Štvalo ho bloudění, děsil písek. Teď chce Prokop na Dakaru závodit

TENKRÁT V BOLÍVII. Loni Martin Prokop na Dakaru ještě sbíral zkušenosti, letos už chce závodit | foto: AP

4 2018
Dlouho nevěřil přicházejícím zvěstem dakarských organizátorů, že slavná rallye zase bude plná písku. Když ale Martin Prokop v úterý před přistáním v peruánské Limě sledoval z okénka krajinu pod ním, pochopil, že nešlo z jejich strany jen o „reklamní“ strašení. „Fakt nekecali, písku je tu mraky.“ Tenhle Dakar má být jiný.

Těžší, a po loňském zpackaném ročníku, který „uplaval“ v bahně, znovu s DNA pouště. Tak jako býval dřív v Africe či v prvních letech jihoamerického vyhnanství. „Závod se tak rozhodne už první týden v Peru,“ věští 35letý Prokop.

Češi na Dakaru

Do jubilejního 40. ročníku slavného závodu odstartuje 6. ledna v Limě 21 českých posádek.

Má před sebou třetí start na tomto dobrodružství, což navigátor Josef Kalina - sám na rallye po 26. - označuje za zlom, kdy můžete zkusit závodit. Při prvních dvou pokusech se prý jen učíte. A Prokop souhlasí. Dřív by se v poušti klepal, coby úspěšný profík z rallyeového šampionátu WRC byl zvyklý na asfalt, šotolinu a plný plyn. Teď v hlavě nosí, jak vypadají odlišné druhy písku, jak se v nich chová auto.

„V písku jsem se našel, mám v něm víc jistoty, začal mě bavit, což je dobře. Předtím to byl strašák.“

Líčí, jak při tréninku v Emirátech četl písek podle barvy. Jindy mu pomáhaly vlnky, které v poušti vytvaroval vítr. Že jinak se písek chová po ránu, jinak rozpálený sluncem. Vypráví i jak děsivé může být písečné pole. „To je jako bažina.“ A že od jiných dakaristů už slyšel děsivé historky, že písek v Peru je specifickým typem, který „může auta požírat.“ Ale třeba jen straší, uklidní se.

V konkurenci továrních týmů nemůže coby soukromník mluvit o pódiových cílech jako třeba krajané v kategorii kamionů. Na druhou stranu osobní auta jsou na Dakaru mnohem respektovanější i nabitější třídou. Často rozhodují jen desítky vteřin, vítězové - podobně jako ty z motorek - jsou v oboru celebritami.

Martin Prokop se svým dakarským speciálem Ford F150 Raptor.

Martin Prokop se svým dakarským speciálem Ford F150 Raptor.

Prokop tak po loňském 11. místě sní o elitní desítce. Už minule se v ní mohl octnout, auto šlapalo, jenže až příliš často se kupily navigátorské chyby. Kufrováním ztrácel desítky minut, navíc přibyla i hodinová penalizace za neprojetí jedné z kontrol. A tak už vedle něj nesedí rakouská navigátorka Ilke Minorová ale zase Jan Tománek, se kterým zažil nejlepší dobu ve WRC, ale i opakované rozkmotření.

„Zjistili jsme, že nám to spolu svědčí. Ale taky jsme zažili horší chvilky, obzvlášť první rok na Dakaru. Emoce mezi námi panují, ale do auta nepatří, ubírá nám to energii. Musíme se snažit být parťáci. To, že zabloudíme je jasné, ale musíme se z těžkých chvil rychle vyhrabat.“

Fotogalerie

Ač už se Dakar pár let nemotá po nekonečných pláních Sahary, stejně je mnohdy dokonalá navigace klíčem k triumfu. Výkony továrních aut i těch nejlepších soukromníků, mezi které se řadí Prokop, se přibližují. A tak rozhodují detaily, třeba ten, že zámožné stáje si platí tzv. „maps guys.“ Což jsou lidi, kteří na dálku posádkám připravují navigaci. Hledají zkratky, odhalují záludnosti, které připravil pořadatel.

„Oni sedí třeba v Praze, vy mu pošlete ofocený roadbook (navigační poznámky) a on přes noc napíše, abyste na 35. kilometru odbočili v úhlu 140 stupňů a napojíte se na 42. kilometru. Ta trasa není jasně vytyčená, a i když takové zkratky objeví jednu dvě za závod, dělá to hodně minut,“ popisuje Prokop dakarské detaily.

„Zároveň se odborníci snaží vyřešit navigační chytáky, takže tovární týmy pak jedou rovnou správně a nejrychleji. Já si takový komfort nemůžu dovolit. Nejsou to tedy úplně rovné podmínky, ale tak to bylo vždycky.“

I tak chce ty nejbohatší porážet...

Autor:

Sport v roce 2019

Rok 2019 přinese celou řadu globálních sportovních akcí. Světová atletika okusí nezvyklé podmínky v Kataru, basketbalový šampionát míří do Číny, Japonsko uspořádá MS v ragby. Český fanoušek bude náruživě sledovat hokejové MS na Slovensku.

Fed Cup, Davis Cup, Liga mistrů, Evropská liga, Tour de France, MS v ragby, souhrn Sport 2019

Nejčtenější

VÝSLEDKY: Přehled závodů biatlonové sezony 2018/2019

Český biatlonista Michal Krčmář na trati štafety v Hochfilzenu.

V neděli 2. prosince odstartovala ve slovinské Pokljuce biatlonová sezona, o téměř čtyři měsíce...

Zábranský to uhrál v zákulisí, zavřeli nám jen Erata, vtipkoval Zaťovič

Martin Zaťovič (vpravo) slaví v objetí spoluhráčů s Komety gól v síti Hradce.

Tak přece jen ve čtvrtfinále nemohl Martin Erat hrát. Místo modrobílého dresu Komety na sebe v...

Kvitová je v Miami v osmifinále, ustála bitvu s Vekičovou. Končí Ósakaová

Petra Kvitová hraje bekhend na turnaji v Miami.

VIDEO Petra Kvitová postoupila do osmifinále tenisového turnaje v Miami. Třetí nasazená hráčka porazila v...

Třinec potřetí porazil Vítkovice, Boleslav zaskočila Liberec

Jakub Klepiš (vpravo) z Mladé Boleslavi bojuje o puk s Janem Ordošem z Liberce.

Hokejisté Třince v neděli porazili ve čtvrtfinále play off extraligy Vítkovice 2:1 a v sérii vedou...

V Miami jdou dál Vondroušová i Plíšková, loučí se Siniaková a Muchová

Karolína Plíšková na turnaji v Miami.

Česká tenistka Markéta Vondroušová porazila podruhé během dvou týdnů Lotyšku Jelenu Ostapenkovou a...

Další z rubriky

Red Bull dluží svému jezdci omluvu. Hloupá chyba, kaje se vedení

Pierre Gasly z Toro Rosso před tréninkem na Velkou cenu Brazílie

Tak si premiérový start v týmu Red Bull nepředstavoval. Velká cena Austrálie formule 1 začne pro...

Mercedes vysvětlil, proč byl Hamilton pomalý. Jel s poškozeným autem

Lewis Hamilton v kvalifikaci na Velkou cenu Austrálie formule 1.

Jako by si prohodili svá auta. Jako by se Valtteri Bottas změnil v Lewise Hamiltona. Tak vypadala...

Hamilton na úvod nové sezony F1 vyhrál oba tréninky v Austrálii

Lewis Hamilton při tréninku na Velkou cenu Austrálie.

Nový ročník formule 1 začal tak, jak ten minulý skončil - vítězstvím Lewise Hamiltona. Pětinásobný...

Najdete na iDNES.cz