Zelené monstrum, tak nazval tatrovku Martina Kolomého jeden z jeho soupeřů na tuniské rally El Chott.
Závodní kamion olomouckého Czech Dakar Teamu vyvedený nezaměnitelnou barvou totiž před týdnem dorazil do cíle jako první nejen mezi kamiony, ale v náročných dunových polích za sebou nechal i všechna auta a řadu motocyklů.
Tatra Martina KoloméhoMotor je řadový šestiválec Caterpillar C-18 o objemu necelých 18 litrů. Novými turbodmychadly byl optimalizován průběh kroutícího momentu. Další úpravy směřovaly k lepšímu rozložení hmotnosti na nápravy. Těžké součásti byly přemístěny dozadu, v kabině byl zesílen ochranný rám. V souvislosti s přesunem palivových nádrží má vůz dynamičtější vzhled. |
Z posledního testu před Dakarem tak v týmu panuje pozitivní nálada. "Výsledek byl až na posledním místě, ale je to příjemné. Hlavně jsme si vyzkoušeli, co od písku můžeme čekat," hlásil po návratu pilot Martin Kolomý.
Ke spokojenosti měl i další důvod, El Chott byl testem i pro něj samotného, přesněji pro jeho operovaná záda. Před necelým rokem si rozdrtil obratel na jedné z dakarských etap. V Tunisku usedl po náročné rehabilitaci poprvé za volant.
"Jak jsem zjistil, tak hlava mě nijak neomezovala. Když jsme začali v některých etapách závodit a byli jsme rychlejší než motorkáři, uvědomoval jsem si, že na nějaké zranění zapomínám," usmívá se bruntálský závodník, dál však volí opatrnější tón.
"Mám vše srostlé, ale nikdo neví, co to udělá. Pořád cvičím, rehabilituji a doufám, že to bude v pořádku. Stejné zranění má spousta závodníků a postupem času sedají znovu do auta. Já jsem se akorát vrátil do kamionu v kratším čase," uvědomuje si.
Celodenní přejezdy, které se délkou přes pět set kilometrů blížily dakarským etapám, zvládl bez potíží. V náročných podmínkách dobře obstála i technika. "Akorát nám v největších dunách praskla kloubovka, ale povedlo se nám auto vyházet a dojeli jsme etapu na zadní náhon," prozradil Kolomý.
El Chott je vyhlášený dlouhými písečnými pasážemi, ve kterých se ukázalo, jak na tom tatrovka je. "Loni se nám v píscích nedařilo, protože jsme měli špatná kola. Letos jsme to napravili a také jsme otestovali změny ve výkonu motoru, nastavení podvozku a rozložení vah. Ukázalo se, že všechno funguje, včetně Martinových zad," těší šéfmanažera týmu Marka Spáčila.
V uplynulém týdnu se v bruntálských garážích dolaďovaly na soutěžním kamionu poslední detaily, byl homologován komisařem FIA a v neděli se technika nalodila v Le Havre na dlouhou cestu do Jižní Ameriky. Tak, aby byl 1. ledna připraven na startu Dakaru podat co nejlepší výkon.
"Vzhledem k loňskému zranění bychom chtěli závod hlavně dokončit. Ale bylo by příjemné, kdybychom byli v první desítce," naznačuje opatrně Kolomý a při absenci Marka Spáčila si zvýšený tlak na jediný soutěžní kamionu stáje Czech Dakar Team nepřipouští.
"Pojedu, na co mám a jak umím. Je to vytrvalostní závod, tomu musíme přizpůsobit i styl jízdy a vyvarovat se nehod, které nás potkaly v minulých ročnících. Každopádně už se moc těším," uzavřel bruntálský pilot.
Motor je řadový šestiválec Caterpillar C-18 o objemu necelých 18 litrů. Novými turbodmychadly byl optimalizován průběh kroutícího momentu. Další úpravy směřovaly k lepšímu rozložení hmotnosti na nápravy. Těžké součásti byly přemístěny dozadu, v kabině byl zesílen ochranný rám. V souvislosti s přesunem palivových nádrží má vůz dynamičtější vzhled.