Hamilton vyhrál díky chybě Alonsa kvalifikaci a vyrovnanější výkon než úřadující mistr světa předváděl i ve vlastním závodě. Španěl vylétl z dráhy hned v úvodní zatáčce, a protože na stejném místě chyboval podobně ještě dvakrát, musel se spokojit se sedmým místem v cíli.
K Alonsově dobru je nutno přiznat, že alespoň v závěru závodu neměl v pořádku pneumatiky. Jinak by ho dvě kola před cílem nemohl předjet Takuma Sató ze Super Aguri na tvrdší směsi bridgestonů.
A navíc. Hamilton přidal k bezchybnému výkonu i notnou dávku štěstí. Ke svým plánovaným zastávkám v boxech zajel pokaždé těsně před výjezdem safety car.
Podobně jako Hamilton procházel s téměř totožnou taktikou závodem Nick Heidfeld a druhým místem získal pro tým BMW-Sauber letošní premiérové umístění na stupních vítězů. Díky strategii jediné zastávky vystoupil na nejnižší stupínek Rakušan Wurz z Williamsu - největší překvapení závodu.
Čtvrtý skončil Kovalainen z Renaultu. Jeho týmový kolega Fisichella byl, stejně jako třetí jezdec šampionátu Massa z Ferrari, ze závodu vyloučen. Důvodem bylo opuštění boxové rovinky, přestože na výjezdovém semaforu svítilo červené světlo.
Při čtyřech výjezdech safety car docházelo k řadě zmatků a omylů. Trest zastavení na deset vteřin v boxech dostali Rosberg z Williamsu a právě už zmiňovaný Alonso.
Událostí závodu ale byla hrozivá nehoda Poláka Kubici ve 28. kole. Po kontaktu s toyotou Trulliho vrazil v rychlosti přibližně 280 km/h čelně do betonové zídky. Jeho vůz BMW-Sauber se ještě před střetem s bariérou zvedl o obrubník do vzduchu.
Neovladatelné auto se poté několikrát převrátilo a přeletělo na druhou stranu trati, kde trefilo další zeď. Z monopostu zůstal jen holý kokpit s bezvládným tělem pilota. Přivolaní lékaři ho z vraku vyprostili a odvezli do lékařského centra na okruhu. Tam se Kubica probral z bezvědomí a hned komunikoval. Podle prvních zpráv byla jeho nejvážnějším zraněním zlomené noha. To ale později tým vyvrátil.
McLaren - stále nejlepší
Od prvních volných tréninků nebylo pochyb o tom, kdo přivezl do Montrealu nejrychlejší auto. Hamilton s Alonsem kralovali všem jízdám a nechávali za sebou konkurenci o půl vteřinu i více.
V kvalifikaci se dlouho zdálo, že pole position bude patřit mistru světa. Ale Alonso v posledním úseku závěrečného letmého kola chyboval a z premiérového startu z prvního místa kariéry F1 se mohl radovat mladý Brit.
Start závodu se Hamiltonovi nepovedl zcela ideálně a Alonso se ho pokusil v úvodní zatáčce předjet. Šel ale příliš pozdě na brzdy a propadl se za druhého Massu i třetího Heidfelda. Mistr světa vůbec nezvykle hodně chyboval. Z dráhy vylétl v průběhu velké ceny ještě třikrát.
Hamilton zamířil do boxů pro nové gumy těsně před úvodním výjezdem safety car a při druhém tankování měl stejné štěstí. Závodu pohodlně kraloval od startu až do cíle. Většinou nemusel jet ani na plno, takže nejrychlejší kolo závodu si připsal Alonso, který naopak musel do jízdy dávat celou dobu vše.
Smůlu měl Španěl pořádnou. V loterii zvané safety car v neděli prohrál. Zpomalovací vůz vyjel na dráhu vždy těsně před jeho plánovanou zastávkou v boxech, poprvé musel k mechanikům v době, kdy je to zakázané, a byl potrestán zastavením v boxech na deset vteřin.
Navíc mu příliš rychle odcházely pneumatiky, takže v závěru podlehl útoku Takumy Satóa ze Super Aguri, který jel na trvanlivější tvrdé směsi. V mistrovství světa je rázem osm bodů za Hamiltonem, který zůstává jediným pilotem, jenž dokončil v každém letošním závodě na stupních vítězů.
BMW-Sauber - rychle a zběsile
Nick Heidfeld si nenápadným výkonem a nenápadnou jízdou dojel pro zasloužené druhé místo. Zaloužené proto, že stroje BMW-Sauber byly v Kanadě skutečně rychlé.
Němec měl snad ještě větší štěstí na výjezdy safety car než Hamilton. Mladík by pravděpodobně vyhrál, i kdyby závod proběhl poklidně a bez problémů. Heidfeld ale zajel k mechanikům jako první jezdec ze všech ve startovním poli a vypadl z bodů. Pokud by v zápětí nevyjel safety car, na stupně vítězů by se s největší pravděpodobností už nevrátil.
To ale neznamená, že by Heidfeld nejel dobře. Naopak. Bezpečně dovedl svůj stroj až do cíle. A dosáhl na třetí nejrychlejší čas na kolo v závodě. Hned po dvojici mclarenů.
Robert Kubica byl o něco pomalejší a při výjezdech safety car se posouval spíše dozadu než dopředu. A ve 27. kole mu šlo o život. Na výjezdu z 9. zatáčky zavadil jeho stroj o Toyotu Trulliho, v rychlosti blížící se 300 km/h se zvedl o obrubník pomocné komunikace a téměř kolmo se zabořil do betonové zídky uprostřed vlásenky. Neovladatelné auto se poté několikrát převrátilo a přeletělo na druhou stranu trati, kde trefilo další zeď.
Nehoda vypadalo hrozivě, ale naštěstí opět pouze potvrdila neuvěřitelnou bezpečnost současných monopostů formule 1. Polský pilot vyvázl bez zranění a ještě v pondělí ráno má být propuštěn z nemocnice.
Williams - nečekané oslavy
Asi těžko bychom hledali větší výkonnostní rozdíl mezi týmovými kolegy, než jaký se v posledních závodech ukazuje ve Williamsu. Rakušan Wurz na skvělého Rosberga ani náhodou nestačí. V Kanadě ale paní Štěstěna chtěla, aby se poměr sil změnil.
Přitom to dlouho vypadalo na úspěch Rosberga. Mladý Němec vyrazil ze sedmého místa na startu jako střela a proklouzl na pátou pozici před Kimiho Räikkönena. Stejně jako Alonso však vjel při prvním výjezdu safety car do boxů, když byly oficiálně zavřené, a byl potrestán zastavením na 10 vteřin v pit lane. A opět stejně jako španělský kolega vypadl z bodů. Ale narozdíl od něj se na ně už nestihl vrátit. Smůla se ho držela až do cíle. Páté nejrychlejší kolo závodu mu nebylo nic platné. V přílišné snaze navíc o pár kol později zaparkoval po smyku uprostřed dráhy. Měl štěstí, že se ještě vůbec rozjel.
To Alex Wurz pokazil kvalifikaci a po startu z 19. pozice se od něj moc nečekalo. Také o něm v prvních dvou třetinách závodu nebylo téměř slyšet. Čtvrtý a poslední výjezd safety car ho však katapultoval na čtvrté místo, a protože měl už svou jedinou zastávku v boxech za sebou, jen čekal, až Barrichello před ním zabočí dotankovat.
Stalo se tak 9 kol před cílem a ve Williamsu se začalo slavit - slavný tým se po více než dvou letech vrátil na stupně vítězů. Naposled pro tým z Groove podobně zabodoval druhým místem při GP Evropy 2005 Nick Heidfeld.
Ferrari - horší to být nemohlo
Ferrari slibovalo, že v Kanadě napraví nedobrý dojem z Velké ceny Monaka, kde zcela dominoval McLaren. Místo toho se však propadlo ještě hlouběji.
Přitom Felipe Massa nejel špatně. Odstartoval na výborné druhé místo, když se za něj propadl v první zatáčce chybující Alonso a úspěšně ujížděl Heidfeldovi. Zvládl i příjezd safety caru a byl jasným adeptem na umístění na stupních vítězů.
Udělal ale dopravní přestupek, který by se mu nevyplatil ani v běžném silničním provozu - místo aby chvíli počkal, vyjel z boxové uličky na červenou. Závodní komisaři mu po právu ukázali černou vlajku a stejně jako podobně chybujícího Giancarla Fisichellu s Renaultem ho 20 kol před cílem vykázali z trati.
Kimi Räikkönen stačil pouze na páté místo, na kterém skončil v kvalifikaci. Takže si vlastně od startu polepšil, protože z první zatáčky vyjížděl až jako šestý. Po kontaktu se zadním kolem týmového kolegy Massy si hned poškodil aerodynamiku. K další škodě na jeho autě došlo po havárii Kubici.
V závěru měl finský rychlík štěstí, že Alonso za ním kvůli špatným pneumatikám ztrácel, a pohodlně dojel do cíle. Na víc za daných podmínek neměl.
"Pro nás je jediné dnešní pozitivum, že Kubica není vážně zraněn," řekl šéf Ferrari Jean Todt.
Závod jsme sledovali on-line ZDE
Výsledky:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 1h44:11,292 |
2. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +4,343 |
3. | Alex Wurz | Rakousko | Williams | +5,325 |
4. | Heikki Kovalainen | Finsko | Renault | +6,729 |
5. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +13,007 |
6. | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | +16,698 |
7. | Fernando Alonso | Španělsko | McLaren | +21,936 |
8. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | +22,888 |
9. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +22,960 |
10. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +23,984 |
11. | Anthony Davidson | Velká Británie | Super Aguri | +24,318 |
12. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | +30,439 |
13. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +11 kol |
14. | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Toro Rosso | +15 kol |
15. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +17 kol |
16. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | +17 kol |
17. | Christijan Albers | Nizozemsko | Spyker | +22 kol |
18. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +33 kol |
19. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +44 kol |
20. | Adrian Sutil | Německo | Spyker | +48 kol |
21. | Scott Speed | Spojené státy americké | Toro Rosso | +60 kol |
22. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | +69 kol |
Průběžné pořadí MS (po 6 z 15 závodů):
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 48 |
2 | Fernando Alonso | Španělsko | McLaren | 40 |
3 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 33 |
4 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 27 |
5 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 26 |
6 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | 13 |
7 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 12 |
8 | Alex Wurz | Rakousko | Williams | 8 |
9 | Heikki Kovalainen | Finsko | Renault | 8 |
10 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 5 |
11 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 4 |
12 | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | 4 |
13 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 4 |
14 | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | 2 |
Pohár konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | McLaren | Velká Británie | 88 |
2 | Ferrari | Itálie | 60 |
3 | BMW Sauber | Německo | 38 |
4 | Renault | Francie | 21 |
5 | Williams | Velká Británie | 13 |
6 | Toyota | Japonsko | 6 |
7 | Red Bull | Rakousko | 4 |
8 | Super Aguri | Japonsko | 4 |