Sobota 28. března 2020, svátek má Soňa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Je svatozář ve formuli 1 tak zázračná? Pochybnosti sílí

Max Verstappen sedí v monopostu Red Bull se svatozáří. Od příští sezony musí mít tuto ochranu kokpitů všechny vozy formule 1. | foto: Getty

28 2017
Je tu odpor fanoušků. Proti je i devět z deseti závodních týmů či uctívané legendy včetně trojnásobného šampiona Nikiho Laudy. A teď je tady rovněž statistika, která naznačuje, že vybavit formule 1 ochrannou svatozáří – tak jak to od příští sezony nakázala Mezinárodní automobilová federace, FIA – je možná zbytečný krok.

Německý portál Auto Motor und Sport prošel 70 vážných nehod, které se v F1 staly od tragické smrti Ayrtona Senny v roce 1994 (po té se bezpečnostní prvky výrazně zlepšily), a zjistil, že systém Halo (svatozář) by ani v jednom případě ničemu nepomohl.

A to včetně smrtelného karambolu Julese Bianchiho z roku 2014. Naopak existují nehody – třeba ta Alexandra Wurze s Davidem Coulthardem z Austrálie 2007 či Fernanda Alonsa s Kimi Räikkönenem z Rakouska 2015 (jeden z jezdců najel na monopost druhého) – které by po zavedení ochrany hlavy mohly dopadnout mnohem hůře.

I u Felipeho Massy, kterého v roce 2009 trefila do helmy poletující pružina, mohla mít svatozář dva efekty – buď by pružinu odrazila mimo kokpit, nebo ji naopak nasměrovala na méně chráněné místo jezdce.

„Den, kdy FIA zavedla svatozář, byl pro F1 smutný. Existují totiž případy, kdy to s ní může při nehodě dopadnout hůře. A jsou i problémy, na které jsme zapomněli. Na startu nemusíte dobře vidět na semafory, taky nemusíte dobře vidět vlajky kolem tratě,“ řekl včera pilot Romain Grosjean v Maďarsku, kde se o víkendu bude závodit.

Francouzský jezdec už svatozář testoval loni v Brazílii a cítil se bídně, i proto zmiňuje „nenápadné“ detaily. „Bylo mi zle, člověk se neustále soustředil na něco, co má před sebou. Oči se střetávaly uprostřed, bylo to divné.“

Podle designérů je nereálné, aby byla svatozář vyrobena z průhledného materiálu.

Ač v kritice není Grosjean sám. Ač má systém Halo především jezdce chránit před volně poletujícími koly, která od nové sezony budou zavěšena na třech (místo dosavadních dvou) lankách, přijetí svatozáře je definitivní. Stojí za tím FIA.

Ta zároveň kvůli nové ochraně musí pozměnit pravidla F1. O pět kilogramů zvýší minimální váhu aut – ze 728 na 733 kilogramů. Svatozář však dozajista bude vážit víc, a tak některé jezdce opět čeká hubnoucí kúra.

Také FIA zvýší časový limit, během kterého se jezdci musí dostat z kokpitu. Doposud to bylo pět vteřin, ale kvůli svatozáři čas naroste na osm až deset vteřin.

I proto si do FIA rýpnul uznávaný novinář Will Buxton, který na Twitteru napsal: „Myslím, že také požádali oheň, aby hořel pomaleji.“

Objevují se i další „svatozáří“ novinky. Ochranu si nebudou stavět týmy samy, ale FIA pro ni najme externí firmu. Stáje si ji budou smět v horní části aerodynamicky upravit. Od roku 2019 bude Halo systém povinný i v juniorských sériích.

„Svatozář ničí DNA monopostu formule 1. FIA přitom udělala F1 tak bezpečnou, jak jen to jde. Nebezpečí létajících kol je stále menší, protože jsou pořád lépe a lépe připevněná. Riziko pro jezdce je minimální. A to minimální riziko musí jednoduše závodník akceptovat. Může se rozmyslet, jestli tento sport chce, nebo nechce dělat. A jezdci, kteří to chtějí, tak dobrovolně nastoupí do auta a s tím rizikem žijí,“ prohlásil Niki Lauda, další z odpůrců. „Estetická stránka teď bude smrtící.“

Autor:

Sport v roce 2020

8. - 24. 5. 2020 (Švýcarsko)
12. 6. - 12. 7. 2020 (13 měst)
24. 7. - 9. 8. 2020 (Tokio)
  • Nejčtenější

Je to trest boží, hřímá gymnastka. Svět prý pyká za příkoří vůči Rusku

Bývalá ruská gymnastka Světlana Chorkinová má v prapříčinách odkladu tokijské olympiády jasno. Jedná se o boží trest....

Vízek se nakazil koronavirem, nemocná je také jeho manželka

Někdejší fotbalový reprezentant Ladislav Vízek se nakazil koronavirem. Řekl serveru iSport.cz. Pozitivní nález má také...

Když hokejisty sestup netrápí. Kouč Kladna popisuje krutý pád i Réwaye

Jaké to je koučovat útočníka Jaromíra Jágra, promarněný talent Martina Réwaye a tým sestupující z extraligy, v jehož...

290 tisíc měsíčně. I jeden extrémní plat ušetří hokejový Chomutov

Výpovědi rozdané, ale smíří se s tím hokejisté Chomutova, jichž se předčasné ukončení smluv týká? Zatím to není jisté....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pan Nestárnoucí. V 58 letech řádí v extralize a užívá si život sportovce

Letos mu bude 58 let. Přesto si v české extralize drží vyrovnanou bilanci a kosí o 40 let mladší soupeře i...

Premium

Většině stačí kapky na kašel a vitaminy, říká primář, který vyléčil koronavirus

V Česku se vyléčili první čtyři pacienti z onemocnění COVID–19. Tři se léčili na infekčním oddělení ústecké Masarykovy...

Premium

Kvůli ‚maláčovské revoluci‘ nemáme finanční rezervy, míní exprezident Klaus

Česko v karanténě, omezený pohyb lidí, zavřené školy, obchody nebo hotely. A z toho plynoucí kolapsy podniků i celých...

Premium

Chtěli jsme devět dětí, ale pět nám stačí, říká vítězka Peče celá země

Vyhrála televizní soutěž Peče celá země. Tvrdí, že nerada soutěží, ale trumfla by kdekoho z nás. Jako máma tří dětí si...

  • Další z rubriky

Formule parkují v garáži, britské stáje budou vyrábět dýchací přístroje

Sedm stájí formule 1 sídlících ve Velké Británii nabídlo zemi technologickou podporu v boji s koronavirem. V rámci...

Domácí šampionát v rallye nezačne ani v Českém Krumlově

Po Valašské rallye a Rallye Šumava Klatovy byl kvůli pandemii koronaviru odložen i třetí díl domácího šampionátu v...

Ricciardo využil odložení formule 1 k tréninku i jízdě na traktoru

Pilot Daniel Ricciardo využil odložení začátku nové sezony formule 1 k tvrdému tréninku. Třicetiletý jezdec stáje...

Ve formuli 1 byla odložena i červnová Velká cena Ázerbájdžánu

Ani Velká cena Ázerbájdžánu formule 1 se kvůli pandemii koronaviru neuskuteční. Oznámili to pořadatelé, odložení pak...

Najdete na iDNES.cz