"Odložený" jubilejní 30. ročník soutěže bude slavnostně odstartován v Buenos Aires, trať zavede závodníky z Argentiny i do Chile.
Přesun na jiný kontinent neubral rallye na atraktivitě a zájmu, pořadatelé stejně jako v minulosti museli odmítat přihlášky. Přednostní právo postavit se na start měli závodníci, kteří se před rokem v Lisabonu chystali na populární motoristické dobrodružství zbytečně.
Do soutěže odstartuje 530 posádek ze 49 zemí, které budou bojovat o umístění na stupních vítězů v tradičních třech základních kategoriích - na motocyklu, v automobilech a kamionech. Většina z nich má ale základní cíl - projet v neděli 18. ledna cílovou rampou.
Přehled českých posádek:Kategorie motocyklů: Martin Macek (Yamaha), David Pabiška (KTM), Dušan Randýsek (KTM), Jan Froněk (KTM), Ivo Kaštan (Honda), Josef Macháček (Yamaha, čtyřkolka), Oldřich Bražina (Yamaha, čtyřkolka). |
Česká republika bude mít tradičně početné zastoupení. Z historického pohledu nejsledovanější českou kategorií jsou kamiony, mezi kterými v minulosti Karel Loprais šestkrát v Africe triumfoval. Navázat na něj se bude snažit jeho synovec Aleš, ale uspět se pokusí i Tomáš Tomeček či Martin Macík, jenž bude mít jako první Čech v historii k dispozici i takzvanou ostrou asistenci.
Mezi motorkáři se bude Martin Macek snažit navázat na výborný výsledek z roku 2007, kdy skončil patnáctý. I díky tomu se stal členem továrního týmu Yamaha. Překvapit by chtěl David Pabiška, mezi čtyřkolkami doufá ve vítězství Josef Macháček. Na nezvyklém stroji - takzvaném pitbiku nebo-li malé motorce - se představí Ivo Kaštan.
Tradičně slabší je z českého pohledu kategorie osobních aut, v níž jsou přihlášeni pouze Miroslav
Zapletal a poslanec Jiří Janeček.
Přenesení rallye z Afriky do Jižní Ameriky výrazně neovlivnilo ani okruh favoritů. Někteří závodníci sice dali přednost konkurenční rallye v Africe, která se bude konat ve stejném termínu, ale všichni vítězové z roku 2007 - Stéphane Peterhansel, Cyril Despres i Hans Stacey - budou svá prvenství obhajovat.
Závodníky čeká v průběhu dvou týdnů 9574 kilometrů dlouhá trať, na které bude 5652 km měřených úseků. Trasa je zavede do rozličného terénu, v němž nebudou chybět rychlé prašné cesty v pampách, technické horské pasáže v Andách na argentinsko-chilské hranici, přejezd dun v poušti Atacama či závěrečné úseky v tropickém pásmu.
Program rallye:Sobota 3. ledna - 1. etapa: Buenos Aires - Sta Rosa de la Pampa, 733 km/371 km rychlostní zkouška. |