Kolomého „Fatboye“ navigují na Dakaru bratři, kterým radí zubatá žába

Na trať se vydá také devět českých posádek. Jedním z šesti kamionů bude s číslem 502 tatra Martina Kolomého. | foto: Buggyra 2014

6 2014
V rodišti revolucionáře Che Guevary - v argentinském Rosariu - si v sobotu užili slavnostní prolog. V neděli už se vydali na divoké dobrodružství zvané Rallye Dakar. Plzeňští bratři David a René Kiliánovi spolu potřetí v roli navigátorů kryjí záda pilotu Martinu Kolomému.

"Není to poprvé, já už na Dakar letím popáté, takže nic moc zvláštního v hlavě nevnímám. Věřím, že jsme dobře připraveni, tak není důvod být ve stresu," hlásil před odletem z Prahy David Kilián.

Jaký jste vlastně měli Silvestr, když zároveň vrcholily přípravy na odlet do Jižní Ameriky?
S partou známých, se kterou jezdíme na hory, jsme poseděli, ale od půlnoci jsem nic nepil, abych mohl být fit. Nový rok jsem prožil s dětmi, byli jsme venku a stihli si i zabruslit na plzeňském zimním stadionu. Odpoledne jsme se už všichni sešli v Praze.

Fatboy začal smolně

V první etapě musel zvládnout "Fatboy", jak se přezdívá tatrovce týmu Buggyra Racing, kterou tvoří posádka Martin Kolomý a David a René Kiliánovi, s přejezdy a měřenými úseky přes osm set kilometrů. V průběžném pořadí soutěže kamionů je zatím na 32. místě, přitom se pral o umístění mezi elitou. Dvě vynucené zastávky ho však nakonec připravily o průběžnou šestou příčku. "Byla to zatracená smůla. Praskla nám pružina na pakně a způsobila přibrzďovaní zadního kola, které se vzňalo a začalo hořet. Naopak po dlouhém skoku a dopadu na přední kolo nám prasknul chladič řízení. Naštěstí se nám vždy vše poměrně rychle podařilo vyřešit. I když jsme na úvod trochu ztratili, nemá smysl zoufat. První etapa byla spíš seznamovací, takže vůbec nelze dělat jakékoli závěry. Jelo se mi úžasně, auto fungovalo, tak věřím, že ztrátu dokážeme stáhnout," citoval web Buggyry Martina Kolomého.

Připomeňte vaši historii na Dakaru. Byli jste s bratrem Reném vždycky součástí jednoho týmu?
Kdepak. Já řídil press car a brácha navigoval, když Martin Kolomý jel rychlou asistenci dvěma toyotám Offroad centra. Tak se on dostal k Martinovi do kabiny. Další rok jsme si to vyměnili a až od roku 2012 jsme takhle ve třech.

V čem bude letošní Dakar jiný?
Bude hlavně delší. Doufejme, že nám to bude vyhovovat. Tatra a její podvozek drží velmi dobře, ten nemá problémy s náročným terénem. Takže doufáme, že stejně tak bude držet i motor a ty delší etapy nám paradoxně pomohou k dobrému výsledku.

Jak hodnotíte konkurenci?
Ještě před odletem jsem sledoval truck forum, kde diskutují lidé, kteří na to mají čas - ze světa postahují spoustu střípků, takže se člověk dozví jednoduše spoustu informací a nemusí pátrat příliš okolo. Konkurence je obrovská. Rusové mají pět aut, Iveka jsou silná, stejně tak MANy a samozřejmě je tu Aleš Loprais. I Jarda Valtr jede motor od Buggyry, takže veliká.

Vás ochraňuje maskot, zubatá žába. Kdo ale ochraňuje ji?
Teď ji úplně novou přivezl Zdeněk, mechanik z Bruntálu. Každý rok máme novou, protože ta předchozí se tradičně draží pro charitativní účely. Je celou dobu s námi. Hned po příletu do Argentiny ji vyndáme z tašky a dáme do kabiny za okno, kde se dívá na cestu a radí nám. (smích)

Autoři:

Sport v roce 2019

27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)
  • Nejčtenější

Česko - Anglie 2:1, senzační triumf fotbalistů trefil Ondrášek

Čeští fotbalisté se parádně předvedli. V kvalifikaci o postup na mistrovství Evropy 2020 jako první obrali o body dosud...

Program MS v ragby 2019. Japonsko poprvé v play off

Mistrovství světa v ragby začalo 20. září, finále je na programu 2. listopadu. Jasně nejdelší a podle mnohých také...

Čínská odveta? Financování Slavie má být zastaveno, řekl prezident Zeman

Vzájemné vypovězení sesterské smlouvy mezi Prahou a Pekingem by mohlo silně ovlivnit i český fotbal. Čína má v rámci...

Kurz 430, že dá gól. A on ho dal. Sázejícím tak vystřelil desítky tisíc

V souboji s Třebíčí vstřelil gól, který prakticky nic neřešil, ovšem hned v několika domácnostech po celé republice je...

Česko - S. Irsko 2:3, fotbalisté prožili poločas hrůzy, pak se zvedli

Pískot fanoušků už po deseti minutách, tři inkasované góly do poločasu. Čeští fotbalisté v přípravném utkání prožili...

Premium

Pokrok po švédsku: mizející pisoáry a genderově neutrální sport

Severská země přichází s revolučními nápady, kterým aplaudují pokrokoví liberálové z celého světa. Mizí pánské pisoáry,...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Divoká premiéra Hlouška s Kopeckým: defekt kola, pak převrácené auto

Premiérový start ve vysněném seriálu mistrovství světa v rallye má za sebou jablonecký navigátor Jan Hloušek. Ve Walesu...

„Nezodpovědný“ Leclerc dostal trest. Nejen za střet s Verstappenem

Max Verstappen zuřil, lál do vysílačky Charlesi Leclercovi, který ho hned ve druhé zatáčce Velké ceny Japonska F1...

Prokop v Maroku havaroval, navigátor Tománek skončil v nemocnici

Martin Prokop havaroval ve třetí etapě Marocké rallye. Podle fotografií uveřejněných na pilotově facebooku značně...

Díky za ten ostrý svět. Pešek o bezpečnosti na silnici i podvodech rodičů

Před dvěma lety uzavřel kariéru, ve které to dotáhl až do MotoGP. Letos ho už neuslyšíte ani při televizních přenosech...

Najdete na iDNES.cz