KOMENTÁŘ: MotoGP v Brně naposledy? Ano, je to tu zase

Momentka z Velké ceny České republiky v Brně. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

7 2018
Znáte to - v zimě přijde nářek vlekařů, že je málo sněhu a oni by si měli zasloužit dotaci, protože jejich podnikání je tuze rizikové. S nástupem jara se objeví záběry front z finančních úřadů a stesk úřednic, kterak jsme daňová přiznání opět nechali na poslední chvíli. K podzimu patří překvapení, že obchodní domy už mají vánoční výzdobu, a léto je plné titulků, jak je vedro letos obzvlášť nesnesitelné a kolik toho denně vypít.

A jakmile se prázdniny přehoupnou do druhé půle, je tu ještě jedna mediální jistota: Velká cena motorek nemá peníze, jede se naposledy?

Ano, srpen je tu, takže se zase včera v Brně závodilo naposledy, protože chybějí finance. Přiznávám, je to už trochu nuda, obehraná písnička, neboť se tu za rok zase sejdeme jako obvykle, ale letos je to aspoň v něčem nové. Tentokrát hudrují úředníci, že jim ty peníze nechtějí dát jiní úředníci.

To máte tak. Dřív nadával Automotodrom, tedy soukromý subjekt, že ač se na tribunách sejdou desítky tisíc lidí, kteří platí za vstupenky docela dost, je pro něj pořádání ztrátové, a tudíž potřebuje pomoc státu.

Mohl za to zalistovací poplatek, který se platí pořadateli šampionátu za to, že vůbec ansámbl MotoGP do Brna dojede, a vyjde na 100 milionů korun. Státu argumentoval, že díky utrácejícím fanouškům kasa na DPH vydělá víc, než pošle.

Někdy na injekci dosáhl, někdy ne, třeba když ministr financí Kalousek tvrdil, že motorky jsou byznys stejně jako matějská pouť. Byl to provokativní, leč z jeho pozice legitimní názor. Jsou to ale tři roky, co se Grand Prix ocitla na rozcestí. Tehdy se Abraham senior (spolumajitel okruhu) a spol. rozhodli, že už dál nechtějí závod pořádat.

Fotogalerie

Stát, krajská i městská samospráva mohla mlčet, mohla i říct: „Děkujeme, stačilo. Příště si ty motorky pořádejte jinde.“

Jenže to neudělala, naopak město Brno a Jihomoravský kraj s posvěcením ministerstva školství založily spolek a podepsaly pětiletou smlouvu, že si závod berou na vlastní triko. A s vědomím, že těch 100 milionů budou platit taky. A hle - po dvou letech zase přišla hrozba předčasného konce.

Teď nechme stranou, že kdo jiný by měl dodržovat psané dohody než veřejná instituce. Z pohledu občana, který je často peskován, když včas nedodá správný formulář, je s podivem, jak dvě party úředníků spolu (ne)mluví.

Brněnský primátor Petr Vokřál, vůdčí osobnost spolku, ve středu tvrdil, že ministerstvo neposlalo na motorky ani korunu a že nechápe, co se tam děje. Načež ministerstvo odvětilo, že teprve ve středu dorazily poslední dokumenty, které už na úřadě dávno měly být.

A i když v předchozích letech dalo na Grand Prix 60 a 70 milionů, letos to bude jen 39 (dalších 20 milionů přidá kraj a 10 Brno). I proto ta hrozba koncem a já si přidal jen další čárku. Za 15 let, co na motorky do Brna jezdím, je to tak desátý konec.

Zainteresovaní tvrdí, že za škrty stojí sportovní lobbisté, kterým se nelíbilo, jak štědré ministerstvo je. Kdo ví. Nicméně tanečky kolem financování jsou brněnským folklorem, zatímco desítky milionů, které z veřejných peněz jdou třeba na Kontinentální pohár v atletice, se neřeší.

Ty dotace nezpochybňuji, jen vím, že za 15 let jsem zažil mnohé sliby politiků, že právě oni Grand Prix zachrání. Že mají plán a že jsou motorky v Brně už kvůli příjmům do rozpočtu ve státním zájmu. Jenže slibem neurazíš a ze spasitelů, jako byli ministři Dobešové z Věcí veřejných, hejtman Hašek, ministryně Valachová či její kolega Chládek (ČSSD), jsou dnes spíše politické mrtvoly.

Za rok se tu bezesporu sejdeme, ale je na čase, aby se úřady rozhodly, zda motorky pořádat i po vypršení kontraktu. A pokud ano, tak pak prosím už bez těch tanečků!

Autor:

Sport v roce 2019

20. 6. (Ostrava)
1. - 14. 7. (Londýn)
7. - 28. 7. (Brusel - Paříž)
31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Voráček: Doceňme Krejčího, je jedním z nejlepších Čechů v historii

Vyhlášení ankety Zlatá hokejka pro nejlepšího českého hokejistu uplynulé...

Spolu s Davidem Pastrňákem a Tomášem Hertlem obsadili první tři pozice v anketě Zlatá hokejka, pak...

Olympiakos Pireus. První soupeř Plzně na cestě do Ligy mistrů

Plzeňští fotbalisté se radují z vítězství na hřišti CSKA Moskva. Tři body jim...

Olympiakos Pireus, nedávný řecký hegemon, je soupeřem plzeňských fotbalistů ve 2. předkole Ligy...

Hokejový lazaret v Bostonu. S utajeným zraněním hrál i Pastrňák

Bostonský obránce Zdeno Chára nastoupil kvůli zlomené čelisti do posledních tří...

Kdo může, jde na led. Zdravotním neduhům navzdory. Play off NHL znovu ukázalo, že jsou hokejisté...

Nebudu brát léky, nejsem idiot, říká Semenyaová. Atletika je na rozcestí

Jihoafrická běžkyně Caster Semenyaová slaví zisk zlaté medaile v běhu na 800 m.

VIDEO Mezinárodní atletická federace IAAF nadále řeší problém, pro který neexistuje ideální řešení....

Jílkův první den: V kabině jsem cítil energii, hráči musí změnit myšlení

Sparťanský sportovní ředitel Tomáš Rosický (vlevo) a trenér Václav Jílek na...

VIDEO Od května je trenérem sparťanských fotbalistů. Mezi ně do kabiny však poprvé mohl přijít až po...

Další z rubriky

Moje chyba, uznal Pech. V Hustopečích dojel desátý

Václav Pech a Petr Uhel s Fordem Fiesta R5 během Rallye Český Krumlov.

Václav Pech, pilot plzeňského EuroOil-invelt teamu, propásl možnost vyhoupnout se do čela...

Rossi přirovnal zatáčku v Barceloně k parkovišti v supermarketu

Valentino Rossi v kvalifikaci na Velkou cenu Thajska.

Hvězdný motocyklový závodník Valentino Rossi kritizoval po nedělní Velké ceně Katalánska, kterou...

Kornfeil po stíhací jízdě bodoval v Barceloně, dojel na desátém místě

Jakub Kornfeil (84) a Filip Salač (12) na okruhu v Barceloně

Jakub Kornfeil obsadil po stíhací jízdě desáté místo ve Velké ceně Katalánska silničních motocyklů....

Najdete na iDNES.cz