Václav Pech a Petr Uhel na Barum rallye | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Valašská rally startuje i s diváky na erzetách. Trať bude rychlejší, tuší Pech

  • 0
Region zaslíbený automobilovým soutěžím se konečně dočkal. První podnik roku 2020, který se tady uskuteční, je Kowax ValMez Rally. Závodit se bude o víkendu v okolí Valašského Meziříčí a Kopřivnice.

Kvůli pandemii koronaviru čekali automobiloví příznivci dlouhé čtyři měsíce na to, než na východomoravských silnicích zaduní silné motory. Za svou trpělivost dostali odměnu v podobě dvou soutěží v rámci jediného víkendu - jsou jimi Kowax ValMez Rally, která je součástí Sonax mistrovství republiky v automobilových soutěžích, a Kowax Rallysprint, jehož výsledky se počítají do seriálu jednodenních závodů Liqui Moly Rallysprint Série.

Jak to bude vypadat v praxi? Ve startovní listině jsou všichni účastníci poskládáni podle výkonnosti. Ti, které zajímá pouze jednodenní rally, pojedou jen v sobotu. Ti, kteří chtějí bodovat ve velkém šampionátu, budou pokračovat i v neděli. Někteří piloti přitom usilují o oboje body.

Startovní pole čítá skoro 130 posádek, dorazí téměř kompletní domácí špička. Na nedávný triumf z Rally Bohemia hodlá navázat Václav Pech s Fordem Focus WRC. Jeho největším soupeřem bude šampion z posledních pěti let Jan Kopecký se Škodou Fabia Rally2 Evo.

Jan Kopecký a Jan Hloušek s vozem Škoda Fabia Rally2 evo při prologu Rallye Bohemia v Sosnové

„Předpokládám, že na rozdíl od minulých ročníků Valašky nás čeká rychlejší trať. Asfalty budou bez zbytků zimního posypu,“ upozornil Pech.

Modelů kategorie R5, které udávají tón v národních šampionátech, pořadatelé registrují 21.

Kowax ValMez Rally 2020

Harmonogram

Sobota

7.00 - Výjezd ze servisu
7.57 - RZ 1 Fulnek (6,82 km)
8.45 - RZ 2 Lešná (11,47 km)
9.23 - RZ 3 Bystřička (9,53 km)
10.28 - RZ 4 Tatra 1 (7,57 km)
13.23 - RZ 5 Fulnek
14.11 - RZ 6 Lešná
14.49 - RZ 7 Bystřička
15.54 - RZ 8 Tatra 1
16.10 - Vjezd do servisu

Neděle

7.05 - Výjezd ze servisu
8.03 - RZ 9 Choryně (9,59 km)
8.29 - RZ 10 Juřinka (10,45 km)
9.32 - RZ 11 Hájov (9,51 km)
10.03 - RZ 12 Tatra 2 (7,42 km)
12.19 - RZ 13 Tatra 2
13.03 - RZ 14 Hájov
14.19 - RZ 15 Choryně
14.45 - RZ 16 Juřinka
15.52 - Cíl Kopřivnice 

O stupně vítězů se vedle dvou hlavních favoritů chtějí poprat například Filip Mareš, Miroslav Jakeš a Petr Semerád (všichni Škoda Fabia), Jan Černý a Roman Odložilík (oba Volkswagen Polo), Martin Vlček či Ondřej Bisaha (oba Hyundai i20).

Zajímavým zpestřením, i když zřejmě bez šance na medailovou pozici, bude host z Německa. Na Valašsko dorazí pravidelný účastník mistrovství Evropy hrabě Albert von Thurn und Taxis, který v minulosti startoval i na Barum rally.

„Startovní listina má svou kvalitu a fanoušky nepochybně čeká zajímavá podívaná,“ je si jistý předseda organizačního výboru Jaromír Tomaštík.

Jezdci absolvují šestnáct rychlostních zkoušek na sedmi úsecích. Celkem zvládnou 144 ostrých kilometrů. Centrem rally bude polygon společnosti Tatra v Kopřivnici, který tradičně hostí servisní areál.

Koronavirus, jenž způsobil přesun rally z jara na léto, si vyžádá řadu hygienických opatření. Pořadatelé museli zrušit startovní a cílový ceremoniál, do servisního areálu mají diváci zakázaný vstup. Naopak k tratím rychlostních zkoušek můžou přijít.

„Jsem moc rád za to, že hygiena kvitovala naše opatření,“ uvedl Tomaštík. Na diváckých místech (budou i na tatrováckém polygonu v Kopřivnici) se objeví počítadla, která pomůžou zajistit, aby na nich nebylo víc než tisíc lidí.

„Na našich oficiálních stránkách budeme tato data průběžně aktualizovat, aby jim fanoušci mohli přizpůsobit svůj pohyb,“ upozornil šéf organizačního týmu.

Kopecký: Hledáme detaily, abychom zrychlili

Suverén posledních sezon, který nasbíral na tuzemských tratích málo vídaných 24 triumfů v řadě, začal tu letošní „až“ druhým místem. Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký na Rally Bohemia nestačil na Václava Pecha. Odvetu chystá na víkend, kdy se pojede Kowax ValMez Rally.

„Bude polovina srpna a čeká mě teprve druhý závod v roce, což je hodně nezvyklá situace. Moc se na něj těším,“ poznamenal Kopecký, kterého ve Škodě Fabii Rally2 Evo naviguje Jan Hloušek.

Na Bohemii jste se přetahoval s Václavem Pechem, který vás porazil o 6,4 sekundy. Bude to na Valašsku stejné, nebo se do vašeho souboje přidá někdo další?
Trošku mám obavy z toho, že Venca se autem (Ford Focus WRC) v Mladé Boleslavi rozjel a ještě na něm celý tým zapracoval, tak abychom se mu za Valašce nedívali na záda. Budu rád, když se ten souboj bude opakovat, a samozřejmě ještě radši budu, když z něho vyjdeme vítězně, ale musím se na věci dívat realisticky. I když on říká, že je to čtrnáct let staré auto, pořád je to WRC, které je udržované. Po technické stránce má navrch. Ale samozřejmě přemýšlíme, jak mu to zkomplikovat. Uděláme pro to maximum.

K čemu jste došli?
Moc možností není. Naše auto je postavené tak, jak je postavené, čili v rámci všech pravidel. Určitě nebudeme nějakým způsobem podvádět. Nikdy jsme to nedělali, touto cestou nepůjdeme. Takže se zaměříme na veškeré detaily. Přemýšlíme, kde najít těch šest vteřin, které jsme ztratili v Mladé Boleslavi.

Testovali jste?
Budeme až v Kopřivnici na shakedownu. Jezdili jsme na Červené Vodě, ale to bylo na šotolině.

To vás na asfaltové tratě nepřipraví, že?
Jsem rád za každý testovací den, je zase dobré sednout si do šotolinového auta, ale přínos z toho pro Valašku je nulový.

Tratě na Valašce jsou podobné jako v minulých ročnících. Komu z vás budou víc vyhovovat?
Když jsem se bavil se svým spolujezdcem Honzou Hlouškem, použijeme rozpis akorát dvou rychlostek. Ostatní budeme psát, takže si je nedokážu přesně vybavit. Vím, že třeba Bystřička se jede obráceně, další už si nepamatuju. Názvy mi moc neřeknou. Pro nás platí, čím užší, tím lepší, čím uskákanější, tím lepší. Takové úseky ale nebyly na Valašsku ani v posledních ročnících. Necháme se překvapit, co pro nás pořadatelé vymysleli. Každopádně z toho, co je, se budeme snažit vytěžit maximum.

Servisní areál se tradičně nachází v tatrováckém areálu v Kopřivnici, ovšem diváci tam kvůli hygienickým opatřením nemůžou. Jak to vnímáte?
Vnímám to tak, že to musíme všichni respektovat. Samozřejmě když je tam divácká kulisa, je to mnohem hezčí, živější. Servis je pro nás jako tým rutina. Neovlivňuje nás, jestli tam diváci jsou, nebo nejsou. Ale v této době, když počty nakažených koronavirem narůstají, je dobré řešení být bez diváků. I když bych si přál, aby tam byli. Na druhou stranu, kdyby se něco semlelo, člověk by mohl být odstavený na čtrnáct dní. Kdyby to bylo před závodem, znamenalo by to, že má stopku. Sportovci, jezdci, posádky by měli být zodpovědní, snažit se vyhýbat velkým seskupením lidí. Chtěl bych poprosit fanoušky o trpělivost. Věřme tomu, že příští rok odstartujeme normálně od začátku, budeme se všichni vídat, zdravit se, podepisovat karty. Teď buďme rádi za to, že soutěže se vůbec mohou jet. Jardovi Tomaštíkovi (šéfovi organizačního štábu) patří poděkování za to, že to nevzdal a soutěž se vůbec jede. Za to jsem jedině rád.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž