Podcenili jste formuli 1! Kritika na nového majitele se valí ze všech stran

Pilot stáje Red Bull Max Verstappen (vlevo) a vedoucí muž průběžného pořadí Lewis Hamilton z Mercedesu (vpravo) odstartovali do Velké ceny Mexika formule 1. | foto: AP

13 2019
Stížnosti promotérů, ostrá slova od Red Bullu, kritika z Ruska i zrušený lukrativní televizní kontrakt. Nelehké týdny prožívá americká společnost Liberty Media, vlastník formule 1. Dokonce se spekuluje o tom, že by mediální gigant mohl královnu motorsportu prodat.

Žádné drama, nicotný náboj. Kdekdo se trefuje do formule 1 kvůli dlouholeté nadvládě Mercedesu a nudným závodům. Pravda, byť televizní sledovanost u slavného seriálu loni stoupla o deset procent, občas dění na tratích fanouškům srdce nerozbuší. O to zajímavější události se nyní odehrávají v zákulisí F1.

O čem je řeč? Současné napětí vystihují slova Bernieho Ecclestona, někdejšího (kruto)vládce formule 1. „Dosud jsem od nich neviděl krok, který by dával smysl. Snad úplně všechno dělají špatně.“

Bernie Ecclestone (Mogyoród, 23. července 2016)

Bernie Ecclestone

Charismatický Brit se do Liberty Media neopřel jako první. Muž, jemuž se podařilo vybudovat z romantického, leč amatérsky vyhlížejícího šampionátu přepychovou závodní říši, jen komentuje současný stav F1.

A ten rozhodně není ideální, výčet problematických bodů má nejméně tři položky.

Zaprvé: nespokojení promotéři

Dusno mezi Liberty Media (prestižní seriál vlastní od ledna 2017) a organizátory Velkých cen bylo dlouho veřejným tajemstvím, na konci ledna se pak projevilo oficiálně.

Den před schůzí mezi oběma stranami se ozvala Asociace promotérů (FOPA), která sdružuje organizátory 16 z 21 Grand Prix.

FOPA vyjádřila nespokojenost se třemi záležitostmi – promotérům vadí přesouvání přenosů F1 na placené kanály, ohrazují se proti zvýhodněným podmínkám pro nové Velké ceny a vadí jim také nejasnosti týkající se nových pravidel.

V případě televizních přenosů FOPA nesouhlasí s úbytkem bezplatně vysílaných živých přenosů. Bojí se do budoucna o popularitu mistrovství.

Když mluví o výhodách pro nováčky, jde především o Miami, kde chce Liberty Media na městském okruhu jezdit stůj co stůj a potenciálnímu organizátorovi nabídlo závod zdarma. Jiní přitom platí vysoký poplatek.

Chase Carey, nový šéf formule 1

Chase Carey, šéf formule 1

Co se nejasností v regulích týče, nervozita je pochopitelná. Liberty Media mluví o řadě výrazných změn, od motorů po rozpočtové stropy. Navíc brzy vyprší Concordská dohoda (kontrakt upravující podmínky mezi Mezinárodní automobilovou federací FIA, vlastníkem F1 a týmy). Tvář F1, jejíž letošní sezona začíná 17. března v Melbourne, může být za pár let odlišná a promotéři by rádi věděli, jaký produkt budou za čas divákům nabízet.

„Den po vyjádření FOPA jsme měli schůzku a nikdo žádné z těchto témat nenadnesl. Bylo to divné,“ reagoval na kritiku Chase Carey, výkonný ředitel formule 1. „Promotéři chtěli jen udělat rozruch, rozhodně tím nezmění to, jak k F1 přistupujeme. Následné jednání bylo velmi pozitivní, většina byla spokojená.“

Jenže už samotný fakt, že FOPA proti Liberty Media vystoupila, ukázal, jak slabá je pozice současného majitele šampionátu.

„Tohle by se za Bernieho Ecclestona nestalo. Kdyby proti němu organizátoři takhle vystoupili, zůstali by bez závodů,“ nechal se slyšet Christian Horner, šéf Red Bullu.

A v dalších větách pro The Guardian poukázal na druhou potíž, se kterou se Liberty Media potýká.

Zadruhé: podcenění síly F1

Horner přemítá na stránkách britského listu nad tím, jak se v Liberty Media přepočítali. „Absolutně podcenili, jak náročné je formuli 1 převzít. Mysleli si, že to bude snadné.“

Pozastavuje se třeba nad nápadem upravit pro novou sezonu přední křídlo monopostů. Liberty Media věří, že díky tomu přibude předjížděcích manévrů „Ale to je naivní představa. Vyzobli si jednu věc z konceptu pro budoucnost a snaží se ji naroubovat na současné vozy. Sami poznají, že udělali chybu.“

NESPOKOJENOST? To je slabé slovo. Šef Red Bullu Christian Horner sleduje debakl

Šef Red Bullu Christian Horner

Dále mediální velmoci vyčítá, že řídí formuli 1 příliš demokraticky. To Ecclestone vládl prestižnímu seriálu železnou pěstí. 

„Dobrý diktátor je pro každou zemi lepší než demokrat. A kdybych se já nechoval jako diktátor, pak F1 není tam, kde je dnes,“ říkal „El supremo“, když v lednu 2017 opouštěl svůj trůn.

Nyní Ecclestone nabízí Liberty Media pomocnou ruku. „Pokud budou chtít pomoci, rád to udělám. Nechci jednou ležet na smrtelné posteli s vědomím, že to jde se sportem, který jsem vytvořil, z kopce,“ tvrdí.

Díky svému přirozenému respektu by mohl přispět k ukočírování divoké situace, kterou ještě více rozbouřila jedna výpověď.

Zatřetí: pirátské vysílání

Tu výpověď podala BeIN Sports, která vysílala formuli 1 na Středním východě a také v severní Africe. Příjem z této smlouvy tvořil pro Liberty Media až sedm procent ze všech peněz, které na televizních právech získávala.

Důvod? BeIN Sports vadila nečinnost proti pirátům, na této nelegální činnosti se podílí zejména beoutQ ze Saúdské Arábie.

Vlastník F1 sice před časem tento problém avizoval ve svém prohlášení, nicméně patrně se jím z pohledu BeIN Sports nezabýval dostatečně.

A tak se obě strany rozcházejí, přičemž pro Liberty Media jde o další tvrdý direkt v náročném období. V době, kdy čelí kritice od promotérů, Ecclestona, stáje Red Bull i dalších. Třeba šéfa ruského motorsportu Igora Jermilina.

Jermilin zareagoval mimo jiné na spekulace o tom, že Liberty Media zkusí F1 prodat. „Jenže pro Liberty Media bude hodně těžké najít kupce, který by jim dal za formuli 1 více peněz než oni sami v roce 2017,“ myslí si kvůli neuváženým krokům Careyho a spol.

Proslýchá se, že jeden zájemce o slavnou značku by tu byl. Ten, kdo ji de facto vytvořil. Ecclestone by ale údajně nabídl jen zlomek z osmi miliard dolarů.

Autor:

Sport v roce 2019

Rok 2019 přináší celou řadu globálních sportovních akcí. Světová atletika okusí nezvyklé podmínky v Kataru, basketbalový šampionát míří do Číny, Japonsko uspořádá MS v ragby. Český fanoušek bude náruživě sledovat hokejové MS na Slovensku.

Fed Cup, Giro d’Italia, Roland Garros, Davis CupLiga mistrů, Evropská liga, Tour de France, MS v ragby, SP biatlonistů 2019/2020souhrn Sport 2019

Nejčtenější

Jágrova show. Čtyřmi góly vrátil Kladno do extraligy, Chomutov sestupuje

Jaromír Jágr slaví společně s kladenskými spoluhráči gól v síti Českých...

Pětileté čekání je u konce. Hokejové Kladno slaví v 10. kole baráže triumf v Českých Budějovicích...

Veteráni táhnou Kladno do extraligy. Stačí dva body a bude rozhodnuto

Jaromír Jágr se spoluhráči z Kladna slaví vítězství v baráži.

Pětileté čekání je pravděpodobně u konce. Hokejistům Kladna scházejí pouhé dva body k tomu, aby si...

Proč se nepodíval na jiný záběr? Anglie řeší gól, který vyřadil City

Turecký rozhodčí Cüneyt Cakir zkoumá, jestli gól Fernanda Llorenteho z...

VIDEO Fotbalová Anglie řeší tak trochu podobný případ, který nastal v posledním derby v české lize....

Zábranský končí jako trenér Komety, nahradit by ho měl Petr Fiala

Libor Zábranský, majitel a trenér Komety Brno

Klubový šéf hokejistů Brna Libor Zábranský už nebude v Kometě působit na pozici hlavního kouče....

Sarri se klaněl Slavii: Tak fyzicky nadupaný tým jsem neviděl dvacet let

Gianfranco Zola (vpravo), asistent trenéra Chelsea Maurizia Sarriho.

Londýn (od našeho zpravodaje) Celý zápas poskakoval u postranní čáry, vybíhal mimo vymezené území vypadalo to, že ani vedení o...

Další z rubriky

Tisíckrát F1. Z prachu a pachu oleje k nablýskanému sportu milionářů

Charles Leclerc ze stáje Ferrari na okruhu v Šanghaji

Čína. Panda velká, Terakotová armáda, Velká čínská zeď a tisící Grand Prix formule 1. Pět a půl...

Kornfeil si v Americe zlomil si klíční kost, Abraham dojel těsně za body

Jakub Kornfeil během kvalifikace na Velkou cenu Argentiny ve třídě Moto3

Jakub Kornfeil po nezaviněném pádu v boji o desátou pozici nedokončil motocyklovou Velkou cenu...

Plochodrážní Grand Prix v Praze táhne, prodalo se už 80 % vstupenek

Plochá dráha

Dva měsíce před startem plochodrážní Grand Prix České republiky řeší pořadatelé z pražského Auto...

Najdete na iDNES.cz