Objevováním nových motoristických světů spojeným s příjemnými úspěchy. Tím vyplnil Jan Kopecký svoji první závodní misi své kariéry v Jižní Americe. A jako nováček tamních závodů zažil nejedno překvapení.
"Bylo jich v Jižní Americe dost," přiznává osmadvacetiletý borec, kterému po lednové Rallye Monte Carlo a nynějších brazilské Rallye de Curitiba a Argentinské rallye patří v průběžném hodnocení Intercontinental Rally Challenge sympatické třetí místo.
Jezdec Jan Kopecký v Brazílii a v ArgentiněV brazilské Rallye de Curitiba obsadil 4. místo, v Argentinské rallye dojel třetí, poprvé v letošním ročníku Intercontinental Rally Challenge tak skončil na stupních vítězů. Třetí místo mu patří i v průběžném pořadí seriálu po třech podnicích. Další závod se jede na přelomu dubna a května na Kanárských ostrovech. |
Kde víc?
Oba závody byly specifické, ale určitě byl člověk z toho, co se děje, více překvapený v Brazílii.
Myslíte trať?
Určitě také. Byla hodně rychlá, ale hlavně ji výrazně ovlivnivalo počasí. Obrovské lijáky ji během chvíle dokázaly úplně změnit, nic podobného jsem v životě nejel.
Ještě něco vás v Brazílii zaskočilo?
Ne snad zaskočilo, ale v Brazílii není o rallye valný zájem. Motorismus pro Brazilce je formule 1, mají svého Massu, ale soutěže moc neberou. Podle toho to vypadalo i na trati, fanoušků na ní bylo málo. A zájmu odpovídalo i pořadatelské zajištění závodu.
Bylo špatné?
Řekl bych to asi takto: Je před nimi ještě dost práce, aby se dostali na nějakou srovnatelnou úroveň s ostatními závody a mohli dostat kladné hodnocení. Na druhé straně jezdci, kteří tam byli loni, tvrdili, že to bylo ještě o něco horší než letos. To už si nedovedu představit, co se tam muselo dít.
V čem měli pořadatelé největší mezery?
Hlavně v tom, že si moc nelámali hlavu s pravidly. Dokud vše běželo, bylo to v pohodě. Ale když přišel nějaký problém, tak si je uzpůsobili tak, jak potřebovali, a nějaké řády moc nebrali v úvahu.
Vy jste začali na třetím místě, když vás potkal defekt, klesli jste na čtvrté a pak už jste nedostali moc šanci se zlepšit, protože pořadatelé celý závod zkrátili.
Ale my bychom stejně třetí místo těžko honili. Na něj jsme měli šanci opravdu jen tehdy, kdyby nás defekt nepostihl. Náš kolega z týmu Hänninen totiž ztratil hned v úvodu a spadl za nás, jenomže pak jel skvěle, vyhrával všechny zkoušky, všem nám ujížděl a dostal se před nás. Bohužel na lepší než na třetí místo mu to nestačilo. Bylo jasné, že právě jeho bychom neporazili a kdybychom to zkoušeli, bylo velké riziko, že skončíme někde mimo trať. Nemělo to snad ani smysl, čtvrté místo jsme brali.
Brazilské pořadatelství vás tedy nenadchlo, ale předpokládám, že v Argentině to bylo něco jiného, tam se dlouhá léta jezdilo i mistrovství světa.
A na všem bylo vidět, že tam má rallye velkou tradici. Během uplynulých let se tam vytvořila velká divácká základna a i tento závod byl hojně navštívený, fanoušků byla spousta. I pořadatelsky šlo o výborný závod.
To si vás tam asi fanoušci hýčkali, když jste na vozech Škoda obsadili první tři místa?
Tak to zase ne, protože Argentinci jsou hodně národně zaměření a fandili hlavně svým jezdcům. Ti navíc jezdili výborně, Pozzo skončil hned za mnou, čtvrtý, Villagra pátý. Sklidili za to snad největší aplaus ze všech jezdců. Myslím si, že je to i hezký, když diváci fandí svým a dávají to najevo, udělalo to výbornou atmosféru.
Co bylo v Argentině nejtěžší?
Trať byla náročná svým profilem a povrchem: písek, v něm kameny. Místy byla trať hodně nepřehledná, navíc se jelo hodně rychle, těžký závod. Jedna z rychlostních zkoušek se startovala vysoko v horách, tam byla hustá mlha. Ten závod nás hodně prověřil.
Skončili jste v něm třetí, třetí jste i celkově. Je to asi příjemné zakončení dlouhého pobytu.
Určitě. Doprovodit týmového kolegu na stupně vítězů bylo fajn a snad se ještě zlepšíme.
Už víte, kde tuto šanci dostanete?
Původně se mělo jet až v červnu do Itálie, protože Asturie ve Španělsku, kde jsme loni vyhráli, závod kvůli nedostatku peněz zrušila. Vzaly to Kanárské ostrovy a protože se daří a jsme nahoře, tak tam pojedeme. Dál zatím nevíme, ale když budou výsledky, tak je šance absolvovat i víc závodů než loni.