Formule Easter. Vzpomínáte si?

19 2002
A1-Ring - (Od zvláštního zpravodaje iDNES) V Česku jsou desetitisíce fanoušků - pamětníků, kteří si vzpomínají na formuli Easter. Ano, ano, byly to velké závody, ačkoli to byl sport poněkud ideologicky svázán názvem Pohár míru a přátelství. Závodníkům i příznivcům to bylo fuk. V Havířově a v Mostě, ale i v Brně při ME cestovních vozů v podobě volného závodu, to byly v 70. a 80. letech parádní bitvy. Čechoslováci se ve formuli Easter a cestovních vozech prali se Sověty, východními Němci a dalšími jezdci východního bloku. Jedním z pamětníků - závodníků té doby je i Hartmut Thassler. On pouze nevzpomíná.Když se v Brně závodilo mezi domky - ZDE

S monopostem MT 77, který hrál vedle českých Metalexů a sovětských Estonií v Poháru míru a přátelství hlavní roli, přijel nedávno k závodům na rakouský A1-Ring. Bývalý mistr NDR však již vůz sám nepilotuje, to přenechal svému synovu Dennisovi.

Váš vůz je v bezvadném stavu. Bez jakékoliv stopy špíny, či opotřebování. Jedná se opravdu o originál z roku 1977, nebo je vůz nový?
Je to skutečně můj vůz z roku ´77. Před pár lety jsem jej vytáhl z garáže, rozebral ho a po restauraci jednotlivých dílů jsme jej zase dali dohromady. Je v absolutně originálním stavu. Nové jsou z bezpečnostních důvodů jen některé klouby závěsů.

Kolik těchto MT77 jste tehdy postavili a kolik jich ještě existuje?
Postavili jsme jich kolem čtyřiceti. Jedná se jistě o jednu z největších sérií monopostů vůbec. Vím o asi dvaceti vozech u nás v Německu, které jsou v jakž-takž pojízdném stavu. Většině jejich majitelů však chybí finance k jejich nasazení. Mnoho z mých konstrukcí skončilo po převratu tím, že se do nich jejich vlastníci snažili namontovat jiné motory a rámy rozřezali. Nejeden MT77 skončil i ve zdi holandských betonových oválů...

Co se vlastně skrývá za označením MT77?
"M" znamená Melkus, "T" Thassler a "77" rok výroby.

Jak došlo ke spolupráci velkého Melkuse (slavná rodina východoněmckého motorsportu) a šikovného Thasslera?
Uprostřed 70. let jsem stavěl a pilotoval vlastní vozy. Stal jsem se i mistrem NDR. Melkusové mi můj vůz odkoupili a i Uli se s ním stal mistrem. Starý pan Melkus pak rozhodl, že naše síly spojíme.

Jak hodnotíte vaši konstrukci teď, když ji můžete porovnat se západními monoposty 70. let?
Jsem hrdý na to, že si s nimi nezadá, co se karosérie a rámu týče. S motory to bylo ovšem jiné. Mohli jsme používat jen Lady 1300, ale i to bylo z finančního hlediska dobré. V Poháru míru a přátelství jste ve formuli Easter bojovali proti Čechoslovákům Sovětům, Maďarům...

Jaké jsou vaše vzpomínky na tyto jezdce?
Kontakt jsme měli téměř výlučně s Čechy. Bylo to celkem přirozené, vždyť jsme se i na dráze potýkali hlavně s jejich Metalexy. Se Sověty kontaktu nebylo. Byli ve svém táboře zcela izolováni. S ostatními národnostmi to bylo podobné. Dobře jsem si rozuměl zejména s Václavem Límem. U něj člověk vždy věděl, na čem je. Spolu se Stromhardtem Kraftem se snažíte historickou F-Easter oživit.

S jakým úspěchem?
Jezdců Easterů, kteří mají dost financí je v Německu jen šest, možná osm. Proto
musíme i nadále jezdit v rámci Historic Racing Organisation. Pro letošek však plánujeme  jedno velké setkání Easterů na Sachsenringu.

Apropos Sachsenring, co říkáte novým okruhům, jako třeba zdejšímu A1-Ringu?
Hrůza... Okruh nemá žádné plynulé pasáže. Každá zatáčka ničí rytmus, některé z nich jsou vysloveně nelogické. Výborně řešená karosérie našeho vozu zde není nic platná. Jedeme zde s těmi nejkratšími převody, které vůbec máme. Dříve měly okruhy více pasáží "na plný plyn".

Na které zde vzpomínáte obzvlášť?
Dlouhé, i několikakilometrové pasáže v Brně, na Sachsenringu, či ve Schleizu. Hodně odvahy člověk potřeboval například v brněnských Bosonohách. Vše zde ztěžovala vysoká svodidla. Bylo to, jako když jsi jel rourou. Orientovali jsme se například podle květináčů v oknech domů...

Jak vidíte současný špičkový sport?
Je smutné, že se o motorsportu mimo F1 téměř nic neví. Přitom jsou požadavky na piloty F1 použitím elektronických pomůcek velmi zredukované. Tyto pomůcky bych dle amerického vzoru zakázal, ať piloti ukáží, co umí. I v příliš silné účasti automobilek v F1 vidím nebezpečí. Všechny šampionáty, ve kterých se v takové míře podílely, dříve či později zanikly...

 

Autor:

Sport v roce 2019

Rok 2019 přinese celou řadu globálních sportovních akcí. Světová atletika okusí nezvyklé podmínky v Kataru, basketbalový šampionát míří do Číny, Japonsko uspořádá MS v ragby. Český fanoušek bude náruživě sledovat hokejové MS na Slovensku.

Fed Cup, Davis Cup, SP v biatlonuLiga mistrů, Evropská liga, Tour de France, MS basketbalistů, MS v ragby, souhrn Sport 2019

Nejčtenější

Záhřeb - Plzeň 3:0, pasivita, chyby, český mistr v Evropské lize končí

Smutní plzeňští fotbalisté během utkání Evropské ligy na hřišti Dinama Záhřeb....

Záhřeb (Od našeho zpravodaje) Pohárová cesta pro fotbalisty Viktorie Plzeň končí v prvním vyřazovacím kole Evropské ligy. V...

Genk - Slavia 1:4, ofenzivní smršť a postup, hosté řádili po přestávce

SLAVIA V EUFORII. Oslavy s fanoušky po přesvědčivém vítězství v Genku, kterým...

Genk (Od našeho zpravodaje) Fotbalisté Slavie jsou po šestnácti letech v pohárovém osmifinále, na hřišti Genku zvítězili v 1....

Nouzové řešení selhalo. Limberský není stoper, potvrdil zápas v Záhřebu

Plzeňský obránce David Limberský předčasně končí zápas Evropské ligy v Záhřebu,...

Záhřeb (Od našeho zpravodaje) Bylo jasně vidět, jak je zničený a zklamaný, když po druhé žluté kartě odcházel ze hřiště. Odvetné...

Sparta znovu padla, Chomutov přehrál Pardubice. Litvínov se trápí

Jakub Šlahař se raduje z gólu, který dal Spartě společně s Pavlem Sedláčkem a...

Hokejistům Sparty se hodně vzdálil sen o přímém postupu do čtvrtfinále play off. Svěřenci trenéra...

Nike má problém. Zranění hvězdy v zápase roku způsobila roztržená bota

Zionu Williamsonovi z Duke se po pár sekundách zápasu s North Carolinou...

VIDEO Vycházející hvězda světového basketbalu a očekávaná jednička blížícího se draftu NBA utrpěla...

Další z rubriky

Rallyeový mistr světa Kopecký získal jedenáctý Zlatý volant

Vítěz ankety Zlatý volant Jan Kopecký.

Úřadující mistr světa v automobilových soutěžích v kategorii WRC2 Jan Kopecký získal pojedenácté v...

Rus Kvjat se postaral při testech F1 v Barceloně o nové maximum

Daniil Kvjat na testech v Barceloně.

Po dvou dnech dominance stáje Ferrari vytvořil nové maximum úvodního testovacího týdne týmů formule...

Švédskou rallye vede Suninen, Ogier první etapu nedokončil

Teemu Suninen v první etapě Švédské rallye.

Švédskou rallye vede po první etapě finský pilot Teemu Suninen s fordem. Pouze s dvousekundovým...

Najdete na iDNES.cz