Enge s Koxem prorazili v osmém závodě populární série otevřených a zavřených sportovních vozů nadvládu domácích strojů Chevrolet Corvette. "Byl to hodně těžký závod, ale stáj Prodrive odvedla perfektní práci. Totéž platí o pneumatikách Michelin, lepší už to být nemohlo," prohlásil pro svůj web závodník, který jel na bájné dráze s přetěžkou a zároveň překrásnou zatáčkou Vývrtka poprvé.
Nejspíš si tam vzpomněl, že při nájezdu do Vývrtky před lety zahynul jeden z jeho nejbližších závodnických přátel z F3000 Gonzalo Rodriguez, který tam havaroval s vozem CART... Enge začal závod perfektně, když od začátku vedl a rudý vůz předával Koxovi jako první s náskokem dvaceti vteřin.
Souboj byl "na dveře"
Závod v Laguna Seca se jel, stejně jako většina podniků série, na dvě hodiny a pětačtyřicet minut. Enge, který závod rozjížděl i dokončoval, získal triumf až před závěrem. Když vystřídal Koxe, jemuž zkomlikovala práci zpomalovací fáze, měl před sebou vozy Saleen a Corvette.
"Peter hodně šetřil pneumatiky, takže byly jako nové," líčí americké drama jezdec.
"Během pár kol jsem dojel Franze Konrada z Saleenem a rychle jsem jej předjel. Pak jsem začal stíhat Kellyho Collinse s Chevroletem Corvette. Po tvrdém souboji, při kterém se oba vozy dotkly, šel Enge do vedení. "Získal jsem ihned malý náskok a záhy jsem mohl trochu zvolnit, protože on už na mě neměl."
Piloty trápilo horko
Na trati Laguna Seca, kde kromě American Le Mans jezdí pravidelně i formulová série CART či MS Superbiků, bylo po celý víkend okolo třiceti stupňů Celsia. "V autě se málem nedalo vydržet, během mé první jezdecké porce jsem vypil všechno pití (1,5l) už za tři čtvrtě hodiny, takže zbylá čtvrthodina byla velmi dlouhá," popsal Enge podmínky za volantem.
Poznamenal, že pro zbývající dva závody šampionátu, na městské dráze v Miami a ve finále na deset hodin Petit Le Mans, bude již mít speciální chadící vestu.
Tým Prodrive si vybral dobře
Britská stáj Prodrive, která patří šéfovi týmu BAR F1 Davidu Richardsovi, si Engeho pro poslední tři závody American Le Mans sama vybrala. Česká star Brity zaujala především dvěmi vlastnostmi - rychlostí a schopností komunikovat s techniky.
Enge jel s Ferrari Prodrive úvod sezony ALMS v Sebringu a pak také vrchol sezony sportovních vozů 24 hodin Le Mans. I tam byl rychlejší než kolegové z týmu, esa Alain Menu a Rick Rydell. Byl rychlejší než všichni ostatní, v tréninku i v závodě, ačkoli vůz do cíle nedojel, neboť Menu jej musel v noci pro požár odstavit.
Enge prostředí už zná
Tomáš Enge v American Le Mans startoval poprvé již zjara roku 1999, když jej do prototypu Riley Scott Judd posadil jeho tehdejší šéf z F3000 Gabriele Rafanelli. Enge se uvedl náramně, zajel rekord dráhy v Sebringu. Toho roku okusil i finále mistrovství zvané Petit Le Mans na trati Road Atlanta.
Loni jel s Jarkem Janišem mostecký závod European Le Mans, sesterské série, která ovšem už skončila. Řídil americké monstrum Panoz a na jeho výkon se přijel podívat i šéf stejnojmenné série Don Panoz. "Tomáš je velmi rychlý a škiovný jezdec. Rád bych ho viděl ve své stáji a ve svém mistrovství," prohlásil tehdy americký boss.
Letos jel Enge už zmíněné závody v Sebringu a v Le Mans. K tomu řídil Ferrari 550 Maranello i v Brně při závodě FIA Grand Turismo. Vůz sice patřil stáji BMS Scuderia Italia, ale v podstatě šlo o stroj Prodrive.
Letos Enge pojede ještě na městské trati Miami (5. číjna na 2.45 hodiny) a finále Petit Le Mans (12. října na 1000 mil nebo deset hodin).
Výsledky, 8. závod American Le Mans, Laguna Seca:
1. Pirro, Biela, 112 kol
2. Herbert, Johansson, všichni Audi R8, 112
3. Lehto, Angelelli, Cadillac, 111
4. Capello, Kristensen, Audi R8, 111
5. Magnussen, D. Brabham, 110
6. Herta, Auberlen, všichni Panoz 110
13. Enge, Kox, Ferrari 104
Startovalo 33 vozů, 9 prototypů LMP 900, 7 prototypů LMP 675, 7 vozů GTS a 7 vozů GT