Boxy mostecké dráhy, konec kvalifikace, jezdec vystupuje z kokpitu, zapálí si cigaretu a téměř na ex do sebe obrátí láhev piva. Kdyby se taková scénka odehrála v Montrealu, novináři by z ní udělali senzaci, při mostecké Velké ceně či jiných závodech série Thoroughbred Grand Prix se tomu nikdo nediví. Není se totiž čemu divit. V šampionátu ušlechtilých vozů formule 1 jde o pohodu, krásu slavných vozů a přátelské vztahy.
"Samozřejmě, že závodíme, abychom zvítězili. Ale nikdo z nás není upjatý, hlavně se bavíme. A věřte, je to velmi vzrušující zábava," přiblížil atmosféru závodů Richard Eyre, šéf londýnské firmy obchodující se speciálními druhy oceli. Putuje Evropou se vskutku mistrovským vozem - Williamsem FW 08-03, za jehož volantem získal v roce 1982 titul světového šampiona Fin Keke Rosberg. Právě monopostů z osmdesátých let je ve startovním poli většina.
Diváci, především fajnšmekři pamatující si socialistické záznamy Velkých cen s komentářem Luboše Pecháčka, si v Mostě libují. Spouště jejich automatických fotoaparátů a videokamer neznají klid.
"Mamko, podívej, to je Brabham, se kterým v jednaosmdesátým jezdil můj miláček Nelson Piquet. Že je to krásné autíčko?" zasnil se nad černobílým monopostem s nápisy Parmalat asi čtyřicetiletý muž. Jeho kamarád, znalec, mu skočí do řeči: "Kdepak, příteli, s tímhle brabhamem nejel Piquet, ale Riccardo Patrese."
A takové příhody se v těchto dnech v Mostě dějí na každém kroku. A to už se Thoroughbred Grand Prix jede na severu Čech počtvrté.
Výsledky měřeného tréninku formule 1 v Mostě:
1. Glasel (Něm.), Brabham BT-49D
2. Folch (Špa.), Williams FW-08-05
3. Kumschick (Švýc.), Williams FW 07C-14
4. Eyre (Brit.), Williams FW 08-3
5. Bahlsen (Švýc.), Arrows A4
6. Wrigley (Brit.), Tyrrel 012-3
7. Allen (Brit.), Willams FW07B-08
8. Moog (Brit.), Tyrrell 011-4
9. Mercer (Brit.), RAM March 01-03
10. Morrison (Brit.), Tyrrell 012-1
Do závodu Thoroughbred Grand Prix F1, který bude odstartován dnes ve 14.05 hodin, nastoupí 24 závodníků
Hrdina mosteckého závodu Octavia Cupu Adam Lacko. Teprve šestnáctiletý student se probil z 23. místa na startu až na páté v cíli. |
Vítěz závodu starších vozů formule 1 v Mostě Němec Christian Glasel s vozem Brabham BT 49, s nímž původně jezdil Ital Riccardo Patrese. |
Mechanik jednoho z týmů starších vozů formule 1 pracuje v boxech mosteckého okruhu. Pomocí fénu seškrabuje poničenou vrstvu běhounu pneumatiky. |
Rodinný tandem, který ovládl oba mostecké závody Octavia Cupu: Otec Josef a syn Jan Kopečtí. |
Modré Maki F 101C, unikátní konstrukce historie Grand Prix, uhání s Nizozemcem Joopem Rauwersem za volantem mosteckou rovinou. Míjí jej Williams FW 07, který dřív řídil mistr světa Alan Jones. |
Také závody Pick-Up Free Style Cupu byly dramatické. Na snímku je kolize po startu prvního závodu. |
První závod Pick-Up Free Style Cupu skončil pro mladého Michala Doláka po startu v retardéru. Po kolizi se soupeři vyletěl do záchytné zóny zvané kačírek. |
Start mosteckého závodu Thoroughbred Grand Prix formule 1. Pozdější vítěz Glasel s brabhamem (uprostřed) je obklopen čtyřmi vozy williams. |
Havárie po startu prvního závodu Octavia Cupu: Tři jezdci v pozadí, Jan Bohuslav, František Došek a Adam Lacko jsou mimo dráhu a v závodě už nepokračovali. |
Start prvního závodu Octavia Cupu: Zatímco vpředu jedou Jan a Josef Kopečtí a Martin Dlouhý, vzadu havarují čtyři jezdci najednou. |
Ital Gianfranco Merrizi s McLarenem M 29 se po hodinách vrací na mosteckou dráhu. S vozem původně závodil Brit John Watson, dnes populární televizní komentátor. |
Němec Karl Maasen na McLarenu M 26 vlevo) s jedním z vozů tyrrell. |