Massa ve 48. kole zpomalil a pustil Alonsa na první místo. Viděli a slyšeli to diváci na celém světě, ale jezdci nemohli vyjít s pravdou ven. Trestem za přiznanou týmovou režii, která je v F1 už osm let zakázaná, by byla nemilosrdná diskvalifikace. A tak mlžili, vymýšleli si a bavili celý sál...
V jednom měli Alonso s Massou pravdu. Jsou to skuteční profesionálové. Oba předvedli před novináři, že hájit tvář svého týmu budou až do posledního dechu. S kamennými tvářemi vraceli otázky bez sebemenší chyby. Výkon hodný Oscara.
Odpovědi Fernanda Alonsa
Když jste předjel Felipeho, nevypadalo to jako příliš nebezpečný manévr...
Dobře. Myslím, že nevím, co se stalo, ale na výjezdu ze šesté zatáčky jsem si všiml, že Felipe trochu zpomalil, tak jsem se ho pokusil předjet. Musíte využít každou příležitost, která se vám nabídne. Na Hockenheimringu se velmi obtížně předjíždí a šestá zatáčka nabízí jedinou příležitost. Moc šancí jsem neměl, protože se mezi námi stále motala auta o kolo zpět.
V Austrálii jste řekl týmu: "Jsem rychlejší než Felipe, nechte mě, abych ho předjel." Prohlásil jste něco podobného i teď v Německu?
Dobře. Myslím, že někdy jste rychlí, jindy zase pomalí. Záleží na tom, v jaké jste fázi závodu. Někdy máte třeba problémy s pneumatikami, jindy je to zase něco jiného. Dnes jsem byl občas rychlejší já, jindy zase Felipe a ujížděl mně i Sebastianovi (Vettelovi).
Otázka pro oba: Pokud byste spolu normálně závodili, myslíte si, že by mohlo dojít k předjížděcímu manévru?
Massa: Držel jsem pozici celkem jistě, ale závod je dlouhý a za dvacet kol do cíle se může stát cokoliv. Takže ano.
Alonso: Viděli jste přece, že o pár kol dříve jsme spolu bojovali a jeli jsme šestou zatáčkou kolo na kolo. Vždy na každé trati se dá najít příležitost k předjetí.
Fernando, ve Valencii jste řekl, že závod byl zmanipulován ve prospěch Lewise (Hamiltona). Nevypadají nyní tato slova trochu neupřímně?
Myslím, že dnes jste všichni viděli skvělý výkon Ferrari. Po celý víkend jsme byli hodně silní a vítězství jsme si plně zasloužili.
Týmová režie byla zakázána v roce 2002. Tohle byl ale jasný příklad týmové režie.
Jistě.
Podle Eddieho Jordana (bývalý majitel týmu F1, dnes reportér BBC) byste oba měli být vyloučeni ze závodu.
Tak znovu, pokud je toto pro vás konečná myšlenka tohoto víkendu, je to proto, že jste nesledoval výkony našeho týmu po celé tři dny.
V roce 2006 v Monze jste řekl, že formule 1 už pro vás není sport, ale bylo to, co jsme sledovali dnes, sport?
Myslím, že jsme se snažili předvést co možná nejlepší výkon, a to se podařilo. Jsme profesionální závodníci, a musíme vždy odvádět maximum možného. Ukázali jsme skvělé představení, ale zdá se, že jsou tady nějaké věci, které vás zajímají víc než to, a chcete psát právě o nich.
Ale realita je taková, že jste nedokázal porazit Massu na trati, tak to musel za vás udělat tým.
To je váš názor.
Ptám se vás, je to tak?
Ne.
Odpovědi Felipeho Massy
Felipe, je to skoro rok, co jste měl těžkou nehodu v Maďarsku. Vítězství dnes by pro vás bylo úžasné. Myslíte, že jste si zasloužil vyhrát?
Ano. Myslím, že ano. Měl jsem fantastický start, a na měkkých gumách jsem byl opravdu rychlý. Na tvrdých to bylo trochu horší, ale celkově to pro nás byl skvělý závod.
Váš závodní inženýr Rob Smedley vám řekl do sluchátek, že Fernando je rychlejší než vy. Mělo to souvislost s tím, co se stalo později ve vlásence?
Dobře. Nemyslím si, že bych k tomu chtěl něco říct.
Fernandovi se podařilo dostat se před vás. Udělal jste chybu? Bylo to při brzdění?
Předjel mě.
Pak Rob Smedley řekl "Dobře chlapče, promiň".
Jo.
Když se Fernando dostal před vás, bylo to vaše rozhodnutí nechat ho jít vpřed?
Ano, na sto procent.
Určitě?
(Massa neřekl ani slovo, jen se ušklíbl.)
Měl jste pocit, že vám nebylo dovoleno vyhrát?
Ne. Cítil jsem pouze, že pracujeme v týmu, děláme pro tým velmi dobrou práci a to je ze všeho nejdůležitější.