S Villeneuvem jsme se bouchali, ale v Americe se to mydlí víc, tvrdí Doubek

  11:00
NASCAR okusil i na jeho posvátné půdě a do Ameriky touží zase. „Za mořem se to pořádně mydlí. Chtěl bych se tam proslavit, je to můj sen,“ říká první Čech v kultovní sérii Martin Doubek ze stáje Orion. Vyhraje-li EuroNASCAR 2, dostane divokou kartu do USA. Po víkendu v Mostě je celkově druhý.

Martin Doubek před závody série NASCAR v Mostě | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Ještě pomýšlíte na prvenství?
Na Dauenhaurea ztrácím 37 bodů a máme před sebou ještě tři víkendy. Dvě jízdy se škrtají, poslední podnik v Itálii je za dvojnásobek bodů. Dá se to ještě vyhrát.

A když divokou kartu nezískáte?
Stejně pojedu v únoru sérii ARCA, a jakmile ji dokončím, můžu do Xfinity, což je jedna ze čtyř nejvyšších lig NASCAR. Ale mrzelo by mě, kdybych Evropu nevyhrál, musel bych ještě příští sezonu zůstat ve třídě 2 a nepostoupil bych do PRO.

Vy už jste si loni Ameriku zkusil, jaký to byl zážitek?
Úžasný. Jel jsem menší sérii na Floridě, půlmílový ovál, to je do zblbnutí. V Xfinity mají dvoumílové, kde jsou i šikany a zatáčky. Bohužel jsem potom ty zkušenosti v Evropě nevyužil, protože ovály v Holandsku a Francii nám zrušili kvůli potížím s hlukem a tratí.

Jak se vám na Floridě dařilo?
Odjel jsem tři závody, lepšil jsem se každou jízdou, nejdřív dvanáctý, pak jedenáctý, desátý. Ta auta jsou silnější. My máme 450 koní, v Americe 720. Když jsem do toho sednul a poprvé vyjel, říkal jsem si: Sakra, co tady dělám? Ale pak jsem se otrkal. Mají mnohem agresivnější styl jízdy, pořád jsme se strkali, mlátili. A upřímně, pomohlo mi to. Chci se tam vrátit.

Není to v Americe víc o „hubu“?
Na ovále to asi o hubu je, ale kdybych se bál, nemůžu to jezdit. Nějaká nervozita je, ale ne strach. Ten je pro závodníky tabu.

Jak fanoušci kultovní NASCAR v USA prožívají?
Ono se na té trati jezdilo 24 hodin nonstop, my měli večerní a noční závody. Byli jsme se podívat i na Xfinity na Daytoně, přišlo přes 300 tisíc diváků, a zahájit to dokonce přiletěl prezident Trump. Oni tím žijí. NASCAR je tam po americkém fotbale druhý nejsledovanější sport. Diváci ho žerou. Mají i přírodní tribuny, přijedou, stanují, mají s sebou ledničky, v nich pivo. Celý den fandí, atmosféra je úplně jiná než tady, i než na formuli 1 v Evropě.

A chtějí bouračky, že?
Když jsme se roztáhli a vlastně už tolik nezávodili, vyvěsili žluté vlajky, vyjel safety car, my se zpátky stáhli a znovu to restartovali, aby diváci měli nějaký zážitek.

Jaký je pocit, když kroužíte a všude kolem vás jiná auta?
My tam na rozdíl od evropské série nemáme zrcátka. Povinný je spotter, který je na věži a naviguje mě. Absolutně nevíte, kdo jede za vámi, vedle vás. Spoléhám celou dobu na něj. Říká, jestli mám volno, jestli je na vnitřku nebo venku další auto. A já si dávám bacha, abych to moc nezavřel. Ono se ani moc nebrzdí. Jelo se dvě stě kilometrů v hodině, do zatáčky se přibrzdilo na 180. Když jsem předjížděl, musel jsem se o druhé auto opřít, aby mě to na klopeném oválu nevyneslo ven. Počítá se s tím, že nějaká rána bude. Vždycky jsem to ustál. Jednu bouračku jsem tam měl, zavinil jsem si ji sám v tréninku, když jsem to trošku na brzdách neustál. Šel jsem do zdi. Oni vyvěsí žlutou vlajku, auto odtáhnou a mydlí se to dál.

Co když spotter udělá chybu?
Vybírám si ho já, dělá mi ho šéf týmu Hendriks, za tu dobu jsme si na sebe zvykli. Musí vidět dopředu. Hlásí: Pozor, tlak, předjíždí tě na vnitřku! A já to musím zavřít. Může udělat chybu a může to být velký průšvih. Poslat to do zdi nebo do auta, za to je penalizace nebo diskvalifikace. A nezáleží, že jsem dostal špatnou informaci.

Jak bezpečné je auto, tedy stock car, se kterým jezdíte?
Má železnou konstrukci, zbytek jsou na tom pověšené jen plasty. V Americe jsme dojížděli, že na tom autě nezůstalo skoro nic, bylo úplně nahatý. Ale konstrukce je tak bytelná, že se mi nemůže absolutně nic stát. Tedy dokud auto nebouchne. Pocit bezpečí mám, proto tam nejsou dveře, aby to bylo vyztužené rámem, takže nalézáme dovnitř okýnkem. Rám je tak tlustý, že se jen tak nezkřiví.

Věříte, že budete první Čech, který se proslaví v zámoří?
Zatím Čech nejel NASCAR kromě Floridy. Byl bych první. Tedy už jsem díky té Floridě byl první Čech, ještě by to chtělo dál, do té Xfinity série, to by bylo nejlepší.

A budete dál jezdit i v Evropě?
I v Evropě zůstanu, to je srdcová záležitost, už to jezdím šestý rok.

Co jste za poslední roky změnil, že jste začal vyhrávat?
Víc se trénuje, a hlavně mám k sobě druhého jezdce Lorise Hezemanse, který jede druhou kategorii, což mi vyhovuje. Dokážeme si auto nastavit, máme stejný jezdecký styl, takže si pomáháme. Spíš on mně, abychom líp nastavili auto. Děláme data, telemetrii.

Jaká je kvalita evropské série?
Jezdí se už nějakých devět deset let a úroveň se pořád zvyšuje. Už jen díky závodníkům, kteří do série přicházejí. Teď s námi znovu jede Jacques Villeneuve. On je pojem. Už jen ta zvučná jména úroveň série posouvají výš a výš. Přibývají závodníci, proto se jedou dvě třídy. Ale Amerika je Amerika.

Martin Doubek před závody série NASCAR v Mostě

Jaké bylo závodit s legendou Villeneuvem, kanadským mistrem světa ve formuli 1?
On teď jede jinou kategorii, ve stejné jsme se potkali dva roky zpátky. Měli jsme spolu velký problém na trati, šli jsme do sebe fest. Bylo to ve Valencii. Na roštu jsme byli vedle sebe ve stejné lajně. Po startu jsem od něj dostal ránu, říkám, ty takhle, tak já taky. Nevěděl jsem, že to je on. Až jsem vystoupil z auta, tak jsem říkal: Jo, tak ty takhle můžeš závodit. Od něj se můžeme učit. On není jezdec, který by dělal prasárny. Samozřejmě bouchali jsme do sebe, ale kontakt tam být může, jen nesmí způsobit žádnou bouračku nebo si vylepšit pozici. Mám se od něj hodně co učit.

Jaká je maximální rychlost, kterou NASCAR vytáhne?
V Mostě jsme na cílovce měli 230, vytáhne se z toho 250. Je to lehké auto, má 1 200 kilo, s pilotem a plnou nádrží 1 300. A žene ho 450 koní. Já původně jezdil motokáry, ale docela jsem z toho vyrostl, výškově i váhově jsem měl problém. Když jsem pak slyšel, že NASCAR je v Evropě, hned jsem měl jasno. Odmalička jsem na něj koukal v televizi, a když jsem se tím svezl, usoudil jsem, že to je pro mě správná cesta. Jedu šestou sezonu a zatím se pořád posouvám.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

15. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Sparta – Třinec 2:3P. Historický obrat posílá hosty do finále, hrálo se 122 minut

13. dubna 2024  12:25,  aktualizováno  20:15

Extraliga se dočkala bájného obratu. Hokejisté Třince otočili sedmé semifinále se Spartou a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Procházka knokautoval Rakiče! Divoká bitka a bonus 7 milionů za nejlepší výkon

14. dubna 2024  3:01,  aktualizováno  10:32

Las Vegas (Od našeho zpravodaje) Jiří Procházka zvládl zásadní zápas v Las Vegas. V neděli nad ránem se oklepal z listopadové prohry...

Třinec - Sparta 2:1. Sekunda od prohry, domácí zázračně vybojovali sedmý zápas

11. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:17

O první branku se oba semifináloví soupeři přetahovali až do třetí části. Vstřelila ji sice Sparta,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

Sedlák trest za střet s Marinčinem nedostal, Vsetínu bude chybět Jonák

19. dubna 2024  13:36

Kapitán Pardubic Lukáš Sedlák nebude dodatečně potrestaný za zákrok na třineckého obránce Martina...

Plzeň v pohárech vydělala takřka čtvrt miliardy korun, Slavia se Spartou víc

19. dubna 2024  13:26

Pokud by plzeňští fotbalisté ve čtvrteční čtvrtfinálové odvetě ve Florencii uspěli, postupem do...

Dráhaři Rugovac s Vonešem získali místo na olympiádě v madisonu a omniu

19. dubna 2024  13:24

Dráhoví cyklisté Denis Rugovac a Jan Voneš získali na posledním kvalifikačním závodě v Kanadě místo...

Darované vítězství neprošlo. Čínský atlet přišel o triumf v půlmaratonu

19. dubna 2024  13:17

Čínský běžec Che Ťie přišel o vítězství v nedávném půlmaratonu v Pekingu. Pětadvacetiletý atlet byl...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...