Nechce závodit, chce vítězit. I proto je Hamilton znovu šampionem

Kolegové z Mercedesu gratulují jezdci Lewisu Hamiltonovi (vpravo) k zisku šestého titulu mistra světa ve formuli 1. | foto: AP

3 2019
Ještě před pár lety se o rekordech Michaela Schumachera psalo jako o nepřekonatelném milníku historie formule 1. Lewis Hamilton však už dokázal některé z nich vymazat a dnes získal šestý titul mistra světa. Už jen jedna výjimečná sezona a zařadí se vedle titána formule 1 i v té nejdůležitější statistice.

Před rokem slavil Hamilton titul v Mexiku, letos byly oslavy přesunuty do Spojených států. Ale jinak zůstalo vše při starém. Zkušený Brit si triumf definitivně zajistil tři závody před koncem a nepotřeboval k tomu žádný zvláštní výkon. Před rokem dokončil čtvrtý, dnes druhý.

Fotogalerie

A stejně tak suverénní Mercedes už třímá Pohár konstruktérů. Ale jeden rozdíl zde přece jen je. Hamilton byl letos suverénnější než loni. Momentálně má na kontě o vítězství víc a prakticky rozhodnuto bylo už dávno. Před rokem se s Vettelem do poloviny sezony přetahoval o celkové vedení a Ferrari bylo velmi nebezpečné. Vždyť také mělo rychlejší auto.

Letos nebylo po červnové Velké ceně Francie, kde si Hamilton připsal již šesté vítězství o majiteli mistrovského poháru pochyb. Ferrari bylo daleko, Red Bull stejně tak a jediným pilotem, který se bodově Hamiltonovi blížil byl Valtteri Bottas. Tedy týmový kolega, který by možná měl chuť získat si pro sebe také nějaký titul, ale strategie stáje Mercedes je (zatím) neměnná.

Přitom Ferrari opět nemělo špatné auto. Svou rychlostí na rovinkách udivovalo zejména v druhé polovině sezony natolik, že jeho soupeři několikrát žádali o přezkoumání, zdali je motor v souladu s pravidly. Jenže vůz Mercedesu vše vynahrazoval rychlostí v zatáčkách, a to jak na pomalých tak rychlých tratích a celkově byl o fous lepší. Co na tom, že na rovinkách nebylo možná ferrari předjet? Často se to povedlo na jiných místech a navíc Ferrari celý rok ztrácelo i jinde.

Výsledky Velké ceny USA

Minulý rok přišli Italové o titul z větší části kvůli nevyzpytatelnému Sebastianu Vettelovi a jeho jezdeckým chybám v ten nejméně vhodný okamžik, letos snad ani nebylo Vettelových chyb třeba. Jeho inženýrům utekl začátek sezony, kdy nový rudý vůz výrazně ztrácel a po letech dokonce občas i na Red Bull a hlavně, stratégové zrovna neměli svůj den. Respektive spíš rok. Těch chybných pokynů z boxů a podivně zvolených časů přezouvání pneumatik bylo tolik, že nad nimi vrtěli hlavou nejen odborníci po celém světě.

Co naplat, že se podařilo snad definitivně vyřešit kolapsy při výměnách pneumatik, které italští technici asi musejí trénovat mnohem důsledněji než Němci. Co na tom, že se objevil mladý a rychlý Leclerc, který dokázal často čelit na dráze i samotnému Hamiltonovi. Načasování téměř každé zastávky v boxech byl pro Ferrari problém a stejně jako třeba před týdnem v Mexiku rozhodoval o výsledku závodu.

Lewis Hamilton z Mercedesu míří do boxů nachystat se na trénink v Austinu.

Lewis Hamilton z Mercedesu míří do boxů nachystat se na trénink v Austinu.

Lewis Hamilton si v Mexiku jede pro vítězství.

Lewis Hamilton si v Mexiku jede pro vítězství.

Mercedes moc chyb nedělá. Často to vypadalo, jako by jeho stratégové měli křišťálovou kouli a věděli, co se v nejbližších minutách na dráze stane. Oni ji však nepotřebovali. Mají totiž Lewise Hamiltona, který udivuje svým jezdeckým talentem od teenagerovských let a na kterého ani nyní, v 34 letech nepřišla žádná krize, ani nezpomalil. Zásadní je však u něj jiná věc - Nico Rosberg, jeho bývalý týmový kolega, byl také velmi rychlý a co se týká například strategických rozhodnutí možná i o kousek lepší. Ale pro synáčka z bohaté rodiny není závodění vše a nikdy nebylo. Nikdy vyhrávání nechtěl obětovat vše ostatní a také to neudělal. Což potvrdil odchodem ze seriálu hned po zisku svého prvního a jediného titulu. Nic podobného u Lewise Hamiltona nehrozí.

Jeho motivace se od prvních kilometrů za volantem formule 1 v roce 2007 nezměnila. Stále miluje vítězství, stále touží po dalších, stále chce být nejlepší a ukazovat celému světu zadní křídlo svého monopostu. Nikdy nechtěl být ničím jiným než závodníkem a v podstatě také nikdy nic jiného nedělal. Miluje svou práci, kterou ale není závodit, ale vítězit. 

„Měl jsem v juniorských letech v nižších třídách pár kolegů, kteří toužili po F1. Jejich cílem bylo propracovat se až do Grand prix. Já to tak nikdy neměl, mně by nikdy účast nestačila. Já si vždy přál ve formuli 1 vyhrávat,“ popisuje dnes Hamilton.

Lewis Hamilton při tréninku před Velkou cenou Japonska formule 1.

Lewis Hamilton při tréninku před Velkou cenou Japonska formule 1.

Chvíle, kdy vyrovná Schumacherův rekordní počet titulů, proto nemusí být daleko. Pokud dostane vůz, který se alespoň občas vyrovná špičce, může být opět šampion. Bottas může dostat více prostoru, Leclerc a Verstappen budou zase o něco víc zlobit, ale hlavním favoritem bude příští rok opět Lewis Hamilton.

„Přijdou mladíci, kteří budou chtít vyhrávat. Kteří pro to udělají všechno. Ale ne víc. Nikdo nemůže chtít víc, než jsem chtěl já,“ řekl v jednom z rozhovorů.

A navíc, Lewis Hamilton se nezastaví. Šestý, sedmý, osmý... Je možné, že rekordy nejlepšího pilota historie formule 1 budou za pár let ještě o dost nedobytnější, než je tomu dnes.

Autor:

Sport v roce 2020

30. 11. 2019 - 22. 3. 2020 (přehled závodů)
26. 12. 2019 - 5. 1. 2020 (Ostrava a Třinec)
5. - 17. 1. 2020  (Saúdská Arábie)
8. - 24. 5. 2020 (Švýcarsko)
12. 6. - 12. 7. 2020 (13 měst)
24. 7. - 9. 8. 2020 (Tokio)
  • Nejčtenější

Česko - Kosovo 2:1, fotbalisté otočili skóre a postoupili na Euro

Vrcholný turnaj fotbalistů bude po čtyřech letech zase s českou účastí. Národní mužstvo s předstihem vybojovalo postup...

Los Eura 2020: Češi nejdou k Rusku, Belgii ani Dánsku, Ukrajina hraje s Nizozemci

Fotbalové mistrovství Evropy už zná takřka kompletní složení jedné ze šesti skupin. Výsledky kvalifikace, složitý...

Bartošák kvůli životosprávě končí v Třinci. Přerušil kariéru a chce se léčit

Angažmá hokejového brankáře Patrika Bartošáka v Třinci zkrachovalo. Účastník posledního světového šampionátu přestoupil...

Bulharsko - Česko 1:0, zmar na závěr, fotbalisty skolil gól z ofsajdu

Čeští fotbalisté nenapsali pěknou tečku za jinak povedenou kvalifikací o Euro 2020. Jako jistý postupující v Bulharsku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražské zázemí Kellnerovou nadchlo: Ale je to pro mě těžké a smutné

Stejně jako loni měla být ozdobou parkurového svátku, který zavítal do Česka. Jenže vinou květnové zlomeniny stehenní...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Vynikající Salač. Sezonu zakončil pátým místem ve Valencii

Filip Salač na závěr své první kompletní sezony mistrovství světa silničních motocyklů zaznamenal ve Velké ceně...

Tvrdý boj ve Ferrari. Vettel a Leclerc obviňují jeden druhého

Větší průšvih se jim letos nestal. Jezdci Ferrari neměli na Verstappena s Hamiltonem, a tak se rozhodli, že si to před...

Sbohem, Jorge. Končí ten, který zastavil legendárního Rossiho

Loučí se Jorge Lorenzo. Ve dvaatřiceti. A je to definitivní. „V životě závodního jezdce jsou důležité čtyři dny - první...

Bývalý motocyklový šampion Lorenzo po nepovedené sezoně skončí

Pětinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Jorge Lorenzo ukončí po nevydařené sezoně kariéru....

PŘEDVÝBĚR.CZ s. r. o.
Frontend programátor - Javascript

PŘEDVÝBĚR.CZ s. r. o.
Praha
nabízený plat: 60 000 - 120 000 Kč

Najdete na iDNES.cz