Jen pro srovnání: před 20 lety jich bylo 16, před deseti 18.
Už letos hlásí návrat ze „záhrobí“ Velké ceny Francie a Německa, oproti tomu ta v Malajsii končí. A jak tvrdí server Auto Motor und Sport, už příští rok mají v kalendáři přibýt i úchvatná klání v Miami, Hanoji a Buenos Aires.
Německý Bild sice zprávu korigoval, že jisté je zatím jen Miami, nicméně pokud se na dva další zmíněné závody nedostane za rok, pak v sezoně 2020 už ano. Přípravy jsou daleko.
Na aktuální informace sice jezdci ještě nereagovali, ale už loni třeba Fernando Alonso oznámil, že pokud kalendář F1 nabobtná na 25 víkendů, on skončí.
„Začal jsem, když bylo v sezoně 16 závodů. Teď rok co rok pokračujeme v rozšiřování a myslím, že už jsme na hraně. Když si k tomu přidáte testy, přípravu, závazky ke sponzorům, je toho dost. Kvalita mého soukromého života je důležitější, než jestli strávím v F1 o nějakou sezonu navíc.“
Lewis Hamilton, mistr světa, přidal: „S Fernandem souhlasím.“
Je však úsměvným paradoxem, že po těchto kritických slovech se Alonso sám rozhodl, že se v této sezoně kromě seriálu F1 zúčastní i čtyř závodů vytrvalostního mistrovství světa včetně slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans.
Ať už s Alonsem, či bez něj, F1 se bezesporu rozšiřovat bude - taková je filozofie nových majitelů. Ti chtějí jednak být vidět v tradičních destinacích s velkou fanouškovskou základnou (proto návrat Francie a Německa), zároveň touží dobýt další místa na ekonomicky klíčových trzích - v Asii a Severní a Jižní Americe.
I proto už má velmi reálný obrys městský závod v Miami - trať by měla měřit okolo čtyř kilometrů a z poloviny by vedla po pobřeží. I ve vietnamské Hanoji by se závod jel v ulicích metropole a měl by měřit přes pět kilometrů. V Buenos Aires je pak okruh, na kterém se F1 už v minulosti jezdila. Potřebuje však zrekonstruovat, na což město musí sehnat 100 milionů eur.
To je zatím kámen úrazu. Jenže majitelé F1 mluví ještě o dalším klání v Číně, přejí si návrat Indie...
Týmy sice proti navyšování - podobně jako jezdci - protestují. Mají obavu z navyšování zaměstnanců, ze zvýšení nákladů, jenže šéfové F1 jim zase nabízejí vyšší zisky. Navíc se mluví o zkrácení závodních víkendů.
Zdají se být zbytečné páteční tréninky, program tak má být zhuštěn do soboty a neděle, čímž by se rázem ušetřilo 25 dní. A zároveň i dění pro diváky - zvláště ty televizní - by bylo atraktivnější.