Jak byste současnou složitou situaci kolem velkého zájmu o Rallye Dakar řešil vy?
Do dnešního dne se na Dakar mohl přihlásit doslova každý, kdo má řidičák, ruce a hodně peněz. Teď by měla být pro Dakar zavedena jakási kvalifikace. Aby závodníci během roku odjeli několik dálkových rallye a na Dakar se dostali až díky svým zkušenostem a umění. Divím se, že tohle nezavedli pořadatelé už dávno. Protože stejná firma pořádá i Tour de France. A dostat se na Tour také není jen tak.
Vy jste ale po posledním Dakaru uvažoval, že skončíte?
Formuloval jsem to tak, že bych velmi rád našel nějakého nástupce, kterému bych předal zkušenosti, aby bylo zaručeno pokračování české účasti. To se mi v tuto chvíli doufám podařilo.
Znamená to, že by pro vás měl být příští Dakar vůbec poslední?
Vyhýbám se slovu, že jedu naposledy. Ale pokud bych někdy příště jel Dakar na motorce, nejspíš ve funkci nosiče vody. Špičkoví jezdci mají kolegu, který jim v případě, že nastane problém technického rázu, dá díl ze své motorky. A poté čeká na kamion. Je to taková týmová dvojka.
Proč chcete s aktivním závoděním na Dakaru končit?
Je to otázka motivace. Já jsem měl to štěstí, že jsem na Dakaru čtyřikrát dojel do cíle. A dojet Dakar má možná větší hodnotu, než vylézt na Mount Everest. Takže tenhle sen mám za sebou. A že bych Dakar vyhrál? Takový sen nemám, nikdy jsem se totiž nepovažoval za naprosto špičkového závodníka. Já jsem v rámci svých možností dosáhl maxima. Byl jsem tam, dojel jsem to a v závěru kariéry jsem se dostal do top týmu. Dál už to nejde. Je to jako by závodník formule 1 končil u Ferrari.
Ivo Kaštan, KTM 450 Rally. |