Dani Sordo

Dani Sordo | foto: Hyundai Motorsport

Který soused řídí lepší auto? Ukáže se na Barum Czech Rally

  • 2
Má lepší auto soused z Boleslavi, nebo ten z Nošovic? Kdo je vedle toho druhého malinký? A kdo je víc český? Marketingový souboj dvou automobilek se nyní přesouvá na závodní tratě. K vidění bude od pátku do neděle na silnicích kolem Zlína, kde se jede nejslavnější tuzemská automobilová soutěž Barum Czech Rally Zlín.

Od roku 2009 ji s jedinou výjimkou ovládá Škoda. Nyní ji z trůnu chce sesadit konkurenční Hyundai, který kvůli tomu přivedl eso z mistrovství světa. Poprvé v Česku bude závodit Španěl Dani Sordo, jenž dvakrát skončil bronzový v celkovém pořadí šampionátu a letos mu patří průběžné šesté místo.

„Barum Rally je klíčový podnik v zemi, kde má rallysport velmi silnou základnu. Je pro nás důležité být na takové soutěži vidět,“ řekl manažer zákaznického programu Hyundai Motorsport Andrea Adamo.

Před Hyundaiem ovšem stojí obrovská výzva. Model Škoda Fabia R5 vládne své kategorii. Firma z Mladé Boleslavi dodala zákazníkům už 225 vozů a cílí na 300 prodaných aut. Dvakrát za sebou vyhrála světový titul ve WRC2, letos míří za třetím, k tomu dominuje v řadě regionálních i národních seriálů. Nejen v Evropě, ale také třeba v Jižní Americe nebo Africe.

„Nechtěl bych hodnotit marketingové kroky kohokoliv. Beru Sordův start jako zajímavost, která zvyšuje zájem o soutěž,“ poznamenal šéf továrního týmu Škoda Motorsport Michal Hrabánek. „Budou to závody se vším všudy.“

Ve Škodovce si pochopitelně věří. Vždyť za volant usedne Jan Kopecký, který je na domácích tratích neporazitelný. Jeho vítězná šňůra, která začala v roce 2014, čítá už 22 soutěží. Dominantní charakteristika platí i pro Barumku, kde vyhrál šestkrát. Přitom jako jediný v 47leté historii to dokázal třikrát v řadě.

Průběžně pátý jezdec světového šampionátu v rallye WRC a jednoho závodu na MS...
Průběžně pátý jezdec světového šampionátu v rallye WRC a jednoho závodu na MS...

„Pokud se podíváme na statistiky, tak se pro nás nic nemění. Jedeme se škodovkou a v továrním týmu, takže musíme mít nejvyšší cíle,“ poznamenal Kopecký, který už má jistý český titul a zároveň vede světové hodnocení WRC2. „Letos na nás vyrukují sousedi z Nošovic, o to větší motivaci máme.“

Sebevědomí má také Hyundai, přestože Sordo je v těžší pozici. Pojede na neznámé trati. Úzké, rozbité a uskákané silničky, často vedoucí mezi stromy, kde se jede ve vysoké rychlosti, znamenají pro zahraniční nováčky velkou neznámou. Ze svých domovů jsou zvyklí na čistý a hladký asfalt. „Proto bude zajímavé sledovat, jak rychle se dokáže adaptovat,“ podotkl Hrabánek.

Větším úskalím pro Sorda může být neznalost vozu. V mistrovství světa řídí Hyundai i20 WRC, zatímco v Česku usedne do slabšího i20 R5. Se svým tradičním vozem je dokonale sžitý, v novém ujel jen pár desítek kilometrů.

„Zvyknout si na vůz pro mě bude nejtěžší. Přece jen auto WRC je silnější a všechno v něm je lepší,“ prohlásil Sordo. „Přesto ukážeme, jak jsme rychlí,“ nepochybuje.

S modelem R5 chce korejská značka otřást škodováckým trůnem. Jeho možnosti naznačil při podobném propagačním startu lídr mistrovství světa Thierry Neuville z Belgie, který na domácí Ypres Rally jasně vyhrál. Bude to ale stačit i ve Zlíně?

Začátkem srpna testoval Daniel Sordo  na jihu Čech


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž