Čtvrtek 21. ledna 2021, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 21. ledna 2021 Běla

Nejdřív vyvolala ve formuli 1 haló. Teď svatozář ochraňuje

  8:59
Její syn Jules je poslední smrtelnou obětí formule 1. Přesto Christine Bianchiová dál sleduje závody. Když během toho nedělního zděšeně sledovala, jak Romain Grosjean prchá z ohnivého pekla, a pochopila, že mu od toho nejhoršího pomohl Halo systém, byla šťastná. „Z toho, že Romain přežil. A z toho, že za to mohou bezpečnostní opatření, která byla zavedena po smrti mého Julese.“

Hasiči se po nehodě Romaina Grosjeana v Velké ceně Bahrajnu snaží uhasit poslední zbytky požáru. | foto: AP

Ano, incident z října 2014, na jehož následky Bianchi o 285 dní později zemřel, byl mementem. Dvacet let po smrti Ayrtona Senny, který vedení F1 donutil k zavedení mnoha bezpečnostních prvků a který mnoha svým následovníkům zachránil život, se tragédie do šampionátu vrátila.

Leckdo přitom už monoposty F1 považoval za dokonalou rytířskou zbroj. Že monokok, ve kterém pilot sedí a který je tvořen z 12 vrstev tkaniny z uhlíkových vláken doplněných o hliníkové plástve a zylon, ho vždy ochrání.

Oheň, rozpůlené auto. Zas a znovu. Ricciarda znechutily záběry hořící formule

Tak jako třeba Roberta Kubicu při brutální nehodě v Kanadě 2007.

Jenže i výtečné rytířské brnění mělo jedno slabé místo.

Zranitelné, smrtelné. Hlavu!

„Díky otevřeným kokpitům je F1 výjimečná, ale už máme dost důvodů k tomu, abychom se zamysleli, jestli to nezměnit,“ říkal po Bianchiho smrti Sebastian Vettel.

I v jiných sériích jako F2 či IndyCar totiž přibývalo tragických nehod, kdy bezbranného jezdce trefilo třeba poskakující kolo, a následky přitom nemusely být tak zlé, pokud by byl v kokpitu lépe chráněn.

„Den, kdy FIA zavedla nad hlavy jezdců svatozář, byl pro F1 smutný.“

Romain Grosjean, červenec 2017

A tak Mezinárodní automobilová federace FIA spustila vývoj systému, který měl podobným incidentům zabránit. Hnaly ji k tomu i zištné pohnutky, protože se po Bianchiho karambolu obávala možných žalob rodin pozůstalých či poškozených jezdců, že při závodech neudělala maximum pro bezpečí.

Záhy se objevilo několik návrhů – ať už vyloženě surrealistické či dva proveditelné. Ochranný štít nakonec neprošel kvůli rozostřenému vidění jezdců, a tak FIA 19. července 2017 nařídila F1 i nižším sériím nasadit nad hlavy jezdců Halo systém, chcete-li česky svatozář.

Tedy dnes známý ochranný rám.

Max Verstappen sedí v monopostu Red Bull se svatozáří. Od příští sezony musí...

Max Verstappen sedí v monopostu Red Bull se svatozáří.

U mnoha jezdců i lidí z F1 to tehdy vyvolalo obrovskou vlnu odporu a téměř proměnu v zarputilé puritány. Mluvili o zničení DNA formule 1 i o tom, že jistá dávka rizika k tomuto sportu prostě patří. Kritici zmiňovali snížený výhled i to, že se kvůli rámu bude v případě nehody jezdci z kokpitu obtížněji prchat.

„Den, kdy FIA zavedla svatozář, byl pro F1 smutný. Existují totiž případy, kdy to s ní může při nehodě dopadnout hůře. A jsou i problémy, na které jsme zapomněli. Na startu nemusíte dobře vidět na semafory, taky nemusíte dobře vidět vlajky kolem tratě.“

Autor výroku? Romain Grosjean.

Tedy stejný muž, který v neděli natočil z nemocnice v Bahrajnu video, v němž říká: „Před pár lety jsem nebyl pro Halo, ale teď vím, že je to to nejlepší, co se ve F1 stalo. Bez toho bych tu s vámi nemluvil.“

Podívejte se, jak nehoda proběhla a jak Grosjean prchal z plamenů:

Dnes by měl být z péče lékařů propuštěn, má jen drobné popáleniny, ale další závod nepojede. Navíc po sezoně pravděpodobně skončí.

„Nebyl jsem pro Halo systém, ale teď vím, že je to to nejlepší, co se ve F1 stalo.“

Romain Grosjean, listopad 2020

Samozřejmě je nutné dodat, že následky jsou v porovnání třeba s nehodou Nikiho Laudy z roku 1976 nicotné i kvůli vývoji kombinéz, jež jsou nyní vyrobeny ze čtyř vrstev nehořlavého materiálu nomex.

K tomu musíte připočíst, že měl Grosjean štěstí v neštěstí, neboť v úvodním kole vždy za startovním polem jede lékařský vůz, a tak u něj do osmi vteřin byla pomoc.

Nicméně FIA je teď právem velebena, že se nenechala odporem zviklat, protože Grosjean není ojedinělý případ. Systém, který váží sedm kilogramů, podle simulací mohl v minulosti zachránit život 17 procent jezdců při vážných nehodách. Bez něj by v roce 2018 zle dopadl Tadasuke Makino v sérii F2, v témže roce o něm jako o své záchraně mluvil v F1 i Charles Leclerc, když mu na „hlavě“ přistál Fernando Alonso.

Záběry zblízka na osvobozujícího se Grosjeana:

Autor:

Sport v roce 2021

3. - 15. 1. (Saúdská Arábie)
9. - 21. 2. (Pokljuka, Slovinsko)
21. 3. - 5. 12. (23 závodů)
21. 5. - 6. 6. (Minsk a Riga)
11. 6. - 11. 7. (13 měst)
23. 7. - 8. 8. (Tokio)
  • Nejčtenější

Sexistické narážky? Loprais se omluvil za nevhodná slova o Kolocových dcerách

Sami na sociálních sítích zveřejňují videa z kabiny, aby fanouškům zprostředkovali co nejvěrnější obrázek slavné Rallye...

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Macík vyhrál na Dakaru už třetí etapu, Michek dostal penalizaci a je 10.

V létě bojoval o život a zvítězil. Svým způsobem „zvítězil“ Martin Michek i teď. Jako první z Čechů zvládl porci téměř...

Skvělý Macík. Na Dakaru vyhrál druhou etapu v řadě, i když jel bez okna

Devět let jezdí Dakar, v úterý se konečně dočkal etapového vítězství a hned následující den přidal další výhru. Martin...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V královské etapě Dakaru byl Kubiena čtvrtý, Macík bez brzd dojel šestý

Byla to královská etapa Dakaru. Ta, která ještě mohla výrazně zamíchat startovní pole a rovněž sebrat startujícím...

Kdo staví vilu na Babě? Muž s vazbami na sponzory Zemanovy kampaně

Premium Nová prosklená vila na vrchu Baba v Praze budí zájem místních i turistů. Dům patří firmě Luboše Paška, který je...

Ano, Češi byli nejlepší! říká zámořský expert o časech, kdy i Kanada žárlila

Premium Omlouvá se při vzpomínce na nezdar Pavla Patery v Dallasu. Zápasy proti Buffalu s Dominikem Haškem v brance přirovnává...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

  • Další z rubriky

Valtr zůstává po nehodě na Dakaru v nemocnici s poraněnými zády

Smolnou nehodou v páteční závěrečné etapě skončila Rallye Dakar pro Jaroslava Valtra staršího. Pilot kamionu Iveco...

Z MotoGP do F1. Alonsovi bude z pozice ředitele týmu velet Brivio

Formule 1 přilákala osobnost z jiné elitní motoristické disciplíny. Závodním ředitelem týmu Renault, jenž bude letos...

Zastupitelé Brna poslali do insolvence spolek pořádající MotoGP

Spolek pořádající MotoGP v úterý brněnští zastupitelé poslali do insolvence. Primátorka Markéta Vaňková (ODS) tento...

Ogier bude při Ralye Monte Carlu útočit na rekordní osmé vítězství

Automobilový jezdec Sébastien Ogier bude hned v prvním závodě seriálu mistrovství světa útočit na rekordní osmé...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

PŘEHLEDNĚ: Od ledna kartou online postaru nezaplatíte. Jaké podmínky má vaše banka?

Otisk prstu či scan obličeje při placení kartou na internetu již dávno není sci-fi. Možná je po vás vaše banka chce...

Bezplatné jezdění po dálnici? Elektronické známky téměř nikdo nehlídá

Premium Druhý týden platí na českých dálnicích novinka v­ podobě elektronické dálniční známky. Zatímco lidé takzvané viněty...