Středa 28. října 2020, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 28. října 2020 Státní svátek.

Nízké startovní číslo v cross-country rallye si Prokop užije jen chvíli

  9:09
Jihlavský jezdec Martin Prokop překvapivě vede Světový pohár v cross-country rallye. Příští týden ho čeká závod v Kataru.

Martin Prokop | foto: Martin Prokop Official Media

Až se příští úterý jihlavský automobilový jezdec Martin Prokop postaví na start letošního ročníku Qatar Cross Country Rally, bude největší pozornost upřena právě na něj.

Není divu.

Pětatřicetiletý pilot soukromého týmu MP Sports bude v Kataru obhajovat aktuální pozici vedoucího muže světového poháru cross-country rallye.

Do ní se Prokop propracoval třemi úspěšně zvládnutými závody. Na ruském Northern Forrest skončil druhý, v březnu na Dubai International Baja čtvrtý a zatím poslední Abu Dhabi Desert Challenge o dva týdny později ovládl suverénním systémem start–cíl.

„Šestidenní závod není o náhodě. Neudělali jsme jedinou chybu, od druhé etapy jsme byli v čele a celý závod jsme odjeli perfektně,“ pochvaluje si Prokop.

Záskok se osvědčil. Prokopa naviguje zkušený Pabiška

Ten přitom v Abú Zabí startoval s novým navigátorem. Ostříleného parťáka Jana Tománka, kterého trápí v tuto chvíli neobjasněné zdravotní potíže, na poslední chvíli nahradil David Pabiška.

„Honzovi se v Dubaji bohužel vrátily zdravotní problémy. Když to zjednoduším, v autě mu není dobře,“ popisuje Prokop. „Musíme přijít na to, co se dělo a co se děje.“

„V Kataru není nic hezkého, naopak je to jeden z nejškaredějších závodů vůbec. Jedete měsíční krajinou.“

Pabiška, který se ujal role kopilota, však rozhodně není jen tak nějaký záskok. Dvaačtyřicetiletý motocyklista má za sebou jedenáct účastí na nejslavnější dálkové rallye, Dakaru. Vždy přitom dorazil do cíle, ať už v sedle motocyklu, nebo v roce 2012 v pozici navigátora kamionu. Unikátní bilance!

„David je z motorky zvyklý bojovat, je zvyklý na nepohodlné situace. A zvládl to výborně,“ chválí nového parťáka Prokop.

„Jsem rád, že jsem dostal nový vítr do plachet. Ještě pořád chci sbírat vavříny, i když nebudu držet řídítka nebo volant,“ pochvaluje si Pabiška.

Celkové vítězství české posádky speciálu Ford F-150 v písečných dunách Abú Zabí je o to cennější, že šlo o úspěch soukromého týmu. „Je to úžasný zážitek. S vlastním projektem to má ještě větší váhu, než kdybych jel v továrním týmu,“ pochvaluje si Prokop. „Takže jsem rád nejen za sebe, ale i za tým, že jsme takového dílčího úspěchu dosáhli. Samozřejmě z toho máme fakt velkou radost.“

Zároveň je to také motivace pro zbytek sezony. „Naše vedení v celém šampionátu je krásné, příjemné. Je to věc nečekaná, stejně jako vítězství v Abú Zabí,“ usmívá se Prokop. „Ale je za námi teprve třetina mistrovství. Teď nás čeká naprosto rozdílný závod v Kataru.“

Z písečných dun se jezdci přesouvají na kamenité tratě. „V Kataru není nic hezkého, naopak je to jeden z nejškaredějších závodů vůbec. Jedete takovou měsíční krajinou,“ popisuje Prokop. „Je to nekonečná spletice cest od místních pastevců, pasáků velbloudů. Hlavně po kamenech.“

Počítat body se nevyplácí, nedojeli byste do cíle

1. Prokop 93 bodů

2. Przygonski Polsko 84

3. Vasilyev Rusko 69

Světový pohár cross-country rallye 2018

16.–18. 2. Rusko
9.–10. 3. Dubaj
24.–29. 3. Abú Zabí
17.–22. 4. Katar
27. 5. – 2. 6. Kazachstán
21. 6. – 24. 6. Itálie
20.–22. 7. Španělsko
9.–12. 8. Maďarsko
30. 8. – 2. 9. Polsko
3.–9. 10. Maroko
25.–27. 10. Portugalsko

Českého fanouška může hřát pohled na průběžné hodnocení seriálu po třech soutěžích.

Ale jak bude Prokopovi vyhovovat pozice muže, který přitahuje největší pozornost? „Bude mi to trochu jedno. Samozřejmě si budu užívat nízké startovní číslo i to, že budu startovat jako první. Ale tím to hasne,“ je přesvědčen.

„Protože pak už se budou dít věci jako vždy. Závod se bude řídit svým tempem, svými problémy. A pokud bychom měli sledovat umístění a počítat body, pak bychom neměli šanci dojet do cíle,“ myslí si.

Podobně jako v Abú Zabí se také v Kataru bude moct Prokop spolehnout na Tománkovy rady. „Honza zůstává v týmu, protože jsme se po Dakaru dohodli, že ještě něco společně dokážeme. Plácli jsme si na to,“ prozrazuje Prokop.

„Bude Davidovi každý večer pomáhat připravovat navigaci na další den,“ vysvětluje Prokop. „Honzův přínos je obrovský a jeho zkušenosti cenné. Ať už sedí vedle mě v autě, nebo je jeho role jiná.“

Autor:
  • Nejčtenější

Jak se hraje „cinklý zápas“ s Vyšehradem. Zažili to i fotbalisté Líšně

Paradoxně to nebyl ten typ zápasu, po kterém by v sobě sportovec nesl křivdu několik dalších dní, protože by si byl...

Fantazie na Giru. Černý se raduje po dlouhém sólu z etapového vítězství

Dvaadvacet kilometrů před cílem 19. etapy se odpoutal ze skupiny uprchlíků a vydal se do sólové jízdy. Za ním se však...

Proti Slavii smí nastoupit hráči s pozitivním testem na covid, má ho i kouč

Hapoel Beer Ševa může do večerního zápasu Evropské ligy se Slavií nasadit fotbalisty, kteří měli z úterních povinných...

Náš sport je nemilosrdný. Sluková s Hermannovou o plavkách i bulváru

Jsou důkazem toho, že protiklady se přitahují. Bruneta a blondýna. Jedna v dětství tahala bažanty po lese, druhá dělala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pyramida zla se hroutí. Přinese Berbrův skandál velký fotbalový převrat?

Jako je nemyslitelné, že se zhroutí pyramidy v Gíze, tak stejně neochvějná se jevila pozice Romana Berbra. Mělo to být...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Motocyklista Salač dojel v Alcaňizu třináctý, popáté v sezoně bodoval

Český motocyklový závodník Filip Salač dojel ve Velké ceně Teruelu třináctý a popáté v letošním ročníku mistrovství...

Sérii IndyCar už pošesté vyhrál Dixon. Ale sedm zní lépe, chce rekord

Scott Dixon se žene za historickým rekordem americké formulové série IndyCar. Novozélandský pilot Scott Dixon ovládl...

Neúspěšný Smith zkritizoval Aprilii, v MotoGP ho zastoupí Savadori

Místo neúspěšného britského jezdce Bradleyho Smithe vsadí tovární tým Aprilia ve zbytku sezony motocyklového...

Rallyeový šampionát končí předčasně, český mistr jmenován nebude

Rallye Klatovy, závěrečný díl mistrovství České republiky v automobilových soutěžích, se příští týden neuskuteční. A...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...