Z prvních dvou míst startovaly do závodu vozy ferrari a ve sprintu do první zatáčky vedení udržely. Vettel a Leclerc nejeli špatně, jejich tým však strategicky závod nezvládl. Monačan jel pro nové gumy příliš brzy, Němec zase moc pozdě, a tak se do vedení dostal Lewis Hamilton, který obkroužil na tvrdých gumách více kol, než jeho soupeři očekávali, a s jedinou výměnou pneumatik slavil trochu nečekané vítězství. Vždyť v kvalifikaci zajel až čtvrtý nejlepší čas.
Titul mistra světa však Hamilton zatím jistý nemá. Nezískal o potřebných čtrnáct bodů víc než jeho týmový kolega Valtteri Bottas a musí si na oslavu mistrovského titulu počkat minimálně týden, do Velké ceny USA v Austinu.
To však Hamilton neřešil, měl nefalšovanou radost. Výhře v Mexiku totiž moc nevěřil. „Diváci jsou zde velmi působiví, děkuji jim,“ uvedl po vystoupení z kokpitu. „Před závodem jsem ve vítězství nevěřil, ale tým odvedl skvělou práci a dostal mě zastávkou do vedení. Čekala mě velmi dlouhá jízda na druhé sadě pneumatik, ale zvládl jsem to, stačilo mi nedělat chyby a šetřit gumy. Tento závod jsem chtěl už dlouho vyhrát, takže k triumfu přistupuju s velkou pokorou.“
Pořadatelé připravili netradiční stupně vítězů, Lewise Hamiltona na ně vyzvedla plošina i s jeho vozem. „Tohle je pro nás těžký závod a většinou se nám tady nedaří. Tentokrát to vyšlo, ale bylo to nesmírně těžké, zvláště v druhé polovině závodu jsem musel hodně bojovat. Navíc jsem měl trochu poškozené auto,“ prozradil.
Závod jsme sledovali online |
Ferrari, které bylo před závodem favoritem, zastupoval na stupních vítězů pouze Sebastian Vettel. Ale i on se po závodě usmíval. „Jsem spokojený, byl to dobrý závod a jelo se skvěle. Před tady těmi úžasnými diváky,“ řekl v rozhovoru po závodě Sebastian Vettel, kterého vítaly ovace z tribun. „Ke konci jsem se dost nadřel, musel jsem si hodně hlídat záda, Valtteri za mnou byl hodně blízko. Ale udržel jsem ho vzadu. Trochu jsem si myslel na Lewise vpředu, ale ten byl bezchybný. Překvapilo nás, jak hodně dlouho bíle značené pneumatiky vydržely. Podle mě na nich mohl klidně ještě pár kol odjet.“
Třetí Valtteri Bottas byl jako vždy hodně stručný. „Dneska jsem si závod užil, tady je to vždy zajímavé. Ale potřeboval jsem vyhrát, takže se třetím místem nemůžu být spokojen.“
V kvalifikaci Velké ceny Mexika byl nejrychlejší Max Verstappen s vozem red bull, ten se však po penalizaci propadl na čtvrté místo na roštu a chvíli po startu musel s defektem do boxů. Začínal tak z chvostu startovního pole. Konečným šestým místem však ukázal, jak ohromný potenciál v Mexiku měl.
Podobně smutný byl Charles Leclerc s druhým vozem ferrari. Startoval první, do zastávek v boxech bez problémů vedl, ale doplatil na špatný odhad své stáje. V boxech byl za prvé příliš brzo, už v 16. kole, a navíc dostal na auto opět středně tvrdé gumy. Musel tedy k mechanikům znovu, podruhé, zatímco všichni jeho největší soupeři měnili obutí jen jednou. Pokolikáté už doplatil letos Monačan na nepovedenou strategii svého týmu?
Těsný souboj po startu Hamilton zvládl
Start Velké ceny Mexika byl přesně takový, jak se čekalo. Tedy dramatický. Hamilton ze třetí pozice vyrazil nejlépe ze všech, ale druhý Vettel ho zblokoval, natlačil vlevo ke kraji vozovky a Brit musel zpomalit. Toho využil Max Verstappen a začal na Hamiltona útočit. Ve druhé zatáčce se dostal na jeho úroveň, ale tentokrát měl úřadující šampion navrch a mimo dráhu skončil „létající Holanďan“.
Hamiltona sice souboj také něco stál a po střetu spadl na pátou příčku, ale to nebyla žádná tragedie. Sainzovi povedený předjížděcí manévr rychle vrátil a vydal se stíhat třetího Alexandera Albona, který se vyhnul všem strkanicím a držel prapor Red Bullu. Verstappena totiž brzo potkal větší problém, než byl prohraný souboj s Hamiltonem. Po něm se rychle drápal zpátky mezi nejlepší a v šestém kole předjel už Valtteriho Bottase. Fin se však nevzdával a v dalším souboji prořízl předním křídlem zadní kolo na voze Nizozemce. Verstappen musel na ráfku odjet skoro celé kolo do boxů a propadl se na poslední místo.
