Dvojko, nepleť se mi do cesty. Kazí týmová režie dění ve formuli 1?

VOLNÁ CESTA K VÍTĚZSTVÍ. Lewis Hamilton (vpředu) ve Velké ceně Německa věděl, že jeho týmový kolega z Mercedesu Valtteri Bottas na jeho první pozici nebude útočit. | foto: Profimedia.cz

25 2018
Z Jocka Cleara, jednoho z inženýrů Ferrari, to sice lezlo jako z chlupaté deky a ne a ne se jasně vymáčknout, ale Kimi Räikkönen toho po několika nejasných vzkazech v týmovém rádiu už měl dost, a tak se zeptal: „Takže chcete, abych Seba pustil? Jen mi to řekněte.“

Uslyšel ano, zvolnil a dotírající Sebastian Vettel byl rázem před ním.

O pár desítek minut později se zase jiný Fin (a jiná dvojka) pokusil při restartu zaútočit na vedoucího Lewise Hamiltona, ale během pár vteřin ho stratég Mercedesu James Volwes zkropil a zavelel, ať se spokojí s druhým místem. A Valtteri Bottas později říkal: „Chápu to.“

Víkendová Velká cena Německa totiž nepřinesla jen chybu Sebastiana Vettela, po které ztratil vedení v šampionátu, ale i tak často fanoušky diskutovanou týmovou režii.

Má místo v F1? Nebo ji ničí?

„S týmovou režií souhlasím, pokud je v zájmu týmu. A zájem týmu je nad zájem jezdce,“ tvrdí Tomáš Richtr, televizní komentátor F1. Vzápětí dodá: „Vždy bych ale jako manažer posoudil osobnost pilota a jaký to na něj může mít dopad. Před osmi lety to Felipeho Massu, když musel uvolnit místo Fernandu Alonsovi, hrozně ranilo. Zatímco teď je Bottas se svou rolí smířen.“

10 závodů zbývá do konce sezony. Nejbližší Velká cena se jede o víkendu v Maďarsku.

Týmová režie je téma, které v F1 rezonuje roky. Mnozí ji nenávidí a Jenson Button, bývalý pilot, dodnes tvrdí, že ničí soutěžního ducha. „Diváci chtějí vidět předjíždění, to milují. F1 nemá být sportem, kde budou uzavírat pakty o neútočení.“

Po okatém manévru v roce 2002, kdy Rubens Barrichello v Rakousku v cílové rovince zpomalil, aby si pro vítězství dojel Michael Schumacher, ji Mezinárodní automobilová federace FIA dokonce zakázala. Jenže o devět let později zase týmovou režii z formulových „zákonů“ vypustila, což byl tehdy logický krok. Stáje zákaz obcházely, posílaly jezdcům kódované (někdy i zcela jasné) zprávy a úmysl šel těžko prokazovat.

Šéfové přirovnávali F1 k cyklistice. Argumentovali, že nejde o individuální sport, ale týmový. A když se pak na trati vzájemně vyřadí stájoví kolegové, jako se to stalo v minulosti u Vettela s Webberem či Hamiltona s Rosbergem, mohou jít ušlé zisky za umístění do desítek milionů dolarů.

Fotogalerie

Velká cena Německa

Tehdy však postavení obou zmíněných dvojic bylo víceméně vyrovnané, teď jsou ale Vettel a Hamilton jasnými jedničkami.

„Jsou to jezdci, na které tým víc spoléhá. Ačkoliv mám respekt k Bottasovi, tak je v kvalifikaci o 0,15 vteřiny pomalejší než Hamilton. A u Räikkönena není kvalifikace, kdy by v její třetí části neudělal drobnou chybu,“ všiml si komentátor Richtr.

Má-li F1 své boží desatero, pak první přikázání zní: „Největším nepřítelem je tvůj týmový kolega.“ S ním se musíte poměřovat, jeho musíte porážet, a když se to podaří, tým bude protežovat vás.

I proto Hamilton a Vettel teď spolurozhodují, kdo s nimi bude sdílet garáž (u předchozích rivalů Rosberga a Webbera to právo neměli, protože přišli do týmu později než oni). A pokud si chcete udržet angažmá u silného týmu – třeba jako Bottas – musíte poslouchat a „sloužit“.

Zároveň ale má týmové upřednostnění logiku a opodstatnění. Hamilton se s Vettelem perou o titul, bude to ve druhé půlce sezony těsná bitva, takže bodový kanibalismus z vlastní stáje není na místě. Navíc Räikkönen ztrácí na Vettela 40 bodů, Bottas na Hamiltona dokonce 66!

17 bodů je náskok Lewise Hamiltona v čele mistrovství světa před druhým Sebastianem Vettelem.

Mimochodem, boj o post týmové jedničky zcela přetrhal kdysi kamarádské vztahy mezi Hamiltonem a Rosbergem. A nespravily se ani po Němcově odchodu do penze.

Letos měl Rosberg už dvakrát po závodě zpovídat tři nejlepší jezdce, jenže v Monaku i teď na Hockenheimringu z toho na poslední chvíli sešlo. Důvod? Německý Bild zjistil, že pokaždé za to mohl právě Hamilton, který si nepřál, aby s ním případný rozhovor dělal právě někdejší rival.

To Bottase, věrného „sluhu“, zatracení nejspíš nečeká.

Autor:

Sport v roce 2019

27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)
  • Nejčtenější

Česko - Anglie 2:1, senzační triumf fotbalistů trefil Ondrášek

Čeští fotbalisté se parádně předvedli. V kvalifikaci o postup na mistrovství Evropy 2020 jako první obrali o body dosud...

Program MS v ragby 2019. Japonsko poprvé v play off

Mistrovství světa v ragby začalo 20. září, finále je na programu 2. listopadu. Jasně nejdelší a podle mnohých také...

Čínská odveta? Financování Slavie má být zastaveno, řekl prezident Zeman

Vzájemné vypovězení sesterské smlouvy mezi Prahou a Pekingem by mohlo silně ovlivnit i český fotbal. Čína má v rámci...

Kurz 430, že dá gól. A on ho dal. Sázejícím tak vystřelil desítky tisíc

V souboji s Třebíčí vstřelil gól, který prakticky nic neřešil, ovšem hned v několika domácnostech po celé republice je...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

„Nezodpovědný“ Leclerc dostal trest. Nejen za střet s Verstappenem

Max Verstappen zuřil, lál do vysílačky Charlesi Leclercovi, který ho hned ve druhé zatáčce Velké ceny Japonska F1...

Divoká premiéra Hlouška s Kopeckým: defekt kola, pak převrácené auto

Premiérový start ve vysněném seriálu mistrovství světa v rallye má za sebou jablonecký navigátor Jan Hloušek. Ve Walesu...

Kvůli tajfunu se kvalifikace Velké ceny Japonska F1 pojede až v neděli

Hrozba blížícího se tajfunu ovlivňuje Velkou cenu Japonska formule 1. V Suzuce byl zrušen kompletní sobotní program,...

Prokopův navigátor Tománek má po nehodě krevní sraženinu na mozku

Navigátor automobilového jezdce Martina Prokopa Jan Tománek, který se v pondělí zranil při vážné nehodě na Marocké...

České porodnice nepodporují kojení tak, jak se chlubí, ukázal průzkum
České porodnice nepodporují kojení tak, jak se chlubí, ukázal průzkum

České porodnice nedokážou poskytnout rodičkám dostatečnou podporu pro úspěšné kojení. Vyplývá to z průzkumu, který poukazuje na to, že každá šestá rodička nebyla spokojená s přístupem personálu.

Najdete na iDNES.cz