"Dostal jsem aquaplaning a v tu chvíli působíte v autě jako spolujezdec, nikoli řidič," řekl Michael Schumacher, který poprvé od srpna 2001 nedokončil závod. To nejhorší ale přišlo v 54. kole, které zapříčinilo předčasné ukončení závodu.
Kontrolu nad vozem Jaguar ztrácí v poslední zatáčce Australan Webber. Divoce se roztáčí, naráží do zdi a „očesává“ tři kola. Trosky jsou rozesety po celé šíři dráhy. V plné rychlosti se sem řítí Španěl Alonso (Renault). O Webberově nehodě netuší a nestíhá se vyhnout ležícímu kolu. Následují tvrdé boční nárazy do zdí. Padá červená vlajka, Velká cena je zastavena.
Před deseti lety by jezdci takové havárie asi nepřežili. Nyní vylezl Webber z kokpitu jen s pohmožděným krkem a Alonso s naraženým kotníkem a roztrženým kolenem.
"Největší chaos všech dob," napsal o závodě německý deník Bild. "Sao Paulo prožilo Velkou cenu šílenství a strachu," přisadil si italský Corriere della Serra. "Regulérní závod to určitě nebyl," dodal britský Mirror.
Den před 35. výročím tragické smrti Jima Clarka na Hockenheimu se mohly udát tragédie, jaké formule 1 nepoznala od úmrtí Ayrtona Senny v Imole 1994. Riskovalo se hlavně kvůli tomu, že jezdci museli závodit na pneumatikách s kompromisním vzorkem, nikoli speciálním na mokro. Výrobci pneumatik se totiž dohodli, že na mokro dodají jen jeden typ gum.
Už v pátek, kdy před první kvalifikací rovněž pršelo, se závodníci vzpírali ježdění na vodě. Nejhorší okamžiky ale přináší samotný závod formule 1, kdy jen vedoucího jezdce neoslepují gejzíry vody. Havárie je pak dílem okamžiku.
Naštěstí pro jezdce se téměř každým rokem zpřísňují požadavky na to, co musí vozy vydržet. Všechny týmy před sezonou podrobují auta takzvaným crash testům, při nichž se měří hlavně pevnost karoserie. Účelem je, aby jezdec zůstal v kokpitu nezraněn, i když se auto při havárii „oškube“.
Klíčovým testem je čelní náraz do zdi v rychlosti asi 50 km/h. Zdá se to málo, ale při takové havárii se počítá s tím, že auto je nejprve zbrzděno štěrkem v širokých únikových zónách kolem okruhu nebo že většinu nárazu absorbují bariéry z pneumatik. Část energie musí pohltit mimo jiné i volant.
Zkoumají se také následky bočních nárazů, které jezdci přežívají díky tuhým karbonovým materiálům, z nichž jsou monoposty vyrobeny. Lepší ochraně hlavy pomáhají zvýšené boční části kokpitu.
"Jezdím po Velkých cenách od roku 1969. Musel jsem absolvovat 472 závodů, abych zažil dvě nejbláznivější hodiny kariéry. Ale mohlo být hůř," shrnul dojmy z Brazílie švýcarský novinář Roger Benoit z deníku Blick.
Záběr ukazuje, jak to vypadalo ve třetí zatáčce okruhu Interlagos při velké ceně Brazílie. |