Mercedesy byly navzdory očekávání velmi rychlé, takže Hamilton byl brzo těsně za vedoucím triem jezdců. Navíc Albon již ve čtrnáctém kole zatočil k mechanikům a mohl tak stíhat lídry z Ferrari. Již o dvě kola později měnil gumy Leclerc a nazul opět středně tvrdé, žlutě značené pneumatiky, což se později ukázalo jako velká chyba. Pokud by nazul nejtvrdší gumy, podle všeho na nich mohl dojet až do cíle a vyhrál by. To ukázal například Verstappen, který na jedné sadě jel od šestého kola až do cíle.
Ve 24. okruhu měnil obutí Lewis Hamilton a sám si nebyl jistý, zdali to není moc brzo, což několikrát zmínil do vysílačky. „Buď v pohodě, můžeš na nich dojet až do cíle,“ ujišťoval ho jeho tým. A byla to pravda.
Do vedení se v té chvíli dostal Vettel, pokud by ho Ferrari poslalo pro nové gumy hned s Hamiltonem, mohl první místo udržet. Stratégové stáje se však rozhodli čekat se zastávkou až do 37. kola. Na dráhu se vrátil pět sekund za Hamiltonem a už si nepolepšil. Výkonnost nejtvrdších gum zůstávala i po desítkách odjetých kol stejná, na předjetí nemohl pomýšlet ani náhodou. Navíc nebyl nijak zvlášť rychlý, Bottas za ním na tom byl určitě lépe a kdyby Vettela několikrát nezachránila vysoká maximální rychlost ferrari na rovinkách, přišel by také o druhé místo.
O pár kol později se na čtvrté a páté místo propadli Leclerc a Albon se špatně zvolenou strategií dvou zastávek a tím bylo rozhodnuto. Pořadí vedoucí pětice se od 45. kola neměnilo. Vlastně šestice, protože Verstappen už byl šestý a dokázal pozici udržet až do cíle.
Diváky tak více bavili jezdci na dalších místech. V kvalifikaci dominovali zbytku světa zástupci McLarenu, těm však závod vůbec nevyšel, nebyli rychlí i doplatili na špatnou strategii (ano, stejnou jako Leclerc) a spadli z bodů. O sedmé místo a dál se tak rvali jezdci Renaultu s Pérezem a Kvjatem.
Nejlépe vypadal Daniel Ricciardo, ten však pokazil předjížděcí manévr na Sergia Péreze, poničil si pneumatiky a domácí jezdec si za ovací tribun dojel pro sedmou příčku. Za Ricciardem se přetahovali o pozici jeho týmový kolega Nico Hülkenberg a Daniil Kvjat s vozem Toro Rosso. V posledním kole však Rus Hülkenberga sestřelil a Němec si s poškozeným vozem dojel až pro desáté místo, Kvjat skončil po desetivteřinové penalizaci jedenáctý. Před ně tak poskočil v závodě neviditelný Pierre Gasly.
To bylo vše, Velké cena Mexika nabídla hlavně strategické šachy. Za týden v USA už snad Lewis Hamilton zisk letošního titulu definitivně potvrdí, stačí mu málo - jeho týmový kolega Valtteri Bottas nesmí získat o 23 bodů víc než on. Jinými slovy, Bottas by musel vyhrát a Hamilton předvést totální propadák.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h36:48.904 min. |
---|---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | +1.766 sek. |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | +3.553 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | +6.368 |
5. | Alexander Albon | Red Bull | +21.399 |
6. | Max Verstappen | Red Bull | +1:08.807 min. |
7. | Sergio Perez | Racing Point | +1:13.819 |
8. | Daniel Ricciardo | Renault | +1:14.924 |
9. | Pierre Gasly | Toro Rosso | +1 kolo |
10. | Nico Hulkenberg | Renault | +1 kolo |
11. | Daniil Kvyat | Toro Rosso | +1 kolo |
12. | Lance Stroll | Racing Point | +1 kolo |
13. | Carlos Sainz Jr. | McLaren | +1 kolo |
14. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | +1 kolo |
15. | Kevin Magnussen | Haas | +2 kola |
16. | George Russell | Williams | +2 kola |
17. | Romain Grosjean | Haas | +2 kola |
18. | Robert Kubica | Williams | +2 kola |
19. | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo | DNF |
20. | Lando Norris | McLaren | DNF |
1. | Lewis Hamilton | 363 |
---|---|---|
2. | Valtteri Bottas | 289 |
3. | Charles Leclerc | 236 |
4. | Sebastian Vettel | 230 |
5. | Max Verstappen | 220 |
6. | Pierre Gasly | 77 |
7. | Carlos Sainz Jr. | 76 |
8. | Alexander Albon | 74 |
9. | Sergio Perez | 43 |
10. | Daniel Ricciardo | 38 |
11. | Nico Hülkenberg | 35 |
12. | Lando Norris | 35 |
13. | Daniil Kvjat | 34 |
14. | Kimi Raikkonen | 31 |
15. | Lance Stroll | 21 |
16. | Kevin Magnussen | 20 |
17. | Romain Grosjean | 8 |
18. | Antonio Giovinazzi | 4 |
19. | Robert Kubica | 1 |
20. | George Russell | 0 |
1. | Mercedes | 652 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 466 |
3. | Red Bull/Honda | 341 |
4. | McLaren/Renault | 111 |
5. | Renault | 73 |
6. | Toro Rosso/Honda | 64 |
7. | Racing Point/Mercedes | 64 |
8. | Alfa Romeo/Ferrari | 35 |
9. | Haas/Ferrari | 28 |
10. | Williams/Mercedes | 1 |