Koukni, jak špatný jsi, aneb smutné rekordy ve formuli 1

129 závodů už čeká Nico Hülkenberg na stupně vítězů. | foto: Profimedia.cz

20 2017
Ještě za půlkou nedělní Velké ceny v Singapuru byl pár vteřin od třetího místa, tedy kousek od stupňů vítězů. Jenže nakonec musel Nico Hülkenberg kvůli problémům s motorem před závěrem závodu zajet do boxů a zase z toho nebylo nic. Tedy vlastně bylo! Nový, avšak smutný rekord F1. Hülkenberg totiž ve formulovém šampionátu odjel už 129 závodů - nejvíc ze všech - aniž se alespoň jednou ocitl na pódiu pro nejlepší tři.

V neděli tak překonal „výkon“ krajana Adriana Sutila. A byť netušil, jak blízko stupňům se v závodě ocitne, už před ním s ironií tvrdil: „Dlouho jsem čekal a musel jsem opravdu hodně dřít, abych Sutila dohnal a získal rekord. Jeho éra se chýlí ke konci, Hülkenbergova éra začíná.“

Jak dlouho ještě může trvat? Hülkenbergovi je 30, u Renaultu má smlouvu i na příští roky a zatím se nezdá, že stáj bude při dominanci Mercedesu a Ferrari, které ještě stíhá Red Bull, bojovat o stupně. Takže nejspíš nechtěný rekord dál poroste. Němec ale zůstává nad věcí.

„Být pilotem F1 je fantastická práce a celkem dobrý život. Cítím se velmi pohodlně a na nic si nestěžuji,“ říká muž, který byl dvakrát čtvrtý a před pěti lety v Belgii ztratil na třetího Räikkönena vteřinu a půl.

I tento výsledek dokazuje, že Hülkenberg nemá být kvůli svému „prvenství“ pro smích. Víc Velkých cen odjelo v historii F1 jen 43 pilotů, on sám vítězil v juniorských sériích a před dvěma lety triumfoval ve slavné čtyřiadvacetihodinovce Le Mans.

Že je „Hulk“ první na seznamu čekatelů, je dáno i tím, že se za sedm sezon neocitl v žádném ze špičkových týmů a že počet závodů oproti minulosti výrazně narostl.

Směšné manévry věrného Itala

Jenže F1 - plná různých statistik - eviduje i smutné rekordy, které už o (ne)umu pilotů leccos vypovídají. Zřejmě vůbec nejhorším (byť je to subjektivní) byl Luca Badoer. Chlapík, který ve formuli 1 odjel 51 závodů, aniž se dočkal bodu (druhý v pořadí je Charles Pic se 39 závody).

Luca Badoer ve voze Ferrari F1 v sezoně 2010

Luca Badoer ve voze Ferrari F1 v sezoně 2010

Ano, většinu z nich Ital odkroutil v podprůměrných stájích, přesto se po 10 letech věrných služeb v roli testovacího pilota Ferrari dočkal odměny. Když v roce 2009 vyřadila letící pružina ze sezony Felipeho Massu a kvůli bolavému krku odmítl návrat Michael Schumacher, ukázali v Maranellu na Badoera. Měl odjet šest klání, ale už po druhém se pakoval. Působil totiž směšně.

Ve Valencii skončil předposlední, předvedl dvoje hodiny a za celý víkend posbíral tři pokuty za překročení rychlosti v boxech. Prý si neuvědomil, jaký je v nich rychlostní limit a omlouval se: „Nejsem přece robot ani superman.“

O týden později dorazil do Spa bez jezdecké karty, takže se málem nedostal ani na okruh. Znovu byl na chvostu a tehdy 60letý Niki Lauda říkal: „Klidně bych místo něho mohl závodit já a vozil bych se stejně rychle. Pro Ferrari je katastrofou.“

Britští novináři, kteří si rádi pohrávají s přesmyčkami, mu pro fonetickou podobnost říkali: „Look-how Bad-you-are.“ „Koukej, jak špatný jsi.“

Andrea de Cesaris 208krát marně bojoval v F1 o vítězství.

Andrea de Cesaris 208krát marně bojoval v F1 o vítězství.

Přezdívky občas řeknou leccos, a tak i „Crasheris“ v případě Andrey de Cesarise mnohé napovídá. Často boural, přesto vytrvale zůstával ve světě F1, a tak v ní okusil 208 závodů, aniž v jediném zvítězil. Dvakrát byl druhý, jednou v Belgii se hnal za vedoucím Sennou, než mu tři kola před cílem bouchl motor.

„Tehdy jsem vylezl z auta, lehl si za svodidla a hlavou se mi honila myšlenka, že podobnou šanci už mít nebudu. Jsem jediný, kdo má v F1 200 závodů bez vítězství. Tedy ne, že bych tak o tuhle poctu stál, ale zdá se, že mě jen tak někdo nedožene,“ říkal.

Měl pravdu. Teď je nejblíž k „překonání“ Hülkenberg, ale Ital má pořád k dobru 80 závodů.

Autor:

Sport v roce 2019

7. - 28. 7. (Brusel - Paříž)
31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Alaphilippe ztratil, ale žlutý dres udržel. Yates má vítězný double

TRPĚL, ALE ŽLUTÝ DRES UDRŽEL. Julian Alaphilippe v cíli patnácté etapy Tour.

Čtyři dny cyklisté na letošní Tour strávili v Pyrenejích. Vyvrcholení tohoto horského testu...

Vyrovnanost výkonů je zbraň. S tou svojí Kreuziger vede statistiky

Český cyklista Roman Kreuziger po 15. etapě Tour de France, vedle něj je šéf...

Foix (Od našeho zpravodaje) Doug Ryder, šéf týmu Dimension Data, čekal v neděli u týmového autobusu na Romana Kreuzigera a...

Trpišovský: Stanciu je výborná spojka. Přinese věci, které nám chyběly

Slávistický kouč Jindřich Trpišovský (vlevo) slaví jeden z gólů do teplické...

VIDEO Slávistický trenér Jindřich Trpišovský poprvé vypustil na ligový trávník v sešívaném trikotu...

Erata čeká operace, dál chce hrát. Plekanec podepsal na rok s Kometou

Zadumaný Tomáš Plekanec na brněnské střídačce.

Hokejový útočník Tomáš Plekanec bude v další extraligové sezoně hrát za brněnskou Kometu. Na jaře...

Bojovník Kreuziger: Nejnáročnější den. Nebyla tam ani chvilka odpočinku

Český cyklista Roman Kreuziger po 15. etapě Tour de France.

Foix (Od našeho zpravodaje) Měl v nohách sobotní Tourmalet a před sebou čtyři vrcholy ve východních Pyrenejích. Ale Romana...

Další z rubriky

Velká cena Austrálie se ve F1 pojede minimálně do roku 2025

Velká cena Austrálie krátce po startu.

Velká cena Austrálie bude součástí kalendáře mistrovství světa formule 1 minimálně do roku 2025....

Kopfstein o Balatonu: Zvolili jsme konzervativnější linii

Akrobatický pilot Petr Kopfstein.

Letecký šampionát Red Bull Air Race se o víkendu rozloučil s Evropou závodem na Balatonu. Petr...

Kostka pojede Barum rally s autem od švagra Kresty

Tomáš Kostka při Ageus Rallysprint Kopná

Jen jednou využil zlínský soutěžní jezdec Tomáš Kostka zkušenosti svého švagra Romana Kresty, který...

Advantage Consulting, s.r.o.
MANAŽER NÁKUPU

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz