Fittipaldi má chuť závodit i v šedesáti

Emerson Fittipaldi | foto: David NeffMF DNES

8 2006
Praha - Slavný brazilský pilot Emerson Fittipaldi, dvojnásobný mistr světa formule jedna, se nechal přesvědčit a závodí v Grand Prix Masters, formulových závodech pro bývalé jezdce nad 40 let. "Závodění miluji. Když mi ale zavolali, jestli bych si to nechtěl zkusit, tak jsem nemyslel, že budu opravdu jezdit," řekl Fittipaldi, kterému bude v prosinci šedesát.

Testování v Brně

Nakonec jej ale formule opět uchvátily.

Ve třech až čtyřech vypsaných závodech v sezoně se tak může poměřit například s Nigelem Mansellem, Riccardem Patresem či Eddiem Cheeverem.

Do Česka přijela bývalá megahvězda motoristického sportu proto, že ji ve středu čeká testování na brněnském okruhu. Fittipaldi totiž o víkendu pojede další závod veteránů v Silverstonu a rád by vylepšil dvanáctou pozici z předešlého klání v Kataru. "Potřebuji si zvyknout na formulové
auto," vysvětlil.

Doprovod mu bude dělat mimo jiné Tomáš Enge. Nejrychlejší český pilot současnosti se navíc bude v nadcházejících týdnech a měsících s Fittipaldim potkávat častěji.

Manažer Antonín Charouz se totiž s Brazilcem dohodl na tom, že jeho tým Racing system se bude starat o technické zajištění startů Brazílie v motoristickém poháru národů - A1 Grand Prix. "Bude to výhodné pro oba týmy a velká výzva pro jezdce obou zemí," uvedl Fittipaldi, který stejně jako Charouz vlastní národní licenci pro start v tomto seriálu.

Závodí od pěti let

Sympatický chlapík, který stále nosí kotlety jako v dobách své jezdecké slávy, se závodění věnuje od pěti let. "Táta, který byl motoristickým novinářem, mě na ně bral odmala. Zamiloval jsem se do aut a tento pocit stále trvá. Momentálně si to užívám," usmíval se Fittipaldi.

Kvůli své vášni si ale musí udržovat potřebnou kondici. "Musím cvičit, hlídat si stravu a složení jídelníčku. Určitě toho dělám více než Tomáš (Enge), což je ale logické, protože jsem starší. Když ale vše děláte s láskou a nadšením, jde to," řekl.

K závodění se vrátil i přesto, že v roce 1997 se zařekl, že se už za vteřinami na okruzích honit nebude. Na podzim totiž havaroval s letadlem a společně se synem museli bojovat o život. Oba nakonec stometrový pád do bažiny přežili.

"Bůh mi dal další šanci. Věřím, že mám dar závodit. Navíc formule jsou dnes mnohem bezpečnější než dříve," uvedl Fittipaldi, který ale zároveň přiznal, že od té doby je "více věřící".

Na dlouhé hodiny, kdy po nich pátrali záchranáři, však moc rád nevzpomíná. "Díky tomu, že tam se mnou byl syn, tak to bylo strašně těžké. Myslím si ale, že mi tehdy Bůh pomohl. Byla to zlá zkušenost, ale pro budoucnost dobrá," uvedl.

Vítěz čtrnácti Velkých cen, který se z titulu mistra světa radoval v letech 1972 a 1974, byl až do loňského roku nejmladším světovým šampionem. Na konci minulé sezony jej o tento primát připravil Fernando Alonso. "Stěžoval jsem si poté rodičům, že jsem se měl narodit o rok později, pak bych byl pořád první," vtipkoval dobře naladěný Fittipaldi. Výkon svého španělského nástupce ale ocenil. "Byl jsem nejmladší dlouho. Alonso si ale titul zasloužil," řekl.

Favorita nemá

S napětím teď sleduje i závody letošní sezony a zejména souboje Alonsa s Michaelem Schumacherem. "Žádného favorita nemám, ale Michael se dokázal vrátit zpět do boje a může vyhrát. Minulý týden oba předvedli velkou show," ocenil Fittipaldi výkony jezdců na maďarském Hungaroringu, kde však ani
jeden z nich do cíle nedojel. Schumacher však přesto díky diskvalifikaci Poláka Roberta Kubici nakonec získal alespoň bod za osmé místo.

Fittipaldi momentálně ani v nejmenším nepřipomíná odpočívajícího důchodce, který si užívá svou slávu. Se svou druhou ženou Teresou má další tři děti, vlastní plantáže pomerančů, rafinerii na výrobu ethanolu, postavil nákupní centrum v Miami, žije střídavě v Sao Paulu a Key Biscayne.

"Aktivit mám hodně, ale na rozdíl od Tonyho (Antonína Charouze) dokážu i odpočívat," usmíval se. Žádné velké oslavy prosincového životního jubilea ale prý neplánuje. "Od té doby, co mi bylo 55, nic neslavím," vysvětlil Fittipaldi.

Kdysi nejmladšímu mistru světa teď tleskají jako veteránovi

 P r a h a (fis) - Když poprvé vyhrál závod formule 1, obrátil se hlasatel na kolegu a rozpačitě se zeptal: "Emerson... Jak je to dál?" Dnes zná Emersona Fittipaldiho celý motoristický svět. Dvojnásobný šampion formule 1 dávno vstoupil mezi nesmrtelné. Do nenápadného chlapíka byste neřekli, že tone ve slávě a penězích.

Přišel mezi novináře z posilovny v propoceném tričku a kraťasech, hubený jako nitka. "Vydržíte? Jen se skočím osprchovat," smál se vesele. Úsměv už mu z tváře nezmizel.

Při návštěvě Česka dostál pověsti vstřícné hvězdy, díky které ho fanoušci formule 1 milovali. Když před jednou Velkou cenou nespokojení diváci dvakrát zaházeli trať odpadky, stačilo, aby před ně vyšel Fittipaldi, vlastnoručně několik kousků smetí z dráhy odházel a mohlo se startovat.

Popularita téměř šedesátiletého Brazilce je stále mohutná. I když – a jsou to paradoxy – mu nyní lidé tleskají coby nejstaršímu veteránovi závodů GP Masters, zatímco před lety mu aplaudovali jako nejmladšímu šampionovi F1 v dějinách.

Před lety? Po projetí cíle vMonze se za zádí Fittipaldiho zlatočerného lotusu vysypaly letáčky s nápisem "Mistr světa 1972". Pilotovi bylo v době triumfu 25 let a 274 dní. Až španělský dravec Fernando Alonso ho loňským prvenstvím překonal na pozici vítězného benjamínka.

Fittipaldi vstoupil do formule 1 v roce 1970. Už předtím mu byla předvídána velká budoucnost. "Právě jsem viděl budoucího mistra světa," volal věhlasný Stirling Moss známému, když viděl Brazilce závodit ve formuli Ford. Moss se nespletl.

Šampionem se stal Fittipaldi ještě v roce 1974, dvakrát byl vicemistrem. Úspěchy slavil později také v zámořské sérii Indy. Tam však také v červenci 1996 napálil v 370kilometrové rychlosti do zdi. Ze zdemolovaného vozu se ještě dokázal dostat po svých, ale pak upadl do bezvědomí a kvůli poškození obratle mu velmi vážně hrozilo ochrnutí.

A Fittipaldi? Vyběhl v jedné z pražských zahrad schody tak svižně, že by mu možná nestačil člověk o 20 let mladší.

Autoři: ,

Sport v roce 2019

Rok 2019 přinese celou řadu globálních sportovních akcí. Světová atletika okusí nezvyklé podmínky v Kataru, basketbalový šampionát míří do Číny, Japonsko uspořádá MS v ragby. Český fanoušek bude náruživě sledovat hokejové MS na Slovensku.

Fed Cup, Davis Cup, SP v biatlonuLiga mistrů, Evropská liga, Tour de France, MS basketbalistů, MS v ragby, souhrn Sport 2019

Nejčtenější

Výborná česká stíhačka. Vítková je devátá, Davidová se zlepšila o 20 míst

Česká biatlonistka Veronika Vítková na trati stíhacího závodu v Soldier Hollow

Velkou porci české radosti nabídl stíhací závod biatlonistek v Soldier Hollow. Všechny tři Češky si...

Lakomec? Golfista vydělal 1,3 milionu dolarů, caddiemu dal čtyři promile

Americký golfista Matt Kuchar (vpravo) se svým caddiem s přezdívkou El Tucan...

Má tisíc a jeden důvod k úsměvu. Na hřištích válí. Je světovou dvaadvacítkou. Po čtyřech letech...

Sparta šťastně vyhrála. Chomutov uspěl v Plzni, Zlín zaskočil Liberec

Milan Gulaš (vlevo) z Plzně rozehrává puk v duelu s Chomutovem.

Hokejová Tipsport extraliga se po 44. kole zase o kousek zdramatizovala. Tak například Sparta...

Program a výsledky mistrovství světa v alpském lyžování ve Švédsku

Ester Ledecká v závodě alpské kombinace na mistrovství světa ve švýcarském...

Mistrovství světa v alpském lyžování míří do švédského Aare. Šampionát se uskuteční od 5. do 17....

Přál jí i prezident. Kdo je Vlhová? Slovenská kráska s motorem v krvi

Petra Vlhová na trati obřího slalomu na mistrovství světa v Aare.

Aare Česko-Slovensku zaslíbené. I tak by se malé švédské městečko uprostřed ničeho mohlo po...

Další z rubriky

Hřebíky umějí potrhat. „Ledový“ plochodrážník Klatovský se právě léčí

Jan Klatovský

V pneumatikách jsou stovky ostrých hřebů. Motorky jezdí i přes sto kilometrů v hodině. To je ledová...

Podcenili jste formuli 1! Kritika na nového majitele se valí ze všech stran

Pilot stáje Red Bull Max Verstappen (vlevo) a vedoucí muž průběžného pořadí...

Stížnosti promotérů, ostrá slova od Red Bullu, kritika z Ruska i zrušený lukrativní televizní...

Úvod Švédské rallye zvládl nejrychleji Neuville, v závěsu je Ogier

Belgický závodník Thierry Neuville během Švédské rallye.

Belgičan Thierry Neuville s vozem Hyundai vyhrál úvodní rychlostní zkoušku Švédské rallye. Na...

Najdete na iDNES.cz