Velký šampionát se vrátil také na malebný Salzburgring.

Velký šampionát se vrátil také na malebný Salzburgring. | foto: Roman Klemm

Chevrolet mistrem světa cestovních vozů: Snadný, ale drahý titul

  • 0
Šampionem mistrovství světa cestovních vozů (WTCC) se po závěrečném podniku seriálu na klasickém okruhu v Macau stal Rob Huff na voze Chevrolet Cruze. Pouze tato americká značka letos nastoupila s tovární podporou. Seriálu jasně dominovala a další její piloti, Alain Menu a Yvan Muller, obsadili v celkovém hodnocení druhou a třetí pozici.

Mistrovství světa s jediným továrním účastníkem

World Touring Car Championship zní celkem honosně. Jen škoda, že pompézně pojmenované mistrovství světa cestovních vozů pro vozy homologované dle FIA-třídy A (objem motoru do 1600ccm) roku 2012 nedostálo svému názvu úplně ve všech ohledech.

Po odchodu BMW do německé DTM zůstala ve WTCC pouze jediná značka s tovární podporou: nepříliš sportovně vzhlížející Chevrolety Cruze,  výborně připravené týmem Raye Mallocka. Již před prvním závodem sezony bylo jasné, že na konkurenty tří vysoce zkušených pilotů Chevroletu Roba Huffa, Yvana Mullera a Alaina Menueho zbudou přinejlepším drobky.

Šampionát se dle očekávání vyvinul v nerovný souboj Goliáše chevroletu proti hrstce Davidů, soukromníků na vozech BMW, SEAT, Ford a starších chevroletech. Silná trojka dominovala všem podnikům dle libosti a zpravidla bylo jedinou sportovní otázkou, zda se prosadí Brit, Francouz nebo Švýcar z týmu modrých. Vedení Chevroletu toto napětí nikdy nerušilo a neuvalilo na své jezdce  týmovou režii.

Nejčastěji slavil nejmladší z tria chevroletů

Úvod mistrovství nejlépe vyšel úřadujícímu šampiónovi let 2011 a 2010, Yvanovi Mullerovi z Francie. Třiačtyřicetiletý bratr dřívější pilotky F3000 Kathy Mullerové vyhrál oba závody v Monze a později k nim přidal další prvenství ve Valencii, Marakéši, Budapešti, Algarve (Portugal), Curitibě (Brazílie), Sonomě (USA) a Macau. Jezdec z Alsaska ovšem stejně tak často doplatil na svůj stále ještě příliš prudký temperament a poněkud svérázný výklad „sportovního chování“. Mnohokrát se musel spokojit s nulou, nebo pouze minimálním bodovým výtěžkem.

Mistrovství světa cestovních vozů FIA WTCC.

Mnohem lépe si v tomto ohledu počínal jeho mladší kolega Rob Huff. Dvaatřicetiletý vicemistr sezony 2011 sice vyhrál jen pětkrát (z toho poprvé až v osmém závodě roku na Slovakiaringu), pravidelně ovšem sbíral velké body. K finále do Macaa cestoval s relativně jasným náskokem 35 bodů na Menueho.

V prvním závodě v bývalé portugalské kolonii právě převzal od Mullera vedení, když udělal chybičku, sklouzl do svodidel a poničil si levé závěsy kol. Otázka, kdo se stane mistrem, tedy musela být zodpovězena až v poslední jízdě sezony. V té si Huff počínal šikovněji, dojel za kolegou Menuem druhý a zajistil si titul.

Třetí muž v týmu, Alain Menu si celý rok vedl poněkud nešťastně. Dokázal sice šestkrát vyhrát, podivínský Franko-Švýcar ale zůstal ve stínu svých týmových kamarádů.

Jakou hodnotu má WTCC?

Značka Chevrolet slavila třetí úspěch za sebou. Letos ovšem velmi draze zakoupeným titulem pochybné hodnoty. Její jezdci vyhráli dvacet ze čtyřiadvaceti závodů sezony a obsadili první tři místa celkového hodnocení. Při pohledu na pole poražených ovšem nemohli být zodpovědní v USA ani s takovou dominací spokojeni a rozhodli se své angažmá po Macau ukončit.

Zatímco jsou tedy první tři letošního hodnocení pro příští sezonu bez práce, oznámila Honda, že se bude od roku 2013 továrně angažovat. Dva japonské kokpity s garancí na vítězství  si již zajistili bývalí piloti F1 Gabriele Tarquini a Tiago Monteiro.

Mistrovství světa cestovních vozů FIA WTCC.

Byl to právě Tarquini, kdo letos stál v čele „armády poražených“: se svým seatem vyhrál pouze jeden závod na Slovakiaringu. Hned ze dvou vítězství (Salzburg a Suzuka) se mohl radovat Ital Stefano D´Aste na soukromém Wicherts-BMW. O třetí triumf klasické bavorské značky se postaral Maďar Norbert Michelisz - kde jinde, než před překvapivě početnými fandy doma na Hungaroringu.

Mistrovství světa cestovních vozů – jak dál?

WTCC a jeho skutečně snaživým promotérům lze jen přát větší zájem průmyslu. Pole startujících si status světového šampionátu letos jistě nezasloužilo, ve všech ostatních ohledech se tento seriál ovšem pohybuje na absolutně profesionální úrovni. Organizace podniků si s nikým nezadá i když by často snesla kvalitnější rámcové závody. Televizní stanice Eurosport věnuje WTCC luxusní množství přenosového času a hlavně: kalendář WTCC je skutečně „světový“.

I Bernie Ecclestone může ohledně několika podniků jen závistivě mlasknout. I příští rok se pojede jak v Evropě, tak i v Africe, Asii, Jižní a Severní Americe. Cestovní vozy při tom zavítají na okruhy jako Marakéš, Slovakiaring, Salzburgring Curitiba a Macao, které nemají jiný velký šampionát a budou tam právem představovat hlavní podnik sezony.

Zbývá jen nalákat více zajímavých výrobců (změnou předpisů od sezony 2014?) a známých jezdců, což se jistě nestane „přes noc“. Do budoucna hlásí zájem mimo Hondy jen Citroen a Lada. A tak zůstane WTCC i roku 2013 soubojem jediného giganta proti hrstce nadšených poloamatérů. Draze zakoupený, ale ze sportovního hlediska levně získaný titul poputuje z rukou Chevroletu k Hondě…

Konečné pořadí mistrovství světa cestovních vozů FIA (WTCC) 2012:

1.  Rob Huff  (Brit.)  Chevrolet Cruze         413 b.
2.  Alain Menu  (Švýc.)  Chevrolet Cruze    401 b.
3.  Yvan Miller  (Fr.)  Chevrolet Cruze       393 b.
4.  Gabriele Tarquini  (It.)  Seat               252 b.
5.  Tom Coronel  (Niz.)  BMW                   207 b.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž