V Argentině je Dakar mimořádně sledovanou událostí a vítězství domácího jezdce je považováno téměř za otázku národní prestiže. A tak protest proti většině Evropanů v kategorii, kde mají domácí borci největší šanci, nebyl velkým překvapením.
Zbavit se soupeře před startem
Poklidné tempo technických přejímek Dakaru 2012 přerušila zneklidňující informace: pětinásobný vítěz v kategorii čtyřkolek Josef Macháček a šest dalších, většinou spolufavoritů, byli na základě společného protestu argentinských soupeřů vyřazeni ze soutěže už před startem. Důvod? Argentinci poukazovali na údajnou "nesériovost" jejich strojů.
Macháček je ikonou quadové kategorie a zároveň zkušeným konstruktérem, který kromě sebe postavil identické čtyřkolky i třem rychlým Polákům: Laskawiecovi (loni třetí), Sonikovi (třetí pro změnu předloni) a Albinowskému. S nimi sítem Argentinců nepropadl ani favorizovaný Francouz Declerck.
Pohled expertaAutor Jiří Vintr je motoristický odborník a publicista, jenž se dlouhodobě zaměřuje na Dakar |
Otřesení pořadatelé nevěděli rázem, co dřív – zda jít "na ruku" hostitelské Argentině, nebo pohřbít slibně se rozvíjející kategorii ještě před startem.
Rozhodnutí bylo šalamounské: startovat můžete, ale zřídíme pro vás zvláštní kategorii v rámci motocyklů, takže závodit můžete, ale ne o vavříny v kategorii čtyřkolek.
"Tak do tohohle rozhodně nejdu," prohlásil Macháček, "Jezdím proto, abych dosáhl úspěchů a mohl s někým soupeřit. Pokud to tak dopadne, dál nepojedu." Poláci naopak naznačili, že se do cílové Limy svezou i za těchto okolností.
Sériový stroj? Co to je?
Josef Macháček je zkušeným konstruktérem závodních čtyřkolek. Ta jeho nese základ ve stroji Yamaha Raptor a podobně jsou na tom i mnozí soupeři, včetně Argentinců. Základ stroje je pro soutěž výrazně upraven, na řadě míst je zesílen rám, stroj má jiná, speciální ramena kol i vylepšený motor. Právě motor se stal kamenem úrazu.
Původní agregát z Raptoru by dle Macháčka zatížení dakarské rallye nevydržel a bylo by nutné jej průběžně měnit. I to je možné – proti časové penalizaci lze motor v průběhu rallye vyměnit, například špička kategorie motocyklů s tím počítá jako se součástí taktického boje.
Ne tak Macháček. Použil svůj starší a dříve používaný agregát Yamaha TDM, převložkovaný na nově požadovaný objem 750 ccm. Takový motor prý celou soutěž bez problémů vydrží. To se stalo kamenem úrazu, motor sériový je, ale ne pro běžně prodávanou verzi Raptoru. Jenže komplexně upravený proti sérii je každý stroj mezi čtyřkolkami.
Další z postižených, Francouz Declerck, do rámu Polarisu zastavěl motor KTM 690, a i když obdržel od pořadatelů souhlasné stanovisko, nebylo mu nic platné. "Pravidla říkají, že má jít o sériový stroj s národní registrací. My registraci máme a sériovost nikdo neurčuje. Jsou to čtyři kusy, nebo sto? Podle kterých parametrů se dá sériovost odhadnout? Když půjdeme do důsledků, sériový není žádný ze strojů na startu," říká šéf týmu KM Racing Martin Macík.
Protest, pod nímž byl podepsán nejen Macháček, ale také čtyři další jezdci, pořadatelé zamítli. Francouz Declerck ovšem dokázal vydat potvrzení, že nikoliv Polaris, ale on sám je konstruktérem svého stroje. Pořadatelé na jeho fintu přistoupili a Declerck se vrátil do celkového pořadí. Stejnou cestou se tedy vydal Macháček i "jeho" tři Poláci. Jak vše dopadne?
Kdo tedy určuje pravidla?
Je zvláštní, že posouzení celé záležitosti si mezi sebou jako horký brambor přehazovali jak pořadatelé, tak zástupce motocyklové federace FIM. Ani jeden z nich nechtěl vydat konečné rozhodnutí.
Zástupci federace bývají striktní, ale pravidla se zdají být příliš vágní. Pořadatelé naopak chtějí mít atraktivní závod a silný příběh pro média. Zároveň si však nehodlají proti sobě poštvat argentinské fanoušky ani závodníky.
Bývá zvykem v mezinárodních závodech na této úrovni, že posuzování technické shody je pravidly naprosto přesně vymezeno. Ne tak na Dakaru – ten si v tomto směru žije vlastním životem, o čemž by mohly vyprávět české posádky kamionů.