Je tu však jedna i ryze pozitivní čtvrteční novinka. Až před závody sprchne, nehrozí už nudný start v podobě kroužení za safety carem (na snímku momentka z Velké ceny Británie).

Je tu však jedna i ryze pozitivní čtvrteční novinka. Až před závody sprchne, nehrozí už nudný start v podobě kroužení za safety carem (na snímku momentka z Velké ceny Británie). | foto: Reuters

GLOSA: A co přijde zítra? Třeba, že se ve formuli 1 bude couvat...

  • 42
Tepat do formule 1 už je takový kolorit posledních týdnů a měsíců. Přitom si vždycky opakujete, že hůř - hloupěji - v ní být už nemůže, že ostudný formát kvalifikace, který byl na začátku sezony rychle přijat a pak stejně rychle smeten, byl jejím nárazem na dno. Pak ovšem šéfové sportu, jejž sledují stamiliony lidí a točí se v něm miliardy, ukážou, že sitkom pokračuje.

Jako ve čtvrtek. V Ženevě se sešlo klíčové uskupení F1, které nese „vizionářský“ název Strategická skupina (sedí v ní Jean Todt, Bernie Ecclestone i zástupci týmů), a během chvíle popřelo to, co ještě před týdnem považovalo za svaté. Měsíce se v F1 vedlo tažení za omezení rádiové komunikace. Za to, aby z éteru vymizely rady inženýrů, které pilotům ulehčovaly řízení.

Nejdřív za ně komisaři napomínali, poslední dva závody i trestali, takže Nico Rosberg klesl v Británii ze druhé na třetí příčku, aby se teď v Ženevě nahlas řeklo: „Od nedělní Velké ceny v Německu si skrz vlny – vyjma startu – říkejte, co chcete.“ A beztrestně.

Nejde o to, jestli tohle pravidlo bylo svazující. Jestli tresty za porušení byly přísné či směšné. Jde o to, jak rychle dokáže tento sport oscilovat z extrému do extrému. Že mění pravidla v průběhu sezony, což je jinde nepřijatelné. Jako by ve fotbalové lize prvních 12 kol sudí za ruku ve vápně jen napomínali. Pak dvě kola pískali penaltu a od 15. kola jim to bylo úplně fuk.

„Formule 1 dokáže rychle oscilovat z extrému do extrému. Mění pravidla v průběhu sezony, což je jinde nepřijatelné.“

Není to jediný zarážející výstup ze čtvrtka. Dlouho komisařům vadilo, když piloti v zatáčkách vyjížděli mimo trať. Před týdnem na Hungaroringu už nainstalovali do kritických šikan senzory a jezdce pak napomínali. Teď dostali od „stratégů“ opačné doporučení: Nechte je být.

Už skoro rok zase Mezinárodní automobilová federace FIA pracuje na tzv. svatozáři, která by chránila hlavy pilotů. Zvládly se testy, většinu jezdců, kteří zpočátku svatozář z estetických důvodů odmítali – podobně jako fanoušci – se podařilo přesvědčit k souhlasu...

Nic nestálo v cestě.

Až komise řekla: Odkládá se.

Je tu však jedna i ryze pozitivní čtvrteční novinka. Až před závody sprchne, nehrozí už nudný start v podobě kroužení za safety carem. Za ním sice teď piloti objedou pár kol, aby trať vysušili, pak zastaví a čeká je klasický pevný start.

Ale kdo ví, jak dlouho pravidlo přežije. Třeba se Strategická skupina rozhodne, že nejatraktivnější pro F1 bude, když začne couvat...


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž