"Jestli jsem smolař? Nevím. Do něčeho jsem se připletl shodou okolností, něco jsem zavinil vlastními chybami," říká třicetiletý jezdec.
Tak za kterou nehodu můžete vy?
Za tu sobotní ve Spa (závod FIA GT). My měli po tréninku problémy s autem a podařilo se ho opravit až dvě minuty po startu. Od začátku jsme tedy ztráceli, a jelikož se ve čtyřiadvacetihodinovce dávají body i po prvních šesti hodinách, tak jsme se chtěli před koncem limitu posunout výš. Než jsem zajel do boxů, ptali se mě, jestli vydržím ještě hodinu na trati, načež jsem řekl, že ano. Upozornil jsem je, že kola kloužou. V boxech mi pak dotankovali palivo a pneumatiky nevyměnili. Bohužel v jedné zatáčce mě nepodržely a boural jsem. Byla to asi moje chyba, že jsem si neprosadil tu výměnu, rozhodnutí to bylo týmové.
Ten karambol přišel asi v nejhorší okamžik, ve Spa jste měl jednat se šéfy Ferrari o své budoucnosti, že?
Nic se nekonalo, ti lidé na nás neměli čas. Ale s bouračkou to nesouviselo, tady mi měli vysvětlit, jakým způsobem se mám chovat na trati, když se potkají dvě ferrari.
Hříšný Enge2002 2003 2003 2007 |
Vyjasněme si tu předchozí nehodu. V Americe jste naboural do Miky Sala, jenž jel také ve ferrari, a pak od svého týmu dostal vyhazov.
Je to složitější. Já už měl kolizi dřív, a tak jsem byl v podmínce. I proto jsem se snažil jet opatrněji. Když jsem se dotáhl na Sala, držel jsem se těsně za ním, abych ho donutil k chybě. Jenže on najednou zpomalil a já se ho dotknul. To ho naštvalo. Sice mě za tři zatáčky pustil, jenže hned v další do mě schválně narazil a my dostali hodiny. Pak do televize řekl, že to byla odplata.
Takže se cítíte nevinný?
Určitě. To nemělo s odplatou nic společného, já se ho dotkl nechtěně. Bohužel komisaři i lidé z Ferrari to viděli jinak. Posoudili to jako kontakt, kterému jsem mohl předejít. Věřte, že nemohl. A nemohl jsem se ani bránit. V tu chvíli to byla jasná situace: tým měl nějakou dohodu, kterou jsem porušil, a naše spolupráce skončila.
Váš manažer Charouz tvrdí, že tým vás propustil na nátlak Ferrari. Je to tak?
Já do toho politikaření tolik nevidím. Ale určitou roli v tom Ferrari sehrálo, stejně jako Ferrari nechtělo, abych jel tu čtyřiadvacetihodinovku ve Spa, protože mě nechtěli vidět v jejich autě. Tým se však za mě postavil.
Jaké to je závodit za automobilku, jejíž šéfové vám nevěří?
Není to příjemné, ale zase vím, že za mnou stojí jiní lidi, kteří věří mně. Bohužel jsem nebyl vybrán Ferrari za jejího továrního jezdce. Tím Salo třeba je. A tak je jasné, že při větším problému budou stát za ním.
A nemohl jste těm problémům předejít sám? Byl jste v podmínce, nešlo jet opatrněji?
Šlo. Ale člověk jede naplno a riskuje už tím, že sedne za volant a závodí s dalšími auty na trati. Pak se do něčeho třeba úplnou náhodou připletete. To je prostě závodění.
Jak dlouho vám teď potrvá, než na sobotní nehodu zapomenete?
Já už těch nehod měl vícero. Tu nejtěžší v roce 2005 v Indy Car, kdy jsem v rychlosti přes 300 kilometrů v hodině narazil do zdi. To byla ta nejbolestivější. Z téhle mám jen pár odřenin, brzy už si na ni nevzpomenu. Navíc ve středu odlétám do Michiganu testovat auto pro Indy Car, dál pak budu jezdit FIA GT a sérii Grand-Am.
Co formule 1? Před dvěma týdny se spekulovalo, že byste se mohl objevit v týmu Spyker.
(úsměv) Ta informace šla mimo mě. Vůbec jsem o ní nevěděl, asi někoho jen napadlo moje jméno.
Zmínce o F1 se smějete, takže návrat do ní nevidíte reálně?
Ve formuli 1 jsem jel před šesti lety a je to uzavřená věc. Nemyslím, že by se mě F1 ještě týkala.