Brzda Bottas a magické zavolání. Co stálo za Hamiltonovým triumfem?

Sebastian Vettel (vlevo) se snaží dostat před Valtteriho Bottase během Velké ceny Španělska na okruhu v Barceloně. | foto: Reuters

15 2017
Navzdory nepovedenému startu ovládl Lewis Hamilton ve Španělsku druhý letošní závod. Poprvé při tom dokázal předjet Sebastiana Vettela v přímém souboji na trati. Co ale stálo za jeho vítězstvím?

První zastávka v boxech a přezutí na odlišné pneumatiky. Vettel šel na rychlejší žluté, Hamilton na pomalejší bílé. Ferrari předpokládalo, že jejich jezdec získá dostatečně velký náskok, z něhož poté později, až on nazuje pomalejší gumy, bude úspěšně těžit. Ale nestalo se tak.

Vettel byl na druhé sadě pneumatik jasně rychlejší než Hamilton. Do závěrečného úseku závodu za standardních okolností šel s náskokem přibližně 15 vteřin. Ale nestalo se tak. Ze dvou důvodů.

1.Brzda Bottas

Chvíli po zastávce v boxech, ve 20. kole, dorazil Sebastian Vettel za zadní křídlo druhého jezdce Mercedesu Valtteriho Bottase. Ten byl na sjetých gumách o přibližně dvě vteřiny na kolo pomalejší. Hamilton měl ztrácet, místo toho se zezadu Vettelovi blížil. A ten se marně snažil předjet jeho týmového kolegu.

Výsledky závodu najdete ZDE

Téměř dlouhých pět kol to trvalo, než německý závodník našel cestu vpřed. Jakmile se protáhl vpřed, začal Hamiltonovi ujíždět. Bottas zatočil do boxů. Roli brzdiče úspěšně splnil. Německému závodníkovi sebral téměř sedm vteřin.

„Jeho pneumatiky už měly odslouženo, takže ho použili, aby mě blokoval. Byl stále dost rychlý na výjezdech ze zatáček, takže jsem měl opravdu problémy, abych se před něj dostal. Ztratil jsem tak mraky času,“ popisoval Vettel.

2.Magické zavolání

Přesto se v polovině Velké ceny Španělska blížila ztráta Lewise Hamiltona na Sebastiana Vettela osmi vteřinám a v Mercedesu bili na poplach. Stačila však trocha štěstí a Ferrari nebyla jeho rychlá kola nic platná.

Jakmile se ve 33. kole střetli na dráze Felipe Massa se Stoffelem Vandoornem a Belgičanovo auto zůstalo stát vedle dráhy, začali stratégové týmů horlivě počítat. Jak využívat virtuálního safety car k zastávce tak, aby tím získali výhodu? Vyměnit pneumatiky při zpomalovací fázi je totiž výhodnější, všechny vozy jedou po okruhu pomaleji, takže ztráta nabytá pomalou jízdou v boxech není např. 20 vteřin, ale jen 15.

Fotogalerie

„Plánovali jsme zastávku pro Lewise od chvíle, kdy byla safety car fáze vyhlášena. Ale pokud bychom vyměnili pneumatiky hned, Ferrari by nás kopírovalo, takže bychom žádnou výhodu nezískali. Proto jsme čekali na moment, kdy bude ohlášen konec zpomalovací fáze. Poté jsme Lewise hned povolali,“ vysvětlit šéf týmu Mercedes Toto Wolff.

Ferrari muselo reagovat i tak. Jen s tím rozdílem, že Vettel měnil pneumatiky již při standardním závodním tempu, takže ztratil. A ne málo. Před safety car byl před Hamiltonem o téměř osm vteřin, po návratu na dráhu z boxů byl na úrovni svého soka. Sám se po závodě divil, kde ten čas ztratil. Bylo to strategickou chybou Ferrari a dobrým nápadem Mercedesu.

Pokud by k nehodě Massy a Vandoorna nedošlo, musel by Hamilton po zastávce dohánět ztrátu osmi vteřin. A vůbec není jisté, že by se mu to povedlo. Jel by na hraně a poté by ho ještě čekal předjížděcí manévr. Takto měl Vettela po zastávce v boxech jako na talíři.

Autor:

Sport v roce 2019

7. - 28. 7. (Brusel - Paříž)
31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Spartu čeká Trabzonspor, Jablonec může jít na Wolverhampton

Sparťanský útočník Benjamin Tetteh se pere o míč v utkání 2. předkola Evropské...

Prvním soupeřem sparťanských fotbalistů v kvalifikaci o Evropskou ligy je Trabzonspor. Rozhodl o...

Erata čeká operace, dál chce hrát. Plekanec podepsal na rok s Kometou

Zadumaný Tomáš Plekanec na brněnské střídačce.

Hokejový útočník Tomáš Plekanec bude v další extraligové sezoně hrát za brněnskou Kometu. Na jaře...

Plzeň - Olympiakos 0:0, v bitvě o Ligu mistrů měli blíž ke gólu domácí

Plzeňský útočník Michael Krmenčík (vpravo) se žene za balonem v utkání 2....

VIDEO Jen gól chyběl plzeňským fotbalistům v úvodní bitvě o Ligu mistrů. V prvním zápase 2. předkola doma...

Pan nenápadný. Nemá manažera, nerad mluví. A útočí na pódium Tour

Emanuel Buchmann během časovky na Tour.

V roce 2017 o něm Ralph Denk - šéf německé Bory - na startu Tour řekl: „Kdybych z něj teď udělal...

Sagan myslí na lidi, při stoupání na Tourmalet se podepsal fanouškovi

Peter Sagan ve čtrnácté etapě Tour.

VIDEO Zatímco peloton a především spurtéři v sobotní etapě Tour při stoupání na Tourmalet trpěli,...

Další z rubriky

Kostka pojede Barum rally s autem od švagra Kresty

Tomáš Kostka při Ageus Rallysprint Kopná

Jen jednou využil zlínský soutěžní jezdec Tomáš Kostka zkušenosti svého švagra Romana Kresty, který...

Velká cena Austrálie se ve F1 pojede minimálně do roku 2025

Velká cena Austrálie krátce po startu.

Velká cena Austrálie bude součástí kalendáře mistrovství světa formule 1 minimálně do roku 2025....

Ministr dal Brabcovi kytku, toho by víc potěšila nová motorka

Jan Brabec na Rallye Dakar.

Jan Brabec je zpět v přípravě na Rallye Dakar. Motocyklista sedlčanského týmu Big Shock Racing se...

Jak naučit děti anglicky? Zkuste to během sportu nebo relaxace
Jak naučit děti anglicky? Zkuste to během sportu nebo relaxace

Hledala způsob, jak propojit učení s pohybem a naučit děti jazyk nenásilnou formou. Tereza Dědková založila před 4 lety projekt Little Bubbles, ve kterém spojila tři velké vášně: jógu, angličtinu a práci s dětmi. Jak to funguje a pro koho jsou Bublinky vhodné?

Najdete na iDNES.cz