Sebastian Vettel vede před Markem Webberem ve Velké ceně Malajsie.

Sebastian Vettel vede před Markem Webberem ve Velké ceně Malajsie. | foto: Reuters

Debaty o týmové režii probíhají i před Velkou cenou Číny formule 1

  • 1
Týmová režie. To je hlavní téma debat před třetím dílem mistrovství světa formule 1, kterým je nedělní Velká cena Číny v Šanghaji.

Vyvolaly je události v minulém závodě v Malajsii, po němž jsou na bodu mrazu vztahy mezi jezdci Red Bullu Sebastianem Vettelem a Markem Webberem, na taktické manévry ale došlo v Sepangu i ve stáji Mercedes, kde však Nico Rosberg poslechl a nechal třetí místo Britu Lewisi Hamiltonovi. Právě Rosberg bude v Číně obhajovat loňské vítězství.

Charakteristika okruhu

Velká cena Číny, Šanghaj

Délka trati: 5,451 km.
Délka závodu: 56 kol = 305,066 km.
Počet pravých zatáček: 9.
Počet levých zatáček: 7.
Počet Velkých cen: 9.
Nejvíce vítězství: Lewis Hamilton (Brit.) 2 - McLaren 3.
Nejvíce pole position: Sebastian Vettel (Něm.) 3 - Red Bull 3.
Nejrychlejší kolo v závodu: Michael Schumacher (Něm./Ferrari), 2004: 1:32,238 min.
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: Sebastian Vettel (Red Bull), 2011: 1:33,074 min.
Nejrychlejší závod: Rubens Barrichello (Braz./Ferrari), 2004: 1:29:12,420.
Vítězové předchozích pěti závodů: 2008 - Lewis Hamilton (McLaren), 2009 - Sebastian Vettel, 2010 - Jenson Button (Brit./McLaren), 2011 - Lewis Hamilton, 2012 - Nico Rosberg (Něm./Mercedes).

Vettel v Malajsii na doporučení vedení Red Bullu nedal a riskantním manévrem v Sepangu Webbera předjel a vyhrál. To Rosberg byl poslušnější pilot a byť byl zjevně rychlejší, nepouštěl se do větších akcí.

"Zapamatujte si to," řekl Rosberg před cílem do vysílačky vedení stáje. A nyní by prý měla přijít odměna za loajálnost, neboť čínský okruh mu sedí, což dokázal loni, když pro stáj Mercedes vybojoval vůbec první vítězství v seriálu. "Doufám ale, že žádnou týmovou strategii nebudu potřebovat," uvedl Rosberg.

Syn Kekeho Rosberga, který se stal v roce 1982 světovým šampionem, chce na loňský triumf navázat. "Loni to byl výjimečný závod a já nevidím jediný důvod, proč by se to letos nemohlo opakovat," prohlásil šéf Mercedesu Ross Brawn, který týmovou režii v minulém závodu jezdcům nařídil. "Víme, že se mu v Číně daří a je tam silný. Ten okruh mu sedí a má moji plnou podporu," ujistil Brown.

Hamilton se na stupně vítězů dostal poprvé od přestupu z McLarenu po skončení minulé sezony a také jemu by okruh v Číně, který klade velké nároky zejména na přední pneumatiky, měl sedět. Už dvakrát tam vyhrál, naposledy v roce 2011, Mercedes tak má z Šanghaje poslední dva vítěze.

"Začal jsem v novém týmu lépe, než jsem si představoval," poznamenal Hamilton. "Jsem pozitivně naladěný a kde jinde to prokázat než Číně," uvedl mistr světa z roku 2008.

Red Bull půjde do závodu poznamenán vztahovou krizí svých jezdců. Vettel byl po manévru na pohovoru a dostal napomenutí, sám se týmu omluvil, ale v dějišti čínské GP znovu rozvířil hladinu vyjádřením, že by se příště zachoval stejně.

Jeho počínání v Sepangu bylo v podstatě odplatou za podobné chování Webbera v minulosti. Každopádně už u Red Bullu nehrozí týmová režie, protože stáj se jí po událostech v Malajsii otevřeně vzdala. "Případ je vyřešen a za námi, soustředíme se na závody," mírnil debaty na toho téma šéf Red Bullu Christian Horner.

V McLarenu prožívají špatný vstup do sezony, mistr světa z roku 2009 Jenson Button má jen dva body, ale Šanghaj to má změnit. "Stříbrné šípy" v Číně vyhrály už třikrát. "Je to legrační, ale Čína pro nás vždy znamenala nový start do sezony," uvedl Button, který v Šanghaji vyhrál v roce 2010. Rok nato si ale prožil zklamání, když zajel omylem do boxů Red Bullu, podobně jako v Sepangu Hamilton, který zapomněl, že už není jezdcem McLarenu.

Po rychlém odstoupení v Malajsii chce opět promluvit do pořadí Fernando Alonso z Ferrari, čeká se i útok druhého muže celkové klasifikace Kimiho Räikkönena v lotusu, o němž se hovoří jako o možném nástupci Webbera u Red Bullu.

MS formule 1

Pořadí MS (po 2 z 19 závodů): 1. Vettel (Něm./Red Bull) 40 b., 2. Räikkönen (Fin./Lotus) 31, 3. Webber (Austr./Red Bull) 26, 4. Hamilton (Brit./Mercedes) 25, 5. Massa (Braz./Ferrari) 22, 6. Alonso (Šp./Ferrari) 18, 7. Rosberg (Něm./Mercedes) 12, 8. Grosjean (Fr./Lotus) 9, 9. Sutil (Něm./Force India) 6, 10. Di Resta (Brit./Force India) 4.
Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 66, 2. Lotus 40, 3. Ferrari 40, 4. Mercedes
37, 5. Force India 10, 6. Sauber 4.

,

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž