Ve výčtu osmnácti Čechů však chybí ten nejzkušenější.
Dakarská legenda Karel Loprais bude kvůli nedoléčenému obratli v ostrém závodě chybět, ale do Afriky vyrazí. Tentokrát jako řidič novinářského vozu.
"Jen ztěžka bych mohl sledovat Dakar doma u televize. Když je šance se tam dostat a být u toho, budu tam," říká.
Slavné příjmení však ze závodu nevymizí. Za volant jedné z tater totiž usedne Lopraisův synovec Aleš, doprovodný kamion zase bude řídit Karlův syn Leoš.
"Jedu se strojem značky, která má své jméno a tradici, k tomu to příjmení Loprais. Takže si nemůžu dovolit jezdit někde na chvostu desítky," tvrdí Aleš Loprais. "Chci být vysoko."
Ovšem hlavním favoritem mezi kamiony je Rus Čagin s kamazem. Na jeho vítězství dokonce sázková kancelář Fortuna vypsala velmi nízký kurz 1,45:1. Zato Loprais má 30:1, další Čech Tomeček 40:1.
V dalších kategoriích se čeká boj.
Mezi motocyklisty jsou hlavními aspiranty na prvenství Francouz Despres a Španěl Coma, v automobilech zase tři velké legendy: osminásobný dakarský vítěz Peterhansel, bývalý skvělý lyžař a loňský obhájce Alphand a bývalý mistr světa v rallye Sainz.
Kdo z nich opravdu uspěje, bude jasné po patnácti dnech a 7915 odjetých kilometrech. To je nakonec o 800 méně, než pořadatelé původně chtěli. Jenže kvůli obavámz teroristického útoku museli na území Mauritánie a Mali zkrátit dvě etapy.
I tak si však závod stále uchovává punc nebezpečného dobrodružství. Vždyť od roku 1979 na něm zahynulo 51 lidí, tři z nich při loňském ročníku.
"Každý rok na Dakaru někdo zařve. Je otázka štěstí, respektive smůly, na koho los padne," říká drsně Josef Macháček, trojnásobný vítěz ve třídě čtyřkolek. "Udělám všechno, abych to nebyl já a dojel do cíle," přidávámotocyklista Pavel Kubíček. Ve čtyřiceti se chystá na tuto rallye poprvé. "Zkusit, jestli kancelářská myš vydrží takové zatížení." Právě jezdci na motocyklech jsou nejohroženější skupinou závodníků.
Za řídítky tráví denně až deset hodin, musí zvládat i navigaci. "Stačí vteřina nepozornosti a tragédie je na světě," tuší Ivo Kaštan. Ale pak hned dodá: "Ale dálnice z Prahy do Brna je stokrát nebezpečnější." Na ní loni smrtelné případy ubyly, z Dakaru snad letos úplně vymizí.
Rallye je i kamion s košťaty či syn Železné ladyJe jí 28 let, je nejslavnější na světě a většinou končí u Růžového jezera v senegalském Dakaru. Jsou však jiné věci, které o slavné pouštní rallye možná nevíte. Zakladatel. Závod založil před 28 lety Francouz Thierry Sabine, když se čtyři roky předtím v poušti ztratil a málem zemřel. Možná to bylo varování. V roce 1988 na rallye skutečně zahynul. Tehdy se v písečné bouři zřítila helikoptéra, ve které letěl. Oběti. Sabine je jednou 51 obětí závodu a zároveň důkazem, že jezdci nejsou na Dakaru tou nejrizikovější skupinou. Zabito tu bylo totiž také osm dětí i novinářů nebo jedenáct pořadatelů. Ztracený syn. Dakaru se zúčastnil i Mark Thatcher, syn bývalé britské premiérky. A v roce 1982 si tu prožil trudné chvíle. Se svým vozem se ztratil na hranicích Alžírska s Marokem a pořadatelé ho našli až po šesti dnech. Pořádní "žrouti". Přes 7000 litrů nafty spotřebují během rallye závodní kamiony. Při rychlostních "erzetách" si klidně vezmou až 120 litrů na sto kilometrů. V průměru pak kamiony vymění deset pneumatik, jedna stojí přes 20 tisíc korun. Drahé startovné. Dostat se na Dakar, to je pěkně drahý špás. Tak třeba motorkář zaplatí jen na startovném 13 500 eur (370 tisíc korun), kamioňáci musí sáhnout ještě hlouběji. Účast tříčlenné posádky vyjde na 34 100 eur (936 tisíc korun). Kamion s košťaty. Na konci závodního konvoje vždy jezdí sběrný kamion (camion ballée), jenž má symbolicky ke kabině přivázaná dvě košťata. Je to nejsmutnější vůz rallye, "zametá" trasu a s ní i odpadlíky. Bavič na Dakaru. V roce 2003 se do Afriky v novinářském voze vypravil i známý bavič Petr Novotný. Vrátil se se skvělým zážitky, navíc během cesty dokázal zhubnout, napsat scénář k jednomu z dílů Dobrot a ještě si připravit podklady pro svou knihu. Češi v akciKamiony Aleš Loprais Tomáš Tomeček Martin Macík Jaromír Martinec Motocykly Ivo Kaštan Pavel Kubíček Martin Macek David Pabiška Dušan Randášek Automobily Miroslav Zapletal Peter Jerie |