Kteří Češi pojedou DakarMOTOCYKLY Ondřej Klymčiw (Husquarna) Milan Engel (KTM) Petr Vlček (Husquarna) Lukáš Kvapil (Yamaha) Rudolf Lhotský (KTM) ČTYŘKOLKY Zdeněk Tůma (Yamaha) Tomáš Kubiena (Ibos) OSOBNÍ AUTOMOBILY KAMIONY Martin Kolomý (Tatra) Martin Macík (LIAZ) Karel Trněný (Man) V zahraničních posádkách jedou ještě mechanici Daniel Kozlovský a Jaromír Martinec. |
Dakar coby synonymum nekonečné pouště? Obřích písečných dun? Jo, tak tohle bývávalo. Teď je písek nedostatkové zboží.
Po přesunu ze Sahary, kterou mohl konvoj projíždět křížem krážem, do Jižní Ameriky se rallye změnila. Je mnohem rychlejší, jenže chybí to podstatné, co tvořilo DNA Dakaru. Třeba loni se jelo v písku všehovšudy tři dny. „Ještě ty etapy byly namotané na malém prostoru, a aby z toho vzniklo něco složitého, tak nás posílali do nesmyslných míst, kde nikdo nikdy nejel,“ stěžoval si tehdy navigátor Josef Kalina, dnes už dakarská legenda.
Účastníci ve velkém bručeli, že na trati není písek. Že místo kličkování v dunách, hledání cest, jak nezapadnout „na věky“, se jen jede po prašných cestách na plný plyn. A v oblacích hustého prachu není šance na předjetí. „A je to pravda. V písku se přitom rozhoduje,“ říká Macík, který letos jede Dakar popáté, potřetí jako jezdec.
I proto ta sláva pořadatelů, že objevili místa s pískem. Proto to „vychloubání“ Marka Comy, pětinásobného motocyklového vítěze Dakaru, který hledá tratě. Jenže... „On nemá co vymýšlet, v podstatě létá od pískoviště k pískovišti,“ namítá Josef Macháček, pro změnu pětinásobný dakarský vítěz čtyřkolek.
Macháček: Je to zpatlanina
Roky Dakar po organizační stránce kritizuje, s pořadateli se dokonce soudil kvůli svému spornému vyloučení, a tak ani teď, jde-li o trať, od něj nečekejte smířlivá slova. „Je to zpatlanina. Dakar nemá lokality a ztrácí jezdce. V minulosti bylo na startu 170 aut a teď jich je 90. Lidé nechtějí jezdit ve výšce 4 000 metrů. Chtějí písek,“ řekl ČTK.
Sám letos jede v Jižní Americe naposledy, příště se chce vydat, i kvůli písku, na Africa Eco Race – závod, který vede po stopách původního Dakaru. Má pochopení i u Josefa Kaliny: „Dakar patří do pouště, a pokud je z ní vyhnaný, je to vždy jen náhradní řešení. Lítat ve 4 000 metrech, mít pod sebou propasti, to není přesně to, co bych chtěl.“
Aby ale nedošlo k mýlce. Písku je na slavné rallye málo, o tom žádná, leč nic se nemění na tom, že je Dakar dál značkou pro zřejmě nejtěžší motoristický závod světa. Už to naznačila Macháčkova i Kalinova slova: zapeklité brodění v písku totiž organizátoři vyměnili za testy ve vysokých nadmořských výškách.
Hned půlka letošního ročníku se odehraje okolo 3 500 metrů nad mořem. Tři dny pak budou jezdci v Andách i v 5 000 metrech.
A tak zatímco před pár lety jste od českých účastníků před odjezdem na Dakar slýchali, kolik kilometrů při testech odjezdili v písku, teď na vás hází pojmy jako „hypoxický stan“. I měsíc před startem soutěže spí doma v kyslíkovém stanu, který simuluje vysokohorské prostředí, a tělo se následně v horách lépe adaptuje a tolik netrpí.
„Doporučuje se 2 700 metrů, ale po konzultaci s odborníkem spím víc než měsíc v třech a půl tisících metrech. Nejdřív jsem se hodně budil, třeba i osmkrát za noc, ale zvykl jsem si. Občas se přistihnu, že se vzbudím a dodýchávám se. Snad mi to na Dakaru pomůže.
Minulý rok jsme v takové výšce byli jen dva dny a sejmulo mě to tak, že jsem musel vyhledat lékařskou pomoc,“ popisuje motorkář Rudolf Lhotský.
Obdobně poslední týdny spal i David Pabiška či třeba Martin Kolomý. Ti movitější a ti, kteří na Dakaru touží po výsledku – jako třeba Martin Prokop v osobních autech – jdou ještě dál. Téměř na měsíc se kvůli adaptaci odstěhoval spolu se svou rakouskou navigátorkou do amerického Denveru. „Hledal jsem místo, kde jste 24 hodin ve velké výšce. V Evropě jsem ho nenašel, proto jsme odletěli do Colorada. Chtěli jsme se připravit tak, aby hory pro nás nebyly handicap. Když je vám blbě a hlava nefunguje dobře, tak se nedá ani jet.“
Ještě loni měl při své premiéře jezdec seriálu WRC strach z písku. Zcela se ho nezbavil, jenže po loňských zkušenostech ho mnohem víc děsí právě výšky. Nemohl v nich spát, měl halucinace, tělo trpělo. A před letoškem navíc ví: „První dakarský týden bude vyloženě likvidační. Chtějí vytřídit startovní pole. V minulém ročníku skoro všichni dojeli do cíle a bylo vidět, že organizátoři s tím nebyli spokojeni. Chtějí to změnit. Bojím se, že hory s výškou a počasím k tomu budou sloužit.“
Hory – šance pro „chudé“
Jenže ve velehorách nechřadne jen člověk. Čím výš, tím víc klesá i výkon motorů. Technika úpí a i ti nejrychlejší najednou strádají. Což pro část osazenstva může být výhoda. „Je to podobné, jako když na enduru začne pršet. Všichni mají problémy a je šance přetlačit konkurenci. Smažou se tam handicapy v ekonomických možnostech,“ popisuje motocyklista David Pabiška.
Ještě v jedné věci je Dakar v Americe odlišný – v počasí. Loni se kvůli lijákům rušily „erzety“, teď zamračená obloha straší zase. Když Libor Podmol, freestylový motokrosař, který pojede Dakar jako host v novinářském voze, dorazil na místo, k fotce z bivaku napsal: „Vždy jsem si myslel, že Dakar je o slunci a písku. Ale tady je spíš déšť a bahno.“
Jméno je stejné. Ale Dakar je jiný.