Modré barvy vyměnil Karel Abraham za červeno-černou, v superbicích jezdí za tým...

Modré barvy vyměnil Karel Abraham za červeno-černou, v superbicích jezdí za tým Milwaukee BMW. | foto: Mara Paulíček, mpafoto

Abraham o MS superbiků: Větší pohoda, nikdo se moc nevytahuje

  • 1
Mistrovství světa silničních motocyklů a superbiky. Dva nejsledovanější šampionáty, přesto tak odlišné. Po 11 letech v honosné MotoGP poznává Karel Abraham nový svět. Svět bez přepychu a okázalosti. Vrátí se superbiky do Brna?

Místo pistole je jejich hlavní zbraní elektronická čtečka, kterou snímají kódy na vstupenkách.

Když však pozornost jednoho z pořadatelů v odpoledních hodinách poleví a vy nakráčíte do závodního areálu, snaží se urostlý černoch v bundě pochybení na dálku napravit.

„Hey, you!“ Z kapsy stačí vytáhnout novinářskou akreditaci...

„O. k.,“ rozzáří se na jeho tváři široký úsměv a zvednutý palec značí, že můžete vstoupit.

Vítejte v anglickém Donington Parku, sedmé zastávce mistrovství světa superbiků. Seriálu, v jehož startovní listině lze po čtyřech letech objevit českou vlaječku.

„Superbiky jsou klidnější, víc v pohodě a panuje v nich kamarádštější atmosféra. Lidé se tady míň vytahují,“ líčí závodník Karel Abraham, jenž předchozích jedenáct sezon objížděl mistrovství světa silničních motocyklů. „V MotoGP bylo všechno obrovské, týmové zázemí i vše okolo,“ srovnává Abraham. „Je to tu takové lidovější,“ shrnuje výkonná ředitelka Masarykova okruhu Ivana Ulmanová, která se přijela do Doningtonu podívat.

Zatímco do paddocku MotoGP mohou vkročit jen vyvolení, při superbicích se fanoušci promíchávají s jezdci a jejich týmy. „Občas něco prohodíme, ale nikdo vás neotravuje,“ líčí mechanik Martin Havlíček, jenž se s Abrahamem přestěhoval z MotoGP do týmu Milwaukee BMW. „Depo není honosné jako třeba na MotoGP v Brně. Není problém jít a vyfotit se téměř s kýmkoliv,“ popisuje Ondřej Ježek, jenž závodí v doprovodném seriálu supersportů.

Pestrá řada závodů, paddock show i všudypřítomná pohoda dělají ze superbiků lákavou podívanou.

Podívanou, která však táhne především zapřísáhlé motorkáře a fajnšmekry. „Když se závodilo v Brně, návštěvnost oproti MotoGP byla zhruba třetinová až čtvrtinová,“ srovnává mluvčí Masarykova okruhu Jiří Smetana.

A platí to i ve Velké Británii. Ačkoli mezi absolutní špičku patří domácí jezdci Jonathan Rea, Chaz Davies či Tom Sykes, doningtonský okruh nekolabuje kvůli záplavě rozvášněných fandů. Naopak. Vše je spořádané, typicky britské.

Superbikové závody se jedou oba víkendové dny. „Sobota je pro mechaniky divočejší, protože se začíná volným tréninkem brzo ráno, potom kvalifikace, závod. Neděle je malinko nudnější, ale rozložené je to dobře,“ říká Havlíček, jenž v MotoGP pečoval o Abrahamův speciál. Nyní má podle svých slov práce víc.

Superbiky si zakládají na tom, že stroje se dají běžně koupit. „Sice je to sériová motorka, ale zůstává z ní jen rám a motor,“ podotýká Havlíček. „Můžeme víc zkoušet a vymýšlet, zároveň musíme pořád vše kontrolovat a často měnit díly. Kolikrát máme s motorkou víc práce než se dvěma v MotoGP.“

Díky účasti brněnského rodáka Abrahama, jenž je po Jakubu Smržovi dalším Čechem v seriálu, se kupí dotazy – nevrátí se superbiky do Česka? „S Karlem to nesouvisí, ale je pravda, že hodně fanoušků po tom volá a přáli by si to,“ ví šéfka Masarykova okruhu Ulmanová.

Brno naposledy hostilo superbiky v roce 2012, červencová akce za víkend nalákala přes 60 tisíc diváků a po trati kroužila taková jména jako Carlos Checa, Marco Melandri či oblíbený Max Biaggi.

Ztrátového podniku se však vedení okruhu vzdalo, nyní se návratu sériových strojů nebrání. „Byli bychom rádi, ale zatím zůstává pouze u myšlenky. Je tam ten zatracený zalistovací poplatek a okruh jej hradit nemůže,“ vysvětluje Ulmanová. Kvůli sporu o placení poplatku činícího zhruba 70 milionů korun byla dlouhou dobu ohrožena i existence Grand Prix v Brně, kterou od letoška pořádá spolek Jihomoravského kraje a města Brna.

Zalistovací poplatek pro superbiky je však několikanásobně nižší, pohybuje se okolo deseti milionů korun. „Když nám to Carmelo Ezpeleta (šéf pořádající společnosti Dorna – pozn. red.) nabídne, tak proč ne, “ prohodí v boxech spolumajitel Automotodromu Karel Abraham starší. Nejdříve ale prý v roce 2018...


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž