Nová doba. Bude formule 1 po technické revoluci atraktivnější?

Jak se tým Mercedes vyrovná se změnou pravidel? A jak si v něm povede Waltteri Bottas? Napoví už úvodní závod v Austrálii. | foto: Reuters

24 2017
Je rychlejší, robustnější a tím pádem snad i atraktivnější. Však i Toto Wolff, sportovní šéf stáje Mercedes, která v posledních třech letech ovládla F1, tvrdí: „Formule 1 poprvé změnila pravidla tak, aby auta byla rychlejší - aby byla vůbec nejrychlejší v historii. Podle testů se to zřejmě podařilo.“

Ano, F1 v zimě otřásla revoluce! Změnila tvář, přidala na zvuku, slibuje očistu sebe sama. A tak, jestli už jste v minulých letech formuli kvůli nudě zatratili, zkuste jí teď v neděli nad ránem, až se v Melbourne rozjede nový ročník, dát znovu šanci. Monoposty jsou rychlejší, obzvlášť při průjezdech v zatáčkách. „Když jimi projíždím, tak si připadám jako kluk na horské dráze,“ tvrdí Lewis Hamilton.

Je to dokonce taková rychlost, že netrénovaní lidé by v některých zákrutách kvůli přetížení ztráceli vědomí. I proto piloti přes zimu dřeli v posilovně, šoférování bude mnohem náročnější. A po dlouhých letech, kdy vinou nízké minimální váhy monopostu drželi přísné diety a jejich hmotnost hraničila s podvýživou, konečně směli přibrat.

Největší změny ve formuli 1

Pneumatiky se zvětšily. Zadní nyní mají šířku 40,5 centimetrů oproti původním 32,5, přední nabyly z 24,5 na 30,5 cm. Gumy tak budou mít o 25 procent vyšší přilnavost a více vydrží. Rychleji se tak budou projíždět zatáčky.

Monoposty jsou o 20 kg těžší (722 kg) a o 20 cm širší. Kvůli vyšší hmotnosti byl navýšen také limit paliva ze 100 na 105 kg. Podle kritiků to ale nemusí stačit a v závěru některých závodů to může vést k šetření benzinu.

Díky lepšímu přítlaku může být letošní F1 rychlejší až o dvě vteřiny na kolo. Díky lepší přilnavosti pak o další dvě vteřiny.

Maximální výška zadního přítlačného křídla byla snížena o 15 centimetrů (měří teď 80 cm), naopak je širší o 20 cm a je i oproti loňským autům o 20 cm více vzadu. Přední přítlačné křídlo je širší o 15 cm. Zadní difuzor je vyšší (17,5 cm), širší (105 cm), rovněž i delší. A bude mít vyšší účinek než v minulosti.

„Máma mi pořád říkala, že jsem jako kostra, ale teď je spokojená,“ říkal Carlos Sainz, pilot Toro Rosso. A Nico Rosberg přidal: „Teď jezdci vypadají jako opravdoví gladiátoři. Sáhnou si na dno sil a někdo klidně prohraje, protože mu dojdou síly.“

On - ač je úřadující mistr světa - novou éru nezažije. Skončil. A klidně může skončit i neporazitelná éra Mercedesu. Už předsezonní testy ukázaly, že Ferrari s Vettelem a Räikkönenem je Hamiltonovi a Bottasovi (nástupci Rosberga) v patách. Mark Webber, bývalý pilot F1, tvrdí: „Letos to vyhraje Vettel.“

Proč ne? K pádu hegemonie může přispět právě technická revoluce. Koneckonců i Wolff přiznává: „Ještě žádný tým si neudržel náskok také po velké změně pravidel. Každý totiž začíná na nule, každý má nové možnosti.“

A odvolává se na poslední technické proměny z roku 2009, kdy k titulu nakonec dokráčel Brawn, tým před krachem.

Toto všechno dává naději, že tento ročník bude atraktivnější, napínavější, plný ryzího závodění. Jediné varování zní: Možná ubude předjížděcích manévrů. Vždyť i Felipe Massa, doyen na startu, míní: „Bude těžší někoho předjet. Auta jsou větší, a když za někým jedete, tak ztrácíte mnohem víc přítlaku.“

Ale neděste se. Předchozí roky byla F1 často plná „umělých“ předjetí, ke kterým pomáhaly vychytávky jako DRS. Teď Alex Wurz, další z expilotů F1, tvrdí: „Nepotřebujeme mnoho manévrů, ale potřebujeme napětí. Musíte sedět u televize a ptát se: Zvládne to, nebo ne? Jako při fotbale, když se mužstvo dostane do šestnáctky a vy netušíte, jestli dá gól, nebo ne.“

Pomohou změny technických pravidel atraktivitě formule 1?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 30. března 2017. Anketa je uzavřena.

Ano 591
Ne 205

Po zimě je jinak i další spousta věcí. Z F1 odešel dosavadní boss Bernie Ecclestone, teď už šampionátu vládnou noví majitelé. Počet stájí se snížil na deset a relikvie včetně monopostů po zkrachovalém týmu Manor jsou v dražbě. Poprvé od roku 1994 nebude na startu obhájce titulu, kromě šampiona Rosberga svět F1 opustil i Jenson Button, jezdec McLarenu.

Právě tam je leccos pořád stejně. Stáj se technicky trápí, dál hasí požár za pochodu, nejspíš bude znovu ráda za občasné body. I proto je otázkou, jak dlouho to strpí Fernando Alonso. „Má 20 milionů dobrých důvodů,“ narážel britský komentátor Martin Brundle na jeho dolarový plat. „Ale bude dělat všechno pro to, aby se dostal do Mercedesu a získal Bottasovo místo.“

Autor:

Sport v roce 2019

20. 6. (Ostrava)
1. - 14. 7. (Londýn)
7. - 28. 7. (Brusel - Paříž)
31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Voráček: Doceňme Krejčího, je jedním z nejlepších Čechů v historii

Vyhlášení ankety Zlatá hokejka pro nejlepšího českého hokejistu uplynulé...

Spolu s Davidem Pastrňákem a Tomášem Hertlem obsadili první tři pozice v anketě Zlatá hokejka, pak...

Jablonec do Arménie, či Makedonie. Boleslav do Kazachstánu, nebo Gruzie

Jablonečtí fotbalisté děkují fanouškům za podporu po utkání Evropské ligy v...

Jablonečtí fotbalisté ve 2. předkole Evropské ligy narazí na soupeře z Arménie, nebo Severní...

Softbalisté důležitý souboj zvládli. Na domácím MS porazili Filipíny

Momentka z utkání Česko - Argentina na MS softbalistů.

Čeští softbalisté zvládli na mistrovství světa důležitý zápas s nejslabším celkem skupiny A. V...

Další sparťan ve Slavii. Budu to mít složitější než jiní, tuší Hovorka

Fotbalový obránce David Hovorka pózuje se slávistickým dresem. Do Edenu...

VIDEO Už během jara se proslýchalo, že na něj mají v Edenu spadeno. „Věděl jsem o tom, bavili jsme se s...

Slavia začne ligu ve Zlíně, pak hned do Teplic. Sparta hraje dvakrát doma

SLÁVA V EDENU. Slávističtí fotbalisté vystoupali na podium a začali křepčit s...

Slávističtí fotbalisté zahájí cestu za obhajobou titulu ve Fortuna lize dvěma zápasy venku. Na úvod...

Další z rubriky

Tänak v koncovce Italské rallye přišel o vítězství, vyhrál Sordo

Dani Sordo

Španělský jezdec Dani Sordo vyhrál Italskou rallye poté, co suverénní lídr Ott Tänak z Estonska v...

Mareš ovládl Rallye Hustopeče a z čela MČR odsunul Kopeckého

Sandra Pokorná během Rally Hustopeče

Filip Mareš vyhrál Rallye Hustopeče a po premiérovém triumfu v závodě mistrovství České republiky v...

Alonso zopakoval triumf v Le Mans, pomohl mu však defekt druhé toyoty

Stáj Toyota slaví trumf v závodě 24 hodin Le Mans.

Fernando Alonso a tým Toyota Gazoo obhájili vítězství v automobilovém závodě 24 hodin Le Mans....

Školní jídelny jsou zaostalé: Děti nedostávají dost jídla a živin, říká studie
Školní jídelny jsou zaostalé: Děti nedostávají dost jídla a živin, říká studie

Státní zdravotní ústav (SZÚ) informoval o tom, že stravování ve školách je zastaralé a skladba jídelníčku neodpovídá současnému způsobu života. Ze studií vyplývá, že ve školních jídelnách děti nedostávají stravu, která by odpovídala doporučení výživových hodnot a liší se i gramáž porcí. Proč tomu tak je?

Najdete na iDNES.cz