Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. ledna 2022 Zdeněk

Rozpaky ve formuli 1. Je ochrana kokpitu závodníků nutná?

  5:59
V neděli startuje nový ročník F1, který přinese zásadní změnu: svatozář nad hlavami jezdců.

Lewis Hamilton ze stáje Mercedes při testech v Barceloně | foto: AP

Je to chvíle, kdy se obvykle pěje chvála na krásu, tentokrát to ale bylo jinak. Jen co stáj Mercedes - zase největší favorit F1 - odhalila světu vůz pro letošní sezonu, týmový šéf Toto Wolff se naštvaně zadíval na ochranný rám nad kokpitem a říkal: „Kdybyste mi dali motorovou pilu, hned bych řezal.“

Helmut Marko sice před lety kvůli poletujícímu kamínku na trati oslepl na jedno oko, jenže i tak současný poradce Red Bullu tvrdí: „Svatozář je něco tak hnusného a škaredého, že to ani není možné.“ A konečně slova Pierra Gaslyho, jezdce Toro Rosso: „Nelíbí se mi to, protože se kvůli tomu špatně leze do auta i ven. Za jeden den jsem si několikrát roztrhl kombinézu, takže jich za sezonu budeme potřebovat opravdu hodně.“

Zkrátka: i osm měsíců poté, co Mezinárodní automobilová federace FIA rozhodla, že hlavy jezdců bude od této sezony chránit systém Halo (anglicky svatozář), vzbuzuje tento krok haló. Na jedné straně stojí bezpečnost, protože rám chrání piloty před možným zásahem poletujících kol, na druhé straně je tu výrazný zásah do estetiky vozů. Do historického pohledu na F1, do její DNA.

„Nebudu reagovat na to, co bylo řečeno. Je to dětinské. Já miluji F1 a myslím, že bychom ji měli milovat všichni. Je nevhodné veřejně ponižovat něco, co bylo čerstvě zavedeno,“ prohlásil prezident FIA Jean Todt.

KOMENTÁŘ: Když z formule 1 zmizí krása kvůli korektnosti

Přestože někteří žurnalisté, řada fanoušků a expilotů označili 19. červenec loňského roku, kdy FIA svatozář posvětila, za černý den motorsportu, Todt nabízí jiný pohled. Po lepší ochraně hlavy toužili sami piloti a oni – zvláště po smrtelných nehodách Henryho Surteese a Justina Wilsona – iniciovali u FIA změnu.

Pak ale sami přišli i s kritikou. „Mají krátkou paměť,“ tvrdí Todt.

Je však třeba přiznat, že pichlavé výkřiky ustupují a že jsou už víceméně ojedinělé. Naopak se svatozáří se piloti sžívají a před nedělním startem šampionátu v Melbourne lze slyšet pozitivní ohlasy. Hlavně co se výhledu týče – i to totiž byla tradiční námitka.

„Když vidím fotky, tak to vypadá, že svatozář je přímo uprostřed jezdcova výhledu. Ale při jízdě to nevnímáte. Asi proto, že se díváte víc dopředu, a ne přímo na nos auta,“ uvedl Fernando Alonso, jezdec McLarenu. „Chrání to piloty, což je vždycky plus. Takže debata je bezpředmětná.“

To má recht.

Můžete totiž nadávat, prskat, že svatozář stvořila z vozů paskvil, ale ona už jen tak nezmizí. Naopak je téměř jisté, že navždy zůstane.

Lze se však kriticky podívat, zda její zavedení nebylo unáhlené a zda ho F1 potřebovala. Dvě zmíněné nehody se totiž udály v jiných sériích – Surteese zasáhlo poletující kolo v F2, Wilsona úlomky soupeřova vozu v IndyCar.

„Tuto nehodu nemůžeme s F1 porovnávat, protože v USA se jezdí v balíku na ovále a s mnohem vyššími průměrnými rychlostmi. Kdy máme v F1 balík pěti aut? Wilsonova nehoda se udála v IndyCar, a ani tam, kde je to mnohem nebezpečnější, s žádnou svatozáří nepřicházejí,“ říká Helmut Marko.

