakým je Jarní cena, šetříte náklady, nebo proděláváte zisky?
Ze všeho máme pouze příjmy. Samozřejmě že jsou tam i náklady, ale jinak jsou tyto akce příjmové. Jarní cena má jiného pořadatele, ten pracuje v režimu nájmu. Pronajme si okruh, traťové komisaře, všechno. To stejné klubové ježdění, tam taky především inkasujeme.

Kolik proděláte, když se nezávodí?
Nebudu zabíhat do podrobností. Kdo zná náš areál, tak ví, že je obrovský. Náklady na údržbu a technické zabezpečení jsou astronomické. Letos jsme chtěli z výtěžku nebo ze zisku položit nový optický kabel kolem dráhy, protože po nás všichni požadují mít opačně postavení kamer a náš systém je starý. Na to byl rozpočet zhruba 25-30 milionů, do kterého bychom ze zisků investovali. Nedá se nic dělat, nebude to. Místo toho se budeme na jezdce dívat dál zezadu.

  • Nejčtenější

První etapa Kolem Polska skončila hrozivým pádem, Jakobsen bojoval o život

Nizozemský cyklista Fabio Jakobsen byl po hrozivém pádu v Katovicích v dojezdu první etapy závodu WorldTour Kolem...

Byl to obrovský šok pro tělo. Polil jsem se deseti bidony, říkal Štybar

Chyběl v rozhodujícím úniku, ale předvedl pak své schopnosti při dlouhé stíhací jízdě, během níž nechal za sebou i...

Kubalík předvedl rekordní debut v play off NHL, Nečas dal vítězný gól

Restart hokejové NHL po březnovém přerušení kvůli šířící se pandemii koronaviru obstaraly úvodní kvalifikační série...

Jakobsenův pád? Od Groenewegena to byl zločin. Měl by jít sedět, říká Lefevere

Dlouhých pět hodin trvala operace hlavy a obličeje a Fabiu Jakobsenovi snad zachránila život. Podle lékařů je nyní jeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rekord z roku 1982 už neplatí, teď patří Čechovi. Vyšlo mi vše, ví Kubalík

Když ho v NHL před několika týdny nominovali na nováčka roku, skromně vyprávěl, že on sám by trofej udělil jiným,...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Formule 1 oslaví v Silverstonu jubileum, Hamilton se těší na výzvu

Na okruhu v Silverstonu mistrovství světa formule 1 v roce 1950 odstartovalo, o víkendu se tam uskuteční druhý závod po...

Hülkenberg nahradí nakaženého Péreze i v druhém závodu v Británii

Mexický pilot Sergio Pérez se kvůli nákaze koronavirem nepředstaví ani v druhém závodu formule 1 v Silverstonu. Jezdec...

Mercedes si pojistil Bottase, s vicemistrem světa prodloužil smlouvu o rok

I v následující sezoně světového šampionátu formule 1 bude Valtteri Bottas jezdit za Mercedes. Finský pilot působí v...

Dominance Mercedesu trvá. Bottas vyzrál na šampiona Hamiltona

V kvalifikaci na druhý závod formule 1 v Silverstonu po týdnu opět dominoval tým Mercedes. Z pole position však při...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...