Po závodním okruhu pod hradem Hněvín kroužil pozdější prezident Václav Klaus v unikátní dvousedadlové formuli 1, asfalt mostecké dráhy si vyzkoušela ve veteránu i současná hlava českého státu Petr Pavel. Autodrom Most, který letos oslavil 40 let své existence, toho prožil už hodně. I svatbu na startovním roštu. A bohužel také smrtelné nehody, které motorsport provázejí od jeho vzniku. Nyní slávu okruhu šíří hlavně mistrovství světa superbiků, evropský šampionát tahačů či závody NASCAR. Archivy médií i autodromu, které do digitální podoby převádí tiskový mluvčí Radek Laube, vydaly jedinečné fotografie. Mapují historii 4 212 metrů dlouhé trati, která vznikla v místě bývalého povrchového hnědouhelného lomu Vrbenský.
Autor: archiv Autodromu Most
V Mostě se závodilo od 25. května 1947, kdy se na trať kolem pivovaru vydali motorkáři. O pět let později se přidaly automobily. Místa závodů se často měnila, ale stále probíhala na okruzích vytyčených na silnicích určených pro běžný silniční provoz. Což byla běžná praxe i ve světě. Poslední městskou trasou byla dvouproudá silnice na Chomutov či Litvínov.
Autor: archiv Autodromu Most
Než vznikl autodrom, paddock, čili parkoviště závodních strojů, se provizorně vytvořil na autobusovém nádraží.
Autor: archiv Autodromu Most
Závodník odvážený sanitkou v Mostě při závodech na ještě městském okruhu.
Autor: archiv Autodromu Most
Formule mezi paneláky. Největší oblibu si získal okruh kolem Stalingradské čtvrti v již novém Mostě.
Autor: archiv Autodromu Most
Fanoušci sledovali závody z okna nebo z balkónu. Do otevření nového závodního okruhu se na území města konalo 35 automobilových a 22 motocyklových závodů.
Autor: archiv Autodromu Most
Starý, ještě městský okruh ukazuje i obálka programu z roku 1983. Informoval o závodech už na nově vybudovaném autodromu. Vrcholem byla Interserie, tedy podnik sportovních vozů a prototypů, které nejen ve své době patřily k nejrychlejším na světě.
Autor: archiv Autodromu Most
Práce na autodromu začaly v roce 1978.
Autor: archiv Autodromu Most
Autodrom vznikl rekultivací bývalé důlní výsypky povrchového dolu Vrbenský.
Autor: archiv Autodromu Most
Paddock roste! Studii okruhu vyhotovila v roce 1976 skupina lidí vedená Václavem Paurem.
Autor: archiv Autodromu Most
Podle pramenů Autodromu Most návrh trati vznikal bez možnosti důkladnější prohlídky projektu některého ze zahraničních okruhů. Autoři návrhu sice navštívili německé tratě Hockenheim a Nürburgring, při projektování však měli k dispozici pouze předpisy mezinárodních federací FIA a FIM a poznatky získané z odborného motoristického tisku a televizních přenosů.
Autor: archiv Autodromu Most
Divácká tribuna ve výstavbě, na mosteckém autodromu stojí dvě vedle sebe.
Autor: archiv Autodromu Most
Řídící věž závodů s opláštěním v šachovnicovém vzoru.
Autor: archiv Autodromu Most
Zbývají poslední detaily, pracovníci dokončují instalaci svodidel.
Autor: archiv Autodromu Most
Slavnostní přestřižení pásky Autodromu Most v roce 1983.
Autor: archiv Autodromu Most
Závody Interserie lákaly davy fanoušků, kteří zaplnili divácký svah. Okruh se poprvé veřejnosti a závodníkům představil 13. a 14. srpna 1983, ale již koncem června se na něm uskutečnily zkušební automobilové závody.
Autor: archiv Autodromu Most
Snímek z jedněch z prvních závodů Interserie na mosteckém okruhu.
Autor: archiv Autodromu Most
Obálka programu k závodům v roce 1984, který použil rok starou fotku z premiéry Interserie na nově otevřené dráze.
Autor: archiv Autodromu Most
Slavnostní nástup závodníků, proslov a transparent Sportem za mír mezi národy. Předrevoluční časy.
Autor: archiv Autodromu Most
A další slavnostní zahájení závodů.
Autor: archiv Autodromu Most
Pohled na závodní boxy.
Autor: archiv Autodromu Most
Diváci motorismu v Mostě a okolí holdovali a holdují doteď. Výhodou je poloha blízko Německa.
Autor: archiv Autodromu Most
Pohled do velína na řídící věži po jejím vybudování.
Autor: archiv Autodromu Most
A pohled do velína na řídící věži v současnosti.
Autor: archiv Autodromu Most
Řídící věž kdysi.
Autor: archiv Autodromu Most
Řídící věž nyní.
Autor: archiv Autodromu Most
Historický snímek na cílovou rovinku při závodech žigulíků a škodovek.
Autor: archiv Autodromu Most
Cílová rovinka nyní.
Autor: archiv Autodromu Most
Letecký snímek mosteckého okruhu z roku 1995, tehdy ještě bez zalesnění.
Autor: archiv Autodromu Most
A nynější pohled na dráhu, kolem ní se to už zelená. Okruh měří 4 212 metrů, nejdelší rovinka 792 metrů, nejkratší 150, má 21 zatáček (devět levých a 12 pravých), převýšení 12,04 metru.
Autor: archiv Autodromu Most
Interserie přilákala na nový okruh v roce 1985 podle oficiálních statistik 100 000 diváků, což byl rekord celého seriálu v jeho historii. V předrevolučních časech řada fanoušků přijížděla z Německé demokratické republiky, od sousedů sem davy příznivců proudí i v současnosti.
Autor: archiv Autodromu Most
Milníkem bylo pro mosteckou dráhu 6. září 1992, kdy pod Hněvínem poprvé zaburácely závodní tahače. Získaly si značnou oblibu, kterou si udržují dodnes.
Autor: archiv Autodromu Most
Trucky na cílové rovince.
Autor: archiv Autodromu Most
Autodrom hostil a hostí rozličné závody, kdysi se na něm utkaly i ikonické trabanty ve všemožných úpravách.
Autor: archiv Autodromu Most
Unikátní dvousedadlová formule 1 se představila v Mostě 20. srpna 1998. Zleva hokejový brankář Dominik Hašek, hvězdní piloti formule 1 David Coulthard a Mika Häkkinen a Václav Klaus, tehdejší předseda Poslanecké sněmovny. Šlo o promoakci týmu F1 West McLaren Mercedes.
Autor: archiv Autodromu Most
Skot David Coulthard (vlevo) a Čech Pavel Turek, který pro McLaren pracoval.
Autor: archiv Autodromu Most
Hvězdy světové velikosti Coulthard s Häkkinenem a Klaus v obležení. Na snímku vlevo i hokejista Dominik Hašek nebo herec Martin Dejdar, který akci moderoval.
Autor: archiv Autodromu Most
Doubleseater měl v Mostě světovou premiéru, v rámci turné McLarenu pak zavítal do devatenácti zemí světa. Na akci nechyběl ani šéf stáje Ron Dennis.
Autor: archiv Autodromu Most
Za zážitek na celý život, který by přál každému, označil předseda Poslanecké sněmovny Václav Klaus jízdu ve voze formule 1. Tu společně s testovacím pilotem týmu West McLaren Mercedes Darrenem Turnerem absolvoval na mosteckém závodním okruhu ve dvousedadlovém speciálu. Předseda sněmovny objel trať celkem šestkrát, ačkoli původně měly být okruhy pouze tři.
Autor: Libor Zavoral, ČTK
Bývalý majitel okruhu Jiří Kroužek (vpravo), debatuje s ním exministr financí Ivan Kočárník.
Autor: archiv Autodromu Most
Stanislav Matějovský při Matador Czech Truck Prix 2001 na mosteckém autodromu. Čeští fanoušci podporovali i populárního Frankie Vojtíška nebo Martina Koloce, který získal dva evropské tituly.
Autor: Iveta Lhotská, MAFRA
Herec Luděk Munzar na mosteckém autodromu. Motorismus miloval, sám závodil.
Autor: archiv Autodromu Most
Tragédie. Závod historických vozů F1 EuroBOSS skončil pro Federica Carecu 14. července 2002 fatálně. V rychlé šikaně po cílové rovince jeho formule Arrows najela na obrubník, vznesla se do sedmimetrové výšky a po několika přemetech přistála v ochranném valu. Po karambolu pilota převezli v kómatu do nemocnice, kde zemřel v pět hodin a sedm minut odpoledne. Světová federace FIA souhlasila s vedením okruhu, že jezdec zemřel kvůli své chybě, přesto autodrom obávaný retardér stavebními úpravami a větším úhlem zatáček zpomalil.
Autor: archiv Deníku
Frederico Careca nebylo pravé jméno rakouského pilota, který v Mostě zemřel. Šlo o pseudonym. V závodním světě používal i další: Pierre Chauvet, Umberto Calvo a James Bald. Skutečné jméno rakouského podnikatele bylo Friedrich Glatz, jeho společnost se dodnes zabývá výrobou potravin.
Autor: glatz.co.at
Hvězda hvězd na závodním okruhu v Mostě. Hokejový idol Jaromír Jágr se jako spolujezdec svezl v oktávii. Později, v roce 2002, dokonce sedl za volant tahače Tatra Jamal. „Jako kluk jsem řídil traktor a tohle bylo podobné,“ říkal.
Autor: archiv Autodromu Most
Hrdinou fanoušků v Mostě se stal David Vršecký, pilot tahače Buggyra. Martin Koloc jako majitel stáje ho kdysi objevil v automatové herně, kde závodil na automobilovém simulátoru, vytáhl ho do světa skutečného motorismu a on získal dva tituly mistra Evropy. Jeho následovník Adam Lacko skončil zlatý jednou.
Autor: Martin Adamec, MF DNES, MAFRA
Svatba na startovním roštu Autodromu Most, kterou měl motoristický publicista Michal Štěpanovský s dlouholetou přítelkyní Ivou Svobodovou. Za svědky jim šli závodníci David Vršecký a Tomáš Enge. Obřad se uskutečnil v rámci Czech Truck Prix 30. srpna 2009.
Autor: Petr Bílek, MF DNES
Svatebčané a svědci se projeli v cadillacu po mostecké dráze.
Autor: Petr Bílek, MF DNES
V Mostě závodil v tahačích třeba i zpěvák Daniel Landa, v roce 2011 osedlal Buggyru.
Autor: Petr Kreuzer, MF DNES, MAFRA
I závody driftů se na mostecké dráhy mihly. „Zakázali jsme je kvůli hluku, který vadil místním,“ uvedl tiskový mluvčí okruhu Radek Laube.
Autor: Petr Bílek, MF DNES
V roce 2014 koupil Autodrom Most podnikatel v automobilovém průmyslu Josef Zajíček, investoval do něj 150 milionů korun.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES
Na Martina Koloce v Mostě navázaly jeho dcery, dvojčata. V roce 2020 se Aliyyah Koloc (vlevo) stala v šestnácti letech nejmladším jezdcem, který kdy závodil v evropském šampionátu trucků.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES
Tahače v první, už přetvořené zákrutě na mostecké dráze. S číslem 33 David Vršecký.
Autor: Ondřej Bičiště, MF DNES
Červen 2019 a další průlom v Mostě, pod Hněvínem se poprvé představila evropská odznož legendární americké série NASCAR.
Autor: Petr Bílek, MF DNES
Bouráky NASCAR nemají dveře, musí se do nich lézt oknem. Nemají ani světla, je to jen samolepka.
Autor: Petr Bílek, MF DNES
Karamboly během závodů NASCAR Whelen Euro Series zvedají diváky. Tlačenici v první šikaně po startu odnesl i černý vůz číslo 32, v němž seděl Jacques Villeneuve, bývalý pilot formule 1.
Autor: Petr Bílek, MF DNES
Další průlom na mostecké trati. V srpnu 2021 se na dráze poprvé uskutečnilo mistrovství světa superbiků a hned přebralo pozici závodů číslo 1. Letos je sledovalo během tří dnů 54 tisíc diváků.
Autor: Ondřej Bičiště, MAFRA
Čeští fanoušci motocyklového závodění při mistrovství světa superbiků v Mostě podporují i Olivera Königa. Na startu ho doprovázela také herečka, zpěvačka a závodnice Olga Lounová.
Autor: Petr Bílek, MAFRA
Když se splaší koně, může to dopadnout i takhle. Pády jsou při mistrovství světa superbiků běžné, naštěstí se většinou obejdou bez následků.
Autor: Petr Bílek, MF DNES
Krásné hostesky zdobí závody v Mostě.
Autor: Petr Bílek, MAFRA
Český prezident Petr Pavel je sám motorkář, proto nechyběl ani při mistrovství světa superbiků v Mostě. Pohovořil si s vítězem Álvarem Bautistou ze Španělska.
Autor: Autodrom Most
Závody, to nejsou jen jezdci nebo mechanici, ale i techničtí komisaři. Když zrovna neburácí motory, využívají pauzu k odpočinku.
Autor: Petr Bílek, MAFRA
Prezident Petr Pavel se v Mostě objevil několikrát, letos i na na veteránské akci The Most Classic.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
A Petr Pavel se posadil i za volant vozu Talbot-Lago T26 Grand Sport z roku 1948, který mohl vyvinout rychlost přes 200 km/h, což ho řadilo mezi nejrychlejší sériově vyráběné automobily své doby.
Autor: Jan Altner, pro iDNES.cz
Rychlost, o tu jde především! Jaké jsou aktuální traťové rekordy? Motorkářský drží Turek Toprak Razgatlioglu (Yamaha R1), kolo zajel za 1:31,936 minuty. Automobilům vládne Bernd Herndlhofer (Arrows A22) s časem 1:22,981 minuty. Nejrychlejším v tahači je David Vršecký (Buggyra), okruh projel za 2:01,340 minuty.
Autor: Ondřej Bičiště, MAFRA
Formule 1 zrušila grid girls už v roce 2018, zato na Autodromu Most stále piloty a pilotky doprovázejí na startovním roštu atraktivní ženy. Rozhodnutí je vždy na promotérovi akce, třeba vedení mistrovství Evropy tahačů letos požadovalo kromě grid girls také grid boys.
Autor: Petr Bílek, MF DNES