Ten se navíc obává, že teď bude náročnější při těžkých nehodách dostat pilota z kokpitu ven. „Když si přivodí zranění zad, při vytahování zničíme i jeho poslední nervy, které zůstaly v pořádku. To není cesta, kterou by se F1 měla dát.“

A je tu ještě jedna námitka. F1 tloustne. Po zrušení dotankování vozy ztěžkly, svatozář jim přidává dalších 14 kilogramů. To vše výrazně mění jízdní vlastnosti. Však i Robert Kubica, který se do F1 vrací po osmi letech – byť zatím jen jako rezervní pilot Williamsu – o proměně monopostů řekl: „Auta mají minimálně 60kilovou nadváhu. V pomalých zatáčkách jsou těžkopádné jako autobus, při rychlých změnách směru jim chybí obratnost.“

Vzpomínal, jak při jeho debutu před 12 lety měla auta 605 kilogramů, o 150 méně než dnes. „Během celého závodu jste mohli jet naplno, bylo to jedno kvalifikační kolo za druhým, což dnes nejde. O všem musíte přemýšlet: o pneumatikách, motorech, spotřebě... Snižme váhu aut a mnoho problémů se vyřeší.“

Dá se F1 na odtučňovací kúru?

Autor:
  • Nejčtenější

Opičí gesto a tvrdý trest. Hrabík si nezahraje třicet zápasů

Český hokejový útočník Kryštof Hrabík byl potrestán za rasistickou urážku, které se měl dopustit v zápase farmářské AHL...

Djokovič u soudu neuspěl: Jsem extrémně zklamaný. Austrálii už opustil

Grandslamovému Australian Open bude Novak Djokovič jen z dálky přihlížet, titul na něm obhajovat nebude. Po nedělním...

Vyhoštění Djokoviče probouzí vášně: Bordel, fraška, ztráta pro tenis...

Zatímco Novak Djokovič v neděli večer nasedl na letadlo z Austrálie, jeho případ vyvolává další bouřlivé reakce. Srbský...

Jsem omezený, kaje se Hrabík za rasismus. Třicetizápasový trest přijal

Český hokejista Kryštof Hrabík se omluvil za rasistické gesto, za které dostal v nižší zámořské soutěži AHL zákaz...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skvostný obrat. Krejčíková vydřela postup do osmifinále Australian Open

Tenisový grandslam Australian Open v pátek poznal první osmifinalisty. Mezi poslední šestnáctku se probojovala i...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Rallye Monte Carlo vede Ogier před Loebem, Cais si polepšil na osmé místo

Do čela Rallye Monte Carlo se v souboji mnohonásobných mistrů světa z Francie dostal Sébastien Ogier. Úřadující šampion...

Bolavý zadek, Potěmkinovy vesnice a zima. Brabec vypráví o Dakaru

Premium Má za sebou svůj pátý Dakar. Jan Brabec měl po loňské nehodě hlavní cíl dojet. To se mu povedlo, navíc stihl oslnit...

Chci prohánět ty nejrychlejší, říká Cais před startem v Monte Carlu

Do nové éry vstupuje ve čtvrtek v Monte Carlu mistrovství světa v automobilových soutěžích, o titul budou bojovat...

Bon voyage, monsieur Dakar! Jak tichý muž s nesmělým úsměvem k popularitě přišel

Premium Karel Loprais zůstane navždy legendou. Šestinásobný vítěz Rallye Dakar ohromně zpopularizoval svůj sport, Českou...

Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O
Maminky z eMimina doporučují mlíčko BEBA COMFORT HM-O

Maminky z eMimina testovaly prémiovou pokračovací výživu BEBA COMFORT 2 HM-O a BEBA COMFORT 3 HM-O. Pochvalovaly si především chuť, složení a...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sineád O’Connorová šla na pohřeb syna v teplákovce, do rakve dala cigarety

Sedmnáctiletý syn Sineád O’Connorové (55) spáchal začátkem ledna sebevraždu. Zpěvačka skončila následně v péči...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...