Pátek 6. prosince 2019, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Šotolina i asfalt: Katalánská rallye je výzvou pro jezdce i mechaniky

Jan Kopecký na Katalánské rallye | foto: Škoda Motorsport

26 2019
Salou, Španělsko (Od našeho zpravodaje) - Závodí na sněhu i ledu. Na hladkém i rozbitém asfaltu. Na jemné šotolině, i na drsné se spoustou kamenů. Účastníci mistrovství světa v rally se během sezony musí vypořádat s různými povrchy. Ale jen jedna soutěž nabízí mix povrchů – Katalánská rally, která se jede tento víkend.

Předposlední díl světového šampionátu se k této netradiční kombinaci hrdě hlásí a využívá ji ve všech propagačních materiálech. Není se co divit. Páteční etapa se jede na šotolině, zatímco zbylé dvě na asfaltu, což pro jezdce představuje nezvyklou motivaci. A stejně tak pro jejich mechaniky, kteří mají hodinu a čtvrt na to, aby kompletně přestavili auto.

„Je to výzva pro nás i pro ně,“ přitakal tovární jezdec Škody Motorsport a loňský mistr světa kategorie WRC2 Jan Kopecký.

„Je to zajímavé i pro diváky, kteří můžou v servisu naživo sledovat, jak mechanici zvládnout přeskládat auto,“ upozornil navigátor a šestinásobný mistr světa Julien Ingrassia, který v týmu Citroën doplňuje Sébastiena Ogiera. „Zároveň tady vidí, jak snadné je přestavět auto z jedné verze do druhé.“

S nadsázkou se dá říct, že v Katalánsku se závodí o největšího obojživelníka v šampionátu. Že není jednoduché to zvládnout, ukazuje pohled do listiny vítězů. V posledních čtyřech ročnících tady nikdo nevyhrál dvakrát. Na nejvyšším stupni se postupně vystřídali Andreas Mikkelsen, Sébastien Ogier, Kris Meeke a Sébastien Loeb. Loňský úspěch devítinásobného mistra světa, který triumfoval při jednom ze svým občasných startů, vzbudil takové emoce, že mu dokonce na tiskové konferenci tleskali všichni novináři.

Na trati by teoreticky měli mít výhodu asfaltoví specialisté, protože na pevném povrchu se jedou dvě etapy. Jenže tam se rozdíly často pohybují v sekundách či desetinách, zatímco na šotolině můžou narůst na desítky vteřin.

„Hodně záleží na startovním pořadí a může to být až nespravedlivé. Když jedete první, čistíte trať a kvůli tomu můžete nabrat ztrátu, kterou už na asfaltu nestáhnete,“ upozornil Ingrassia.

Dva různé povrchy znamenají i dva různé jezdecké styly. Zatímco na šotolině se jezdí víc ve smyku, na asfaltu musí pilot volit precizní stopu.

„Zatímco na asfaltu cítíte každou nerovnost i každé zatočení, na šotolině o tom občas ani nevíte,“ srovnal Ingrassia.

„Při přechodu nejvíc záleží na hlavě. V pátek večer prostě musíte přepnout do asfaltového módu,“ usmál se Kopecký.

To, co se děje v pátečním servisu, je pro spoustu fanoušků stejně atraktivní jako rychlá jízda na trati. Sledují koncert v podání mechaniků, kteří si nesmí dovolit žádnou chybu či zaváhání. Práce mají dost a dost. Totožná zůstane jen karoserie s vnitřním vybavením a motor se spojkou. Vše ostatní se mění.

„Vyndáme kompletní šotolinové zavěšení včetně převodovky, diferenciálu a brzd a nasadíme asfaltovou specifikaci,“ lakonicky to popsal šéfmechanik Škody Motorsport Miroslav Šlambora. „Mezi pracnější věci patří výměna brzdových válců, ale i to se dá dobře zvládnout.“

Přestože mechanici mají k dispozici 75 minut, tuto výměnou většinou zvládnou za 45-50 minut. Mají pak čas na další úpravy.

„Všechno máme vyzkoušené. Ještě se nám nestalo, že bychom to nestihli,“ chválí své kolegy Šlambora.

I tato věc láká k tratím Katalánské rally spoustu diváků včetně Čechů. Letos tu jsou třeba ti z Turnova nebo Roztok u Jilemnice. Jenže za rok už podobnou show neuvidí. Katalánská rally mizí z kalendáře.

„Mrzí mě to, protože je tu vždycky fajn atmosféra,“ poznamenal Kopecký. „A je to i můj srdeční závod,“ připomněl, že v roce 2005 tady (tehdy ještě výlučně na asfaltu) získal svůj první bod v mistrovství světa.

Sport v roce 2020

30. 11. 2019 - 22. 3. 2020 (přehled závodů)
26. 12. 2019 - 5. 1. 2020 (Ostrava a Třinec)
5. - 17. 1. 2020  (Saúdská Arábie)
8. - 24. 5. 2020 (Švýcarsko)
12. 6. - 12. 7. 2020 (13 měst)
24. 7. - 9. 8. 2020 (Tokio)
  • Nejčtenější

PROGRAM: Přehled závodů biatlonové sezony 2019/2020

V sobotu 30. listopadu startuje ve švédském Östersundu biatlonová sezona 2019/2020 a o čtyři měsíce později v norském...

Málem jsme obě umřely, říká Davidová o bláznivé jízdě s Puskarčíkovou

To byl ale start do sezony! „Určitě nad očekávání,“ radovala se biatlonistka Markéta Davidová po sprintu v Östersundu....

Fotbalisté jdou zase proti Anglii, na Euru se utkají i s Chorvatskem

Dva zápasy v Glasgow, jeden v londýnském Wembley. Jeden soupeř Anglie ve Wembley, druhý Chorvatsko v Glasgow a třetí...

Deptal ho Lukaku, jeho kiksy zmrazily Eden. Frydrych prožil zlý večer

Do hloučku juchajících spoluhráčů klusal tak nějak nesměle. Jako by váhal, jestli má vůbec slavit. Ani ve chvíli, kdy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český koeficient padá dolů. Jak to bude s nasazením do poháru číslo tři

Vyřazení už i slávistických fotbalistů z evropských pohárů se nemile projeví na národním koeficientu, který rozhoduje o...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Sezona? Jednoduše na pendrek, ví dobře motocyklista Kornfeil

Tréninkem v Itálii se motocyklový jezdec Jakub Kornfeil vzpamatovává ze skončené sezony, na kterou by nejraději...

Pád v Macau? Motorku kvůli tomu nezahodím, říká Červený

Vyhnout se pádu neměl v danou chvíli šanci, upadl totiž těsně před ním jedoucí soupeř a nebylo kudy se mu vyhnout....

Ferrari dostalo lekci, zhodnotil sezonu Sebastian Vettel

Zklamání, rozpaky, touha rychle zapomenout. Sebastianu Vettelovi se v cíli posledního závodu formule 1 v sezoně zračilo...

Výzva autokrosového matadora Fejfara: Za rok na Dakar!

Před nějakými dvanácti třinácti lety s podobnou myšlenkou koketoval poprvé, ale naplnění nedošla. Autokrosař Václav...

Najdete na iDNES.cz