Dan Gurney: vynálezce oslav šampaňským v motorsportu slaví osmdesátiny

Dan Gurney, jedna z největších žijících osobností motorsportu. | foto: Archiv Romana Klemma

13 2011
Byl továrním pilotem Ferrari, Porsche a Fordu. Patřil k nejlepším pilotům formule 1, prototypů a indycarů. Vyhrál Grand Prix a Le Mans. Založil vlastní úspěšnou značku Eagle a vynalezl stříkání šampaňského ze stupínku vítězů. Legendární Američan Dan Gurney se dnes dožívá osmdesáti let.

Velká cena Belgie byla čtvrtým závodem mistrovství světa formule 1 roku 1967. Tehdy šestadvacetiletý usměvavý sunnyboy Gurney nemohl být s dosavadním průběhem šampionátu příliš spokojen. Jeho Eagle T1G ani jednou nedojel. V polovině června ale mělo vše dopadnou lépe a konstrukce Lena Terryho si měla dojet pro své jediné vítězství, které Gurney korunoval doposud nejrychlejším kolem závodu formule 1 všech dob (průměr 239,547 km/h).

Po kvalifikaci se šéf stáje All American Racers za krásného letního počasí ocitl v první startovní řadě v sendviči Lotusů Jima Clarka a Grahama Hilla. Snad to bylo hřejivé slunce, které Dana na startu uspalo – zatímco Clark vyrazil jako raketa do vedení, propadl se Gurneyův Eagle-Weslake až za Rindta, Parkese, Amona, Stewarta, Rodrigueze, Surteese a Brabhama. V Kalifornii postavený a britským dvanáctiválcem Harryho Weslakea poháněný Orel ovšem letěl Ardenami rychleji než ostatní dravci.

Po prvním kole byl Gurney pátý a po dalším kole jej od lehce vedoucího Clarka dělilo jen BRM Jackieho Stewarta. Po dalších deseti kolech mu přišlo vstříc i štěstí: Clark musel vyměnit svíčky. Také Gurney na chvilku zůstal stát v boxech. Zdálo se mu, že by měl dotankovat, jeho technici jej ale hned poslali zpět do závodu, aniž by ztratil druhé místo.

Deset kol před cílem začaly jasně vedoucího Stewarta soužit problémy s řazením a Američan dlouho nepotřeboval, aby Skota dohnal a předjel. Po hodině a čtyřiceti minutách strávených na vražedné belgické silnici za průměrné rychlosti daleko nad 230km/h se Gurney dočkal něčeho, co před ním dokázal jen Jack Brabham – vyhrát na vlastním voze!

Gurney na voze Eagle-Weslake při vítězné jízdě ve Spa roku 1967.

Gurney na voze Eagle-Weslake při vítězné jízdě ve Spa roku 1967


Spa-Francorchamps roku 1967 bylo ale pouze jedním z husarských kousků tohoto výjimečného borce. Daniel Gurney byl synem operního zpěváka newyorské Metropolitan a po vojenské službě, kterou strávil v korejské válce, objevil kouzlo závodů. Podobně jako velký krajan Phil Hill sbíral zkušenosti a první vavříny se sportovními vozy, jejichž největší závod, 24 hodin v Le Mans, jej přivedl do Evropy.

Od roku 1959 byl Ferrariho továrním pilotem a commendatore jej nechal debutovat i ve formuli 1. Již svou druhou Grand Prix na berlínské trati Avus dokončil jako druhý. Brzy se prosadil jako jeden z nejlepších závodníků světa, což mu od sezony 1961 vyneslo místo ve stáji Porsche a pozici jedničky při útoku Zuffenhausenských na formuli 1. Ten dovršil Gurney triumfem v Rouenu roku 1962.

Popsat jeho další dvě sezony u Brabhama souhrnem, že vyhrál velké ceny Francie a Mexika, by bylo téměř urážkou. Jakou roli Daniel Sexton Gurney tehdy skutečně hrál, mnohem lépe vystihne komentář neporazitelného Jima Clarka, který Gurneye vždy považoval za svého s odstupem největšího soupeře.

Ten už ovšem vězel až po krk v projektu All American Racers, týmu, který založil za podpory GoodYearu společně s Carrollem Shelbym. Jejich vozy Eagle měly za úkol vítězit jak na oválech typu Indy, tak i ve formuli 1.

Zatímco se projekt v Americe i na příští desetiletí prosadil (v Indianapolisu na Eaglu triumfoval Bobby Unser již roku 1968), trvalo jeho dobrodružství v Evropě jen tři sezony a výše uvedená Grand Prix Belgie se stala jeho vrcholem. Týden před Spa se ale Gurney do historie motorsportu zapsal snad ještě výrazněji: na Shelbyho Fordu GT40 MkIV vyhrál další bitvu ve Fordově válce milionů proti Ferrarimu v Le Mans.

Dan Gurney v roce 2010 ne Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

Dan Gurney v roce 2010 ne Festivalu rychlosti v Goodwoodu.


Společně s ikonou AJ Foytem, který neměl se závody tohoto typu žádné zkušenosti, se konečně postaral o ryze americký triumf nad nenáviděnými Italy. Bylo to právě při vyhlašování vítězů po tomto pamětihodném závodě, když nečekaně explodovala jedna z lahví šampaňského v Danově ruce. Místo, aby se napil, začal štěstím bez sebe rozpustile stříkat na dav okolo. Tato ceremonie sice časem ztratila na bezprostřednosti, ale trvá dodnes.

Do formule 1 se Gurney vrátil již jen roku 1970. Nakrátko a za tragických okolností: u McLarenu zaskakoval jak v CanAm, tak i v Grand Prix za zesnulého zakladatele značky Bruceho, s nímž jej pojilo hluboké přátelství.

Během své kariéry, které se co do pestrosti absolvovaných typů závodů vyrovná jen životopis Maria Andrettiho, vyhrával Gurney mimo v F1 a Le Mans i v závodech IndyCar, GT, F5000, NASCAR, CanAm a TransAm. Svůj tým All American Racers vedl v úzké spolupráci s Toyotou až do devadesátých let.

Dnes stojí v čele firmy AAR, která se specializuje na vývoj, konstrukci a výrobu automobilů, motorek a letadel.

Autor:

Sport v roce 2019

31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Jak Federer vyhučel za hodinu. Z výkonu mladého Rusa byl ohromený

Andrej Rubljov se raduje v duelu s Rogerem Federerem na turnaji v Cincinnati.

Ruskému tenistovi Andreji Rubljovovi stačilo ve čtvrtek k nečekanému vítězství nad Rogerem...

Střílí, střílí a střílí. Stomilionový Stanciu už táhl Slavii

Slávistický záložník Nicolae Stanciu

Požádal o číslo sedm, což slávistické fanoušky nijak zvlášť nepotěšilo. Spíš naopak. Sedmička je...

Slovácko má čtvrtou výhru. Zlín nastřílel tři góly venku, Bohemians doma

Příbramský Emmanuel Antwi se snaží odkopnout míč před Petrem Reinberkem (druhý...

Navázali na vítězství, které přivezli z Plzně, a v neúplné tabulce vyletěli na druhé místo....

Hněv v Opavě. Sudí prchali, zaskočený Csaplár reagoval: Míra zla je šílená

Spoluhráči i protivníci se snaží zastavit opavského záložníka Pavla Zavadila,...

Nadávky, výhrůžky, obrovská zloba. Na rozhodčí i na soupeře. Pořadatelé museli být v plné...

Budějovice - Slavia 0:3, výhra po velké převaze, góly padaly po pauze

Slávista David Hovorka hlavičkuje po rohovém kopu.

Hra na jednu bránu, spousta střel a nakonec tři góly. Slávističtí fotbalisté v předehrávce 6. kola...

Další z rubriky

Domácí tratě nestačí. Češi objevují kouzlo evropského šampionátu

Erik Cais s Jindřiškou Žákovou projíždějí kolem slavného Kolosea.

Stále stejné tratě, stejní soupeři i stejné prostředí. Nejeden český soutěžní jezdec si občas...

Češi mají vášeň pro rally ve své DNA, říká francouzský promotér Ley

Jean-Babtiste Ley (vlevo) a Alexej Lukjaňuk

Na Barum Czech Rally Zlín poprvé přijel v roce 2004, kdy měl na starosti zákaznický program týmu...

Stáj Red Bull povýšila Albona, Gasly bude jezdit za Toro Rosso

Alexander Albon z Toro Rosso během tréninku v Baku

Za stáj formule 1 Red Bull bude od příštího závodu jezdit Alexander Albon místo Pierrea Gaslyho....

OVĚŘENO: Mozek miminka ovlivní těhotenství a první hodina po porodu
OVĚŘENO: Mozek miminka ovlivní těhotenství a první hodina po porodu

Podle lékařky Markéty Kellner, která zkoumá lidský mozek, jsou těhotenství a první okamžiky po porodu zásadními v jeho fungování do budoucna. Co ovlivňují a jak?

Najdete na iDNES.cz