KOMENTÁŘ: MotoGP v Brně naposledy? Ano, je to tu zase

Momentka z Velké ceny České republiky v Brně. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

7 2018
Znáte to - v zimě přijde nářek vlekařů, že je málo sněhu a oni by si měli zasloužit dotaci, protože jejich podnikání je tuze rizikové. S nástupem jara se objeví záběry front z finančních úřadů a stesk úřednic, kterak jsme daňová přiznání opět nechali na poslední chvíli. K podzimu patří překvapení, že obchodní domy už mají vánoční výzdobu, a léto je plné titulků, jak je vedro letos obzvlášť nesnesitelné a kolik toho denně vypít.

A jakmile se prázdniny přehoupnou do druhé půle, je tu ještě jedna mediální jistota: Velká cena motorek nemá peníze, jede se naposledy?

Ano, srpen je tu, takže se zase včera v Brně závodilo naposledy, protože chybějí finance. Přiznávám, je to už trochu nuda, obehraná písnička, neboť se tu za rok zase sejdeme jako obvykle, ale letos je to aspoň v něčem nové. Tentokrát hudrují úředníci, že jim ty peníze nechtějí dát jiní úředníci.

To máte tak. Dřív nadával Automotodrom, tedy soukromý subjekt, že ač se na tribunách sejdou desítky tisíc lidí, kteří platí za vstupenky docela dost, je pro něj pořádání ztrátové, a tudíž potřebuje pomoc státu.

Mohl za to zalistovací poplatek, který se platí pořadateli šampionátu za to, že vůbec ansámbl MotoGP do Brna dojede, a vyjde na 100 milionů korun. Státu argumentoval, že díky utrácejícím fanouškům kasa na DPH vydělá víc, než pošle.

Někdy na injekci dosáhl, někdy ne, třeba když ministr financí Kalousek tvrdil, že motorky jsou byznys stejně jako matějská pouť. Byl to provokativní, leč z jeho pozice legitimní názor. Jsou to ale tři roky, co se Grand Prix ocitla na rozcestí. Tehdy se Abraham senior (spolumajitel okruhu) a spol. rozhodli, že už dál nechtějí závod pořádat.

Fotogalerie

Stát, krajská i městská samospráva mohla mlčet, mohla i říct: „Děkujeme, stačilo. Příště si ty motorky pořádejte jinde.“

Jenže to neudělala, naopak město Brno a Jihomoravský kraj s posvěcením ministerstva školství založily spolek a podepsaly pětiletou smlouvu, že si závod berou na vlastní triko. A s vědomím, že těch 100 milionů budou platit taky. A hle - po dvou letech zase přišla hrozba předčasného konce.

Teď nechme stranou, že kdo jiný by měl dodržovat psané dohody než veřejná instituce. Z pohledu občana, který je často peskován, když včas nedodá správný formulář, je s podivem, jak dvě party úředníků spolu (ne)mluví.

Brněnský primátor Petr Vokřál, vůdčí osobnost spolku, ve středu tvrdil, že ministerstvo neposlalo na motorky ani korunu a že nechápe, co se tam děje. Načež ministerstvo odvětilo, že teprve ve středu dorazily poslední dokumenty, které už na úřadě dávno měly být.

A i když v předchozích letech dalo na Grand Prix 60 a 70 milionů, letos to bude jen 39 (dalších 20 milionů přidá kraj a 10 Brno). I proto ta hrozba koncem a já si přidal jen další čárku. Za 15 let, co na motorky do Brna jezdím, je to tak desátý konec.

Zainteresovaní tvrdí, že za škrty stojí sportovní lobbisté, kterým se nelíbilo, jak štědré ministerstvo je. Kdo ví. Nicméně tanečky kolem financování jsou brněnským folklorem, zatímco desítky milionů, které z veřejných peněz jdou třeba na Kontinentální pohár v atletice, se neřeší.

Ty dotace nezpochybňuji, jen vím, že za 15 let jsem zažil mnohé sliby politiků, že právě oni Grand Prix zachrání. Že mají plán a že jsou motorky v Brně už kvůli příjmům do rozpočtu ve státním zájmu. Jenže slibem neurazíš a ze spasitelů, jako byli ministři Dobešové z Věcí veřejných, hejtman Hašek, ministryně Valachová či její kolega Chládek (ČSSD), jsou dnes spíše politické mrtvoly.

Za rok se tu bezesporu sejdeme, ale je na čase, aby se úřady rozhodly, zda motorky pořádat i po vypršení kontraktu. A pokud ano, tak pak prosím už bez těch tanečků!

Autor:

Sport v roce 2019

27. - 7. 7. (Lotyšsko a Srbsko)
1. - 14. 7. (Londýn)
7. - 28. 7. (Brusel - Paříž)
31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Triky s jídlem i s postelemi. Kreuziger vypráví, jak se mění zákulisí Tour

CHVÍLE KLIDU. Roman Kreuziger odpočívá na hotelu, kde se usadila jeho stáj...

Rivieres (Od našeho zpravodaje) Závodí na své deváté Tour, v pátém různém týmu. V barvách stájí Liquigas, Astana, Saxo-Tinkoff,...

Ngadeu odchází, napsal Tvrdík. Utekl jako uličník, zlobí se šéf Slavie

Slávistický stoper Michael Ngadeu Ngadjui (vpravo) a Patrik Žitný z Teplic

Fotbalovou Slavii opouští další defenzivní opora. Simona Deliho následuje další stoper Michael...

Bolavý rozchod. Chlouba fotbalové Slavie je fuč, náhrada se hledá těžko

Michael Ngadeu ze Slavie se raduje z mistrovského titulu.

Představte si, že máte den před svatbou. Obřad zařízený, hostina objednaná, společná budoucnost...

KOMENTÁŘ: Sparta a její mizerný start. Chaos trvá, ani náznak změny

Sparťanský trenér Václav Jílek během zápasu se Slováckem

Ještě v neděli odpoledne jste si na to, že dokráčí k titulu, mohli vsadit v kurzu 4,5:1. Stačilo...

Postavil se Armstrongovi, byl vyštván z Tour. 20 let od aféry Bassons

Lance Armstrong

Ze sportovních výsledků jeho jméno nemůžete znát. Úspěchy sbíral pouze v amatérském pelotonu. V tom...

Další z rubriky

Tréninky formule 1 v Silverstonu ovládl Bottas, za ním skončil Hamilton

Pierre Gasly během tréninku na Velkou cenu Británie formule 1

V trénincích na Velkou cenu Británie byl nejrychlejší Valtteri Bottas z Mercedesu. Finský pilot...

Rychlíci z ostrovů míří do Těrlicka. Prosadí se Červený?

Motocyklový závodník Marek Červený v seriálu IRRC

Třetím závodem pokračuje o víkendu seriál IRRC, tedy neoficiální mistrovství Evropy na přírodních...

Rovanperä vyhrál Rallye Bohemia, Kopecký opět vede domácí mistrovství

Vítězná posádka Rallye Bohemia (zprava) Kalle Rovanperä a Jonne Halttunen z...

Osmnáctiletý Fin Kalle Rovanperä proměnil premiérový start v Česku ve vítězství v Rallye Bohemia....

Advantage Consulting, s.r.o.
INŽENÝR KVALITY – PÉČE O ZÁKAZNÍKY s NJ!

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 50 000 - 58 000 Kč

Najdete na iDNES.cz