Barth Racing se na Dakar chystá s legendou i novicem z autokrosu

Posádka závodního automobilu Boris Vaculík -Martin Plechatý se chystala na nadcházející Dakar při tuniské El Chott Rallye. Museli však odstoupit. | foto: barth-racing.cz

18 2017
Pardubický tým Barth Racing se chystá na svou čtvrtou Rallye Dakar. Ke dvěma čtyřkolkářům a dvěma motorkářům z loňska letos přibyla posádka osobního automobilu ve složení Boris Vaculík - Martin Plechatý.

Na nedávném představování týmu jezdci vtipkovali, že se během přípravy na nejtěžší etapový motoristický závod světa potkávali snad nejčastěji v čekárně u doktora. Ale přestože se veteráni Dakaru Josef Macháček a David Pabiška, jejich „služebně mladší“ kolegové Rudolf Lhotský, Zdeněk Tůma a Martin Plechatý a také úplný nováček soutěže Boris Vaculík museli během sezony dávat do kupy po operacích či různých zraněních, na start jubilejního 40. ročníku se všichni náramně těší.

Pro 60letého Macháčka, pětinásobného vítěze kategorie čtyřkolek, to bude podle všeho dakarská derniéra.

„Po těch posledních neúspěších (poruchy a nehoda) chci hlavně dojet,“ tvrdí Macháček.

Formu má však velmi slušnou - v srpnu vyhrál závod Hungarian Baja v Maďarsku a z prvního místa dobrovolně odstoupil i na říjnové tuniské El Chott Rallye. Tudíž by nemuselo zapadnout ani jeho trochu v nadsázce vyřčené motto pro letošní ročník: „Není umění vyhrát Dakar jako mladej, ale jako starej.“

Polepšit si oproti loňskému, při tehdejší premiéře na Dakaru velmi slušnému dvanáctému místu, bude chtít další čtyřkolkář Zdeněk Tůma. Ten v uplynulých měsících na rozdíl od legendy Macháčka závodil hlavně po vlastech českých.

„Jezdil jsem offroad maratony a cross country. Co se týká fyzičky, dají hodně,“ má Tůma odzkoušené už z dřívějška.

Motorkář Pabiška dokončil Dakar jedenáctkrát za sebou, což je unikát. Aby se však do Jižní Ameriky mohl znovu podívat, musel se po rozchodu se sponzorem vrhnout na opravování cizích „mašin“ ve své dílně. Ovšem nyní už zase naplno trénuje, jako Liberečan kromě jiného každý den vyráží s desetikilovou vestou na Ještěd, aby se dostal do optimální kondice.

S „pouhým“ dalším dojetím na cílovou rampu (závod startuje v peruánské Limě a finišuje v argentinské Córdobě) na něj však nechoďte.

„Jedu tam opět závodit, a ne se fotit za dunami. Chci prodat všechnu dřinu. Doufám, že při mně bude stát štěstí - rád bych zase nakoukl do druhé desítky. Uvidíme, co celý rok dělala konkurence,“ říká. A zároveň doufá, že se etapy nebudou moc zkracovat a že budou pořádně ostré: „Jinak mi to nevyhovuje.“ Pabiška byl minule po technických i zdravotních patáliích 45., jeho parťák Lhotský až 82. I on se při své třetí účasti na Dakaru bude chtít posunout ve výsledkové listině; patřičně ho navnadilo vítězství v kategorii motocyklů na El Chott Rallye.

„Natrénoval jsem duny, spoustu jemného písku, který bude první čtyři dny v Peru. Na ten se těším, nikdy jsem po něm nejel. To pro mě bude veliká zkušenost,“ myslí si Lhotský. „Rok co rok se na Dakaru posouvám dopředu, což je dobře. Chtěl bych se vejít do padesátky,“ plánuje.

Logicky velkou neznámou bude slavný závod pro autokrosaře Vaculíka, jenž s Plechatým okusí Dakar za volantem speciálu pro cross country Ford F150 Evo.

„Snažím se od kluků o závodě nasosat co nejvíc informací, čerpám i z běžně dostupných zdrojů. Věřím, že to bude dobré,“ přeje si Vaculík a zdůrazňuje roli Plechatého, který v roce 2016 zastával funkci navigátora v bugině Josefa Macháčka: „Martin je důležitější polovina naší dvojice. Je to velký profesionál a pomáhá mi úplně ve všem.“

Přehnané ambice Vaculík nemá. „Je to těžké predikovat, protože jsem tam ještě nebyl. Chci zkrátka dojet co nejdál, ideálně do cíle,“ konstatuje.

V zářijové Baja Poland to posádce fordu vyšlo, skončila celkově čtvrtá. V Tunisku pak Vaculíka zastavily zdravotní trable.

„Baju jsme zvládli slušně,“ míní Vaculík. „Na El Chottu jsme byli premiérově na písku. Závod pro nás skončil o pár dní dřív, než jsme si představovali, ale najeli jsme tam spoustu kilometrů,“ pokračuje.

A navigátor Plechatý jej doplňuje: „Na Dakaru jsem byl třikrát a dojet se mi nepodařilo nikdy, protože jsem vždycky závodil. Borise určitě taky poženu dopředu a byl bych hodně rád, kdybychom se v automobilech dostali do první třicítky.“

Závodní stroje do přístavu Le Havre vyrazí za necelý týden, členové týmu pak do Limy odlétají 6. ledna.

Autor:

Sport v roce 2019

20. 6. (Ostrava)
1. - 14. 7. (Londýn)
7. - 28. 7. (Brusel - Paříž)
31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Vrátil se Kaya, trénuje i Ben Chaim, na cestě je Lischka. Sparta začala

...A DO BOJE!  Vpředu bojuje o míč i střední obránce Semih Kaya, čerstvá posila...

VIDEO Šestatřicet fotbalistů poznává a v nejbližších dnech bude poznávat nový sparťanský trenér Václav...

Hokejový lazaret v Bostonu. S utajeným zraněním hrál i Pastrňák

Bostonský obránce Zdeno Chára nastoupil kvůli zlomené čelisti do posledních tří...

Kdo může, jde na led. Zdravotním neduhům navzdory. Play off NHL znovu ukázalo, že jsou hokejisté...

Tvrdík o jednání s Peltou: Hádali jsme se do krve o každou korunu

Jaroslav Tvrdík (vlevo), předseda představenstva fotbalové Slavie, hovoří na...

VIDEO Nejen v posledních dnech intenzivně pracovali na podobě kádru pro nadcházející ročník. Výraznou...

Jílkův první den: V kabině jsem cítil energii, hráči musí změnit myšlení

Sparťanský sportovní ředitel Tomáš Rosický (vlevo) a trenér Václav Jílek na...

VIDEO Od května je trenérem sparťanských fotbalistů. Mezi ně do kabiny však poprvé mohl přijít až po...

Záhada zn.: Messi. Jako wi-fi bez signálu. Další pokus o změnu začal zle

Argentinský kapitán Lionel Messi leží na trávníku.

Lionel Messi + národní tým = zklamání. Jednou už v argentinské reprezentaci skončil. Od loňského...

Další z rubriky

Alonso zopakoval triumf v Le Mans, pomohl mu však defekt druhé toyoty

Stáj Toyota slaví trumf v závodě 24 hodin Le Mans.

Fernando Alonso a tým Toyota Gazoo obhájili vítězství v automobilovém závodě 24 hodin Le Mans....

Jakešova smůla na Rallye Hustopeče. Sahal po stříbru, ale odstoupil

Miroslav Jakeš a Petr Machů se Škodou Fabií R5 na trati Rallye Český Krumlov.

Radost a štěstí se během chvilky změnily v pocity obrovského zmaru. Ještě v cíli poslední...

Nesměli jsme se nikde flákat, popisoval vítěz Hustopečské rallye

Sandra Pokorná během Rally Hustopeče

Loni z Hustopečí odjížděl zdeptaný, když jeho Ford Focus WRC zcela strávily plameny a škoda se...

Najdete na iDNES.